Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Virusskydd

Virusskydd

Med tanke på alla bluffmail som cirkulerar och skapar en massa obehag hos användare, har jag en fråga. Finns det något enkelt sätt för en icke datanörd att
scanna igenom datorn för att få vetskap om datorn är infekterad eller inte? Jag kör med automatisk uppdatering av Windows 8.1 och däri torde väl också ingå någon form av virusskydd. Nu vet jag naturligtvis att bluffmakarna alltid ligger steget före dom som skapar och uppdaterar virusskydd. Det känns som vi lever i en något darrig datorvärld. Hoppas att någon kunnig person på INS kan komma med ett begripligt svar på frågan eller vilka åtgärder som bör beaktas.
Antal svar på detta inlägg: 8
Här kan du läsa.

http://korta.nu/hc7

http://korta.nu/ic7
Själv använder jag avsta den hitta det flesta virusen.
Sist jag hade virus i datorn kom från googels appar, det tog mig två timmar att få bort skiten.

Men efter sista varningen har jag slutat öppnar mail.I dag fick jag mail från hjärt o lungfonden det åkte bort på stubben, samma sak med boxer.

Öppnar aldrig mail som du inte vet vad det är! Och absulut inga medskickade filer.
Thomas, som sagt, papperskorgen numera direkt om man inte känner/vet/vill. Varje dag numera dyker det ju in reklam och eventuellt annat skräp, bara att kasta. Hälsn. L.
Annons
Självklart blir man visare med tiden (hoppas jag) men dessa lurendrejerier blir
alltmer sofistikerade och svårare att genomskåda. Folk är tyvärr lättlurade inklusive mej själv. Låt säga att man får sina bankkonton länsade; har man då något skydd eller torskar man på oaktsamhet/okunskap? Vill dock påpeka att jag inte öppnat någon bifogad fil så helt dum i huvudet betraktar jag mej inte som.
Kan jag lite på 'f-secure? Min F-secure hittade ett virus och en trojan vid en skanning, jag tog bort fanskapet och enligt kontakter med F-secure ska min dator vara fri från ohyran. Enligt en expert på Aftonbladet TV klarar virusprogrammet inte av att ta bort s k banktrojaner, om det här var en baktrojan är då min dator säker?
Vad har du för val?
Litar du inte på datorn så får väl du gå till banken och betala.
Jag har också f-secure och jag litar på den till 100%.
Nu tar ju inget Antivirus bort allt hot, man bör ha andra program också som Malwarebytes Anti-Malware och RougeKiller. Det sista är bra om man t.ex. får Polisviruset.

Det jag retar mig lite på ang. Antivirus program är att det reagerar på Skype eftersom den numer är reklambaserad så den varnar emellanåt på skypen, har Avast.
du får meddela Skype detta @Bandit

det är ju reklamen som slänger ut mer än bara reklam.
det här är ju ett j... dilemma att de gör så här.

en annan som bidrar med mycket skit är alla tools i webläsarna

AOL som kommer med i en del gratis installationer bidrar med mycket malware
och slänger in saker som gör att ni inte kan uppgradera osv.

Det viktigaste är ju att veta att allt gratis har en riskfaktor

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem