Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Heja London

Heja London

Min favoritstad skall arrangera OS, men ur skall tunnelbanesystemet klara av en sådan sak?
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Los Lovos:
Din första punkt om att segraren skriver historien är kanske riktig, men det gör innebär inte att segraren alltid har rätt. Hade Stalin lyckats med sina ambitioner att erövra västeuropa så hade vi såklart varit tvungna att lapa i oss den sovjetiska versionen av verkligheten. Jag tror inte du hade trivts, speciellt som du säger dig vara passionerad väktare av yttrandefrihet.

Brott mot tyska civilbefolkningen: De begicks ju framför allt av de sovjetiska styrkorna som mördade och våldtog civilbefolkningen ohämmat. Därför gjorde befolkningen som levde i Rikets östra delar allt för att bege sig till områden som ockuperades av de amerikanska, brittiska och franska trupperna.

'Det är viktigare att se framåt för att försöka göra något av framtiden'. Det är riktigt, men hur ska du kunna välja rätt framtidsalternativ när din historiska analys är så bristfällig att du inte kan se skillnaden mellan demokrati och diktatur? Du verkar ju tro att det inte spelar någon roll om du stöder Bush, Blair, Saddam eller Bin laden....
Ramon:

Nej det gör du inte. När jag jämför två sidor i en konflikt och ser dem som lika goda kålsupare så aplicerar jag inte det på personlig nivå. Jag talar om de allierade som grupp mot axelmakterna som grupp och konstaterar att bägge sidor utförde sin beskärda del av brott mot "krigslagarna".

Tyvärr så har vår moderna historia på gymnasial nivå i princip destilerat lidandet under andra världskriget till koncentrationslägren.
De allierades många brott mörkar man, därför att som sagt - historia skrivs av segraren.

Röda armens framfart bland den tyska civilbefolkningen var bestialisk och omfattande. Även om britter och amerikaner själva höll en lägre profil på marken så viste man och godkände vad ryssarna under Stalin pysslade med.
Man räknar med att mellan 1 och 2 miljoner tyska kvinnor våldtogs av ryska soldater, hundratusentals civila tyskar tillfångatogs och tvingades arbeta i uralbergens gruvor som slavar. Både ryssar, britter och amerikaner terrorbombade tyska städer. Återigen uppskattar man att bombningarna skördade flera miljoner civila tyska offer.

Det finns mängder av exempel och berättelser om grymma övergrepp mot den tyska befolkningen.. Skillnaden är att inga minneshögtider hålls, inga soldater eller officerare blev åtalade för brott mot krigets lagar eller för brott mot mänskligheten.


Jag vill bara inte att folk ska tro att världen är svart eller vit, ond eller god, för det är den inte.
Ramon:

Min poäng är att de som följer och stödjer bin Ladin med största sannolikhet tycker lika illa om Bush som de flesta amerikaner tycker illa om bin Ladin. Försök inte avfärda alla som inte följer Bush&Blair som lurade, så enkelt är det inte.
Annons
Jag låser denna tråden med anledning av den tråkiga stämning som utbredde sig och att jag har rensat bort de mesta tråkigheterna.
nämligen 8st
vill ni diskutera detta
ämne igen så starta en ny tråd med vänligare innehåll.

mvh // göcke moderator IS

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem