Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Våra järnvägar

Våra järnvägar

Minsta lilla vindpust, och halva Sverige står stilla, och mistånde vad gäller järnvägen,

Och sen ska man satsa miljade på höghastighetståg. Tro ni det blir lättare att ta sig fram vid storm lm det går dubbelt så fort?

Nä lägg ner detta , och satsa på dubbelt flyg det är säkrare och man kommer fram i tid.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

varför krympa Sverige med höghastighetståg som bara tre städer får glädje av

räcker det inte att vi avfolkat Sverige redan med Motorvägar förbi varenda gammalt samhälle.

Det är tragiskt att se gamla samhällen förtvina vid sidan om våra motorvägar
och stationer som försvunnit efter järnvägarna

är det bara tre städer som skall växa sig stora på alla andras bekostnad.

1950 Vid denna tid hade Statens Järnvägar totalt 50 000 anställda
1960 så var hälften av järnvägarna nedlagda i Sverige och nu är nästan allt borta förutom stambanorna
1965 började jag jobba i Hagalunds lokstation, där fanns lok och dieselverkstad och det var Solna största arbetsplats med 800 anställda. Vartenda lok gick i stall på den tiden för tillsyn och eventuell reparation. Idag ligger stallet helt öde, inte en människa och inga lok går i stall längre. Dom vänder direkt på bangården.
Eftersom nedrivna kontaktledningar numera är vardagsmat och som ställer till stora trafikproblem, inte minst för resenärerna. Dom beror 9 gånger av 10 på fordonen.
Man behöver ju inte vara Einstein för att begripa varför.
Det är den utsatta konkurrensen som gör att företagen jagar kostnader och då verkar sunt förnuft försvinna totalt! Ytterst så är det politikernas fel!
Bra skrivet både Göcke och Loket55

Infrastrukturen skall skötas av staten och varför är det så himla bråttom. Visst är det skönt att kunna åka från Katrineholm till Göteborg på tre timmar, men ex. Hallandsåsens tunnel som kostat så mycket och skapat så mycket problem, är det verkligen värt detta.
Annons
Kostnad för höghastighetståg kommer att blir svindlande dyr,det är då ett som är säkert.

Kalkylen är en sak,men verkligheten och slutnotan en annan!!
Dessutom måste stambanan rustas upp för där måste väl godstågen rulla fram? Eller ska dom lägga ner detta och låta allt gods gå på vägarna? Hur ska vi som kör privata bilar ta sig fram?
Det får man verkligen hoppas att de inte bygger ett höghastighetståg. Kan inte tänka mig något mer tråkigt. Bättre att sköta om de järnvägar vi har, med flera turer, och lägre priser.
Jag tycker ni är onödigt negativa och gammalmodiga under devisen "Allt var bättre förr".

Storstadsregionerna växer därför att folk vill bo där.

Stambanorna räcker inte till för både folk och gods.

Korta flygresor måste fasas ut pga klimatet.

Hor ska då alla dessa människor i storstadsregionerna nå varandra?

Jo genom tåg!

Finns det nån annan hållbar lösning?

Flytta ut storstads människan ut på landet igen.
Jaa… våra järnvägar…

Jag bor i Kil, en av Sveriges största järnvägsknutar. Hur det är med den saken idag vet jag inte.

Man känner tillfredsställelse då jag dagligen ser avgående/inkommande tåg för både person och godståg.

T.ex. ett godståg med 30-tal vagnar, måste väl vara en lyckad samordning av godstransport!

Förr transporterades även timmer med tåg, idag sker timmertransporter med ett 30-tal bil/släp varje dag till bl.a.. Gruvön/Skoghall.

Att Sverige har lyckats sänka koldioxidhalten är för mig obegripligt, även om man lägger till alla utländska långtradartransporter?

Det går ju bygga ut befintliga spår fler mötesspår till en mindre kostnad.Om vi bygger ny järnväg tror den gamla stambanan får mindre underhåll, ja besikta spår å växlar mina sista 10 år på banverket såg redan då var det eftersatt.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem