Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Våra järnvägar

Våra järnvägar

Minsta lilla vindpust, och halva Sverige står stilla, och mistånde vad gäller järnvägen,

Och sen ska man satsa miljade på höghastighetståg. Tro ni det blir lättare att ta sig fram vid storm lm det går dubbelt så fort?

Nä lägg ner detta , och satsa på dubbelt flyg det är säkrare och man kommer fram i tid.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

det är lätt att ta sig fram på järnvägen om de kan hålla elen problemfri och underhålla järnväg och vagns-park.

Men skall man tjafsa om järnvägen skall gå under mark i en tunnel eller på en bro som de gör i Lkpg , då byggs det inget på de närmaste 20åren.
frågan är om elektrifierade vägar är framtiden , när inte våra järnvägar kan få rätt stöd

http://korta.nu/MCb
Hello, utan att måla den där rackarn på väggen så kan man nästan tro att naturen kommer att ändras rätt så mycket,,som man läser nu om alla prover och tester och ändringar i allt jorden och rymden runt så , vad vet man? Och tur är ju det i alla fall, bara att leva och ta livet som det kommer. Trevlig Helg, L
Annons
Även om det blir storm eller inte måste våran el fungera. Det måste grävas ner ännu mer elkablar. Det kosta multom men det gör reperationer oxå, för att inte tala om alla riskor som kan uppstå.

Alla träd vid järnvägen måste bort. Det kan inte se ut som det gör här i Småland, träden står nära spåren där tågen dånar fram i 200 km.
Kommer ihåg när ja jobba på banverket att vi skulle trädsäkra ledningar å spår.Men det satte markägarna stopp för ,blir ju rejäla gator på 20-30 m.
Ja du Thomas2 nu har du snuddat vid ett jätteproblem.
Jag har varit lokförare i närmare 40 år och jag vet att det kravet har facket drivit i alla dessa år men inte för att det stormar nån gång utan för lövhalkan som kostar SJ en massa miljoner per år. Först och främst så fick SJ men nu är det trafikverket som får betala markägaren för varenda pinne som sågas bort och det är många markägare vi pratar om men sen finns det markägare som av olika orsaker säger nej och då gäller det. Sen kommer ytterligare ett problem att när man har sågat ner träden så det första som kommer upp igen är sly och på sly sitter det löv!
På sträckan Katrineholm-Norrköping så har man huggit ned alla träd men nu har man problem med sly där istället!
Tallar och granar har som sagt var inga löv och har den fördelen att dom håller lövträden och slyn borta så nu låter man dom stå kvar och tar ev en smäll när det blåser orkan vart 10 år!
finns bara en sak att göra , anställ flera som kan hålla efter
så slår vi två flugor i en smäll , fler i arbete och tåg som kommer i tid.

hormoslyret fick vi ju inte använda.
Göcke!
Helt rätt men vem ska anställa dom?
Inte Trafikverket för sträckan har dom upphandlat till en entreprenör som jagar kostnader och skiter i SJ:s problem med lövhalka.
Det sägs att vi har dom politiker som vi förtjänar men det är tragiskt att dom på ganska kort tid förstört Sverige Järnvägar m.m
Jag förstå att markägaren protesterar, det skulle nog jag med göra, om man tvingas att hugga ner skog intill järnvägen, men var är alternativet?
Ja, jag vet inte!

Helt klart är att järnvägsnätet måste rustas upp. Men var ska pengarna tas samtidigt som man ska bygga höghastighetbana genom Sverige gör många miljader! Nä säkra den järnväg vi ha först och främst. Och en sak till! Dessa bemanningföretag, den ene vet inte var den andre gör!
Helt rätt Thomas2!
Sveriges Järnvägar ska ägas av staten bedrivas av staten och infrastrukturen ska skötas av staten. Precis som dom gjorde i England. Dom och Österrike var först i europa med att upphandla banan med entreprenörer men dom insåg sitt misstag och båda återgick till att staten sköter infrastrukturen och då gjorde svenska regeringen samma misstag!!
Höghastighetståg i Sverige är nåt som svenska politiker pratar om för att lura svenska folket! Sanna mina ord, det kommer aldrig att byggas. Gudskelov!
Varför? Kostnaderna, det kommer inte att stanna vid 500 miljarder!
Varenda stad som den skulle gå igenom skulle få bygga om citykärnan!
Klimatet, vi har inte det klimat för att ha höghastighetståg.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem