Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Återställning till win7

Återställning till win7

Göcke eller någon HJÄLP!!!

På min frus gamla dator hade jag lyckats installera win 10, men hon ville ha tillbaka win 7. Så jag började med att skapa en reparationsskiva i win 10 och sedan så körde jag återställning till win 7, men där slutade historien. Datorn startar upp och jag kan se windowsloggan, men sedan blir skärmen svart och har inte någon insignal och slocknar.
Jag anar att drivrutinen spökar, men lyckas inte lösa detta.

Jag kommer in i felsäkert läge och där fungerar windows
Försöker installera om grafikdrivrutinen med hjälp av Catalyst men den kan inte läsa in identifieringsdrivrutinen. Hur jag än har gjort så kommer jag inte längre att vanliga windows startas
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Glömde säga att jag försökt att köra reparation av windows via det inbyggda felsökaren men det hittar inget fel
Det går väl fortfarande att ladda hem win 7 från microsoft?
Jag har win7 skivor så det är inte problemet. Problemet är att jag inte vill installera om ALLT med alla dessa 400 uppdateringar. Datorn var precis nyominstallerad. SUCK och eftersom den startar i felsäkert läge så borde det gå att fixa, men jag vet inte riktigt hur?
Datorn är från början en XP dator med Radeon X1600 grafikkort, men det har funkat utmärkt att köra win 7 på den i flera år.
Annons


Varför är skärmen svart när jag startar Windows 7?



Gäller för Windows 7



Problem med grafikkortet är den vanligaste orsaken.

Prova dessa felsökningsåtgärder i den ordning som anges. Om anvisningarna i den första åtgärden inte löser problemet går du vidare till nästa åtgärd.


Installera grafikdrivrutinen på nytt


1.Högerklicka i Aktivitetsfältet och klicka sedan på Starta Aktivitetshanteraren.


2.Klicka på explorer.exe på fliken Processer och sedan på Avsluta process.


3.Klicka på Arkiv och sedan på Ny aktivitet (Kör).


4.Skriv explorer.exe i textrutan Öppna och klicka sedan på OK.


5.Klicka på Start Bild på Start-knappen, skriv enhetshanteraren i sökrutan och klicka sedan på Enhetshanteraren i sökresultaten.


6.Dubbelklicka på Bildskärmskort, högerklicka på din bildskärmsenhet, klicka på Uppdatera drivrutin och följ sedan anvisningarna i guiden som öppnas.





Obs!

När drivrutinen har installerats måste du kanske starta om datorn för att slutföra installationen. Eventuellt måste du också justera skärmupplösningen om du vill ha samma inställning som tidigare. Mer information finns i Ändra skärmupplösning.


Om de här anvisningarna löser problemet, är du klar. Om inte, gå vidare till nästa uppsättning anvisningar.


Kontrollera registerfel


1.Högerklicka i Aktivitetsfältet och klicka sedan på Starta Aktivitetshanteraren.


2.Klicka på explorer.exe på fliken Processer och sedan på Avsluta process.


3.Klicka på Arkiv och sedan på Ny aktivitet (Kör).

Skriv explorer.exe i textrutan Öppna och klicka sedan på OK.


4.Klicka på Start Bild på Start-knappen, skriv regedit i sökrutan och klicka sedan på regedit.exe i sökresultaten.


5.Bläddra till följande registernyckel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon


6.Klicka på nyckeln WinLogon så att den markeras och klicka sedan på Shell i det högra fönstret. Värdet för Shell i kolumnen Data ska vara explorer.exe. Om värdet inte är explorer.exe dubbelklickar du på Shell, skriver explorer.exe i textfältet Data och klickar på OK.


7.Stäng Registereditorn och starta sedan om datorn.


Om de här anvisningarna löser problemet, är du klar. Om inte, gå vidare till nästa uppsättning anvisningar.


Starta datorn i felsäkert läge och köra Systemåterställning


1.Klicka på Start Bild av Start-knappen, klicka på pilen bredvid Stäng av och sen på Starta om.


2.Välj något av följande alternativ:

•Om datorn bara har ett operativsystem installerat, tryck in och håll inne F8 när datorn startas om. Du måste trycka på F8 innan Windows-loggan visas. Om Windows-loggan visas, försök igen genom att vänta tills Windows inloggningsskärm visas och stäng sen av och sätt på datorn igen.


•Om datorn har mer än ett operativsystem, använd piltangenterna för att markera vilket operativsystem du vill starta i felsäkert läge och tryck sen på F8.



3.På skärmen Avancerade startalternativ markerar du Felsäkert läge, och trycker sen på Enter.


4.Logga in på datorn med ett användarkonto som har administratörsrättigheter. När datorn är i felsäkert läge kan du se orden Felsäkert läge i skärmens hörn.


5.Klicka på Start Bild av Start-knappen, skriv "systemåterställning" i sökrutan, klicka på Systemåterställning och sen på Nästa. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.


6.Välj en återställningspunkt när datorn fungerade som den skulle, klicka på Nästa och sen på Avsluta.


7.Starta om datorn som vanligt.


Om de här anvisningarna löser problemet, är du klar. Om inte följ anvisningarna igen och välj en äldre återställningspunkt (om det finns någon). Om problemet kvarstår ska du kontakta datortillverkaren eller teknisk support för mer hjälp.











Microsoft har en månads ångertid för windows 10 och då trycker du på startfönstret sedan inställningar och sist återställning längst ned till höger.
kommer du in i felsäkert läge borde du kunna fixa drivrutinen därifrån

Ursäkta! du hade inte någon bildskärm?
löste det tillfälligt iaf. Jag körde felsäkert läge och då fungerar ju skärmen. Försökte att uppdatera eller byta drivrutin till grafikkortet men det gick inte.
Mitt grafikkort ser ut som två olika i enhetshanteraren fast med samma namn. På den ena kunde jag byta till VGA drivrutin. Jag vet dock inte om det var detta som löste det tv. Jag inaktiverade sedan båda korten och startade om och då gick det. Dock verkar det vara lite problem med upplösningen och att få till rätt proportioner.. Ska testa vidare
lycka till
Loket55
Det finns inget winlogon i mitt register

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem