http://tinyurl.com/oyff2sh
Denna film tagen av en amatör visar hur ett Ryanairplan landar utan tillstånd på Tallinns flygplats trots att det redan finns ett Finnairplan på banan som tur är lyfter Ryanairplanet igen och får flyga ett nytt landningsvarv. Detta händer ca 2 min in i filmen.
citat;
Helsingforsplanet, från flygbolagen Flybe och Finnair, hade landat men inte hunnit lämna banan när nödläget uppstod. Ryanair-flighten från Milano kom så långt i sin landning att hjulen rullade på marken innan besättningen av allt att döma insåg att en kollision var nära, och då kunde lyfta igen.
Ryanairplanet kunde sedan landa utan problem tio minuter senare.
Händelsen utreds, men flygledningen i Tallinn uppger i estnisk tv att Ryanair-planet försökte landa fastän det ännu inte hade fått tillstånd.
En flygentusiast filmade händelsen, och har lagt ut den på Youtube.
slutcitat.
Denna film tagen av en amatör visar hur ett Ryanairplan landar utan tillstånd på Tallinns flygplats trots att det redan finns ett Finnairplan på banan som tur är lyfter Ryanairplanet igen och får flyga ett nytt landningsvarv. Detta händer ca 2 min in i filmen.
citat;
Helsingforsplanet, från flygbolagen Flybe och Finnair, hade landat men inte hunnit lämna banan när nödläget uppstod. Ryanair-flighten från Milano kom så långt i sin landning att hjulen rullade på marken innan besättningen av allt att döma insåg att en kollision var nära, och då kunde lyfta igen.
Ryanairplanet kunde sedan landa utan problem tio minuter senare.
Händelsen utreds, men flygledningen i Tallinn uppger i estnisk tv att Ryanair-planet försökte landa fastän det ännu inte hade fått tillstånd.
En flygentusiast filmade händelsen, och har lagt ut den på Youtube.
slutcitat.
Antal svar på detta inlägg: 46
Nä det är knappt man vågar!! Det är inte första ggr. som man strular.
Man fick nödlanda en gång i Spanien för att bränslet tagit slut! Det vill säga MayDay!
Man fick nödlanda en gång i Spanien för att bränslet tagit slut! Det vill säga MayDay!
Tack Seal och Thomas2!
Allt är nog inte pengar. Jag var nära att åka med BalkanAir men fick bokat om till SAS, utan mellanskillnad. Fick senare höra att värdinnor och stewards till slut var så ’tankade’ att de serverade frukost kl 03.00. Säkerheten var det kanske inget fel på men de mellanlandade varannan timme. Skakiga och trånga plan hade det också varit.
Man får kanske vara beredd att leva farligt? Eller att dö billigt? Filmen var otäck!
InternetStart bevisar än en gång sin nyttighet! Heja INS!
Allt är nog inte pengar. Jag var nära att åka med BalkanAir men fick bokat om till SAS, utan mellanskillnad. Fick senare höra att värdinnor och stewards till slut var så ’tankade’ att de serverade frukost kl 03.00. Säkerheten var det kanske inget fel på men de mellanlandade varannan timme. Skakiga och trånga plan hade det också varit.
Man får kanske vara beredd att leva farligt? Eller att dö billigt? Filmen var otäck!
InternetStart bevisar än en gång sin nyttighet! Heja INS!
Den där manövern hade nog inte BalkanAirs piloter klarat av eftersom dom troligtvis oftast är berusade......
Annons
jag har inga problem med att flyga med dem
vad är problemet
vad är problemet
Nej det är inga problem, om man tankar bränsle så det räcker till flygplatsen man ska till och inte försöker snåla bara för att hålla låga priser.
jag avstår att flyga med dom.
jag avstår att flyga med dom.
inget du nämner Thomas2 är orsak till den film ni åberopar
filmen visar enbart att den mänskliga faktorn finns med vid flygningar också.
och det gör den även vid andra färdmedel som människan framför.
filmen visar enbart att den mänskliga faktorn finns med vid flygningar också.
och det gör den även vid andra färdmedel som människan framför.
Göcke man landar inte utan tillstånd! Trafikledaren sitter inte där för ro skull Han styr trafiken för att det ska bli så säkert som möjligt. Och ett landningstillstånd är ett måste innan man får landa.
Det är regel nummer 1 och den bryter man inte mot då händer detta som hände i filmen .
Detta kunde slutat i en fruktansvärd katastrof vilket det som tur var inte gjorde.
Detta var inte den mänskliga faktorn! Detta var ren och skär okunnighet!!!
Så gör man bara inte som utbildad pilot med ansvar för flera hundra passagerare!
Tror nog den pilotens verksamhet är slut skulle vara konstigt annars.
Det är regel nummer 1 och den bryter man inte mot då händer detta som hände i filmen .
Detta kunde slutat i en fruktansvärd katastrof vilket det som tur var inte gjorde.
Detta var inte den mänskliga faktorn! Detta var ren och skär okunnighet!!!
Så gör man bara inte som utbildad pilot med ansvar för flera hundra passagerare!
Tror nog den pilotens verksamhet är slut skulle vara konstigt annars.
Vi hör inget ljud mellan konversationen av Ryanair och Air Traffic Control (ATC)(Flygledartornet). Ingen Rayanairpilot eller för den del någon annan landar inte utan tillstånd som skall kvitteras. Alltså har Ryanair fått ett tillstånd att landa men felet finns säkert att söka hos ATC. Kolla statistiken. Ryanair är ett mycket säkert flygbolag.
Incidensen i Spanien var inte heller Ryans fel. Väderpropblem i Madrid och omdirigering till Valencia.
Tror Du piloterna och Cabin Crew skulle vilja arbeta i ett farligt bolag?
Incidensen i Spanien var inte heller Ryans fel. Väderpropblem i Madrid och omdirigering till Valencia.
Tror Du piloterna och Cabin Crew skulle vilja arbeta i ett farligt bolag?
Risken att det ska hända en olycka är ju betydligt större vid andra färdmedel än flyg. Våra sjukhus orsakar ju oxo mer följdsjukdomar och dödsfall än vad trafiken gör.
Flygrädsla har ju många och är ju en form av fobi som kan kan övervinnas med rätt behandling.
Men det är klart om man har 2 val så väljer man väl det som det inte har skrivits negativt om.
Men att ställa sig frågan om man vågar eller ej, det bör man ju bara basera på risk enl befintlig statistik och inte på enstaka tillbud.
Sen är ju olika människor beredda att ta olika stora risker.
Flygrädsla har ju många och är ju en form av fobi som kan kan övervinnas med rätt behandling.
Men det är klart om man har 2 val så väljer man väl det som det inte har skrivits negativt om.
Men att ställa sig frågan om man vågar eller ej, det bör man ju bara basera på risk enl befintlig statistik och inte på enstaka tillbud.
Sen är ju olika människor beredda att ta olika stora risker.
Telomer nej vi har inte hört samtalet mellan trafikledaren och piloten, bara läst vad det står i pressen där trafikledaren påstår att Ryan-Air inte fått landningstillstånd och dessutom fått veta att incidenten är under utredning.
Detta med utredning visar ju på allvaret i incidenten. Har Ryan-Air piloten gått in för landning utan tillstånd så är detta mer eller minre en kriminell handling.
Filmen visar ju allvaret i situationen ty Finnairplanet har ju inte lämnat landningsbanan när Ryan-Air planet sätter hjulen i backen! Det är bevis nog för mig att det ligger en hund begraven i affären
När jag var stationerad på Bromma flygplats så gick det en historia om Finnair.
Nu ska ni veta att Finnairs piloter hade det bästa rykte och många hade tjänstgjort som stridspiloter i Finsk-Ryska vinterkriget och kunde alltså FLYGA.
Hur som helst var det ett Finnair plan som begärde starttillstånd en dimmig morgon på Bromma Säkerheten sade att man måste se 4 banljus framåt för att få starta. Trafikledaren frågade hur många banljus ser du Fyyraa svarade Finnairs pilot.
Planet lyfte och sedan hör trafikledaren i högtalaren Fyyraa baanljuus Tvåå påå vaar siidaa. Nu kommer inte den skönsjungande finlandssvenskan fram i texten men det var och är en eloge till de kunniga och modiga piloterna Finnair hade då i alla fall Tror det är samma sak idag. Det är ju ett av världens säkraste flygbolag att flyga med.
Detta med utredning visar ju på allvaret i incidenten. Har Ryan-Air piloten gått in för landning utan tillstånd så är detta mer eller minre en kriminell handling.
Filmen visar ju allvaret i situationen ty Finnairplanet har ju inte lämnat landningsbanan när Ryan-Air planet sätter hjulen i backen! Det är bevis nog för mig att det ligger en hund begraven i affären
När jag var stationerad på Bromma flygplats så gick det en historia om Finnair.
Nu ska ni veta att Finnairs piloter hade det bästa rykte och många hade tjänstgjort som stridspiloter i Finsk-Ryska vinterkriget och kunde alltså FLYGA.
Hur som helst var det ett Finnair plan som begärde starttillstånd en dimmig morgon på Bromma Säkerheten sade att man måste se 4 banljus framåt för att få starta. Trafikledaren frågade hur många banljus ser du Fyyraa svarade Finnairs pilot.
Planet lyfte och sedan hör trafikledaren i högtalaren Fyyraa baanljuus Tvåå påå vaar siidaa. Nu kommer inte den skönsjungande finlandssvenskan fram i texten men det var och är en eloge till de kunniga och modiga piloterna Finnair hade då i alla fall Tror det är samma sak idag. Det är ju ett av världens säkraste flygbolag att flyga med.
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem