Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Prostitution

Prostitution

Jag läste precis en artikel i Aftonbladet som handlar om unga tjejer som i praktiken säljer sex, men inte ser det så.

länk--> http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,670585,00.html

Det förefaller, om man får tro media, som om prostitution breder ut sig. Det som tidigare var förbehållet missbrukade "på gatan" har nu gjo...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

Många kloka synpunkter på denna tråd. Det finns mängder med tragiska öden i kopplingen mellan prostitution och missbruk och prostitution och bortförande av kvinnor från tex länder i östeuropa.
Kvinnor har förts bort, låsts in, missbrukare säljer sina kroppar för att fiansiera sitt missbruk.
Detta är självklart oacceptabelt. Åtgärderna måste riktas mot missbruk (där vi fortfarande famlar och använder för lite resurser). och mot trafficing, med självklart hårda straff för dem som bortför och utnyttjar kvinnor mot deras vilja.
En annan sak är att frivilliga överenskommelser mellan vuxna människor som inte är i beroendeställning av varandra inte är något som samhället bör gripa in i. Den svenska prostitutionslagstiftningen är därför enligt min mening felaktig.
En vanlig invänding mot mitt resonemang är att INGEN vill prostituera sig frivilligt. Det är ett ogrundat påstående av sk ROKS-klass, dvs en 'sanning', som inte behöver styrkas. Det finns visst kvinnor och dessutom män som frivilligt prostituerar sig.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om företeelsen prostitution. Personligen känner jag avsmak för prostitution. andra kanske har religiösa betänkligheter. Men att min personliga smak eller någon annans religiösa uppfattning skulle ha rätt att reglera vuxna oberoende människors interna överenskommelser, anser jag helt felaktigt.
Jag är inte så säker på om obehaget folk känner inför tanken på att sälja sex är en naturlig reaktion eller en reaktion på att psyket vet att kulturen och samhället inte godkänner det "yrket".
Vad är det som gör en olycklig?
En del personer tror att de flesta prostituerade har en bakgrund fylld av olika former av övergrepp, samt att det skulle förklara varför de söker sig till yrket i över huvud taget. Nu är det emellertid så att det saknas statistik som bevisar att så är fallet, man stöter på i praktiken prostituerade bland mängder av olika samhällsklasser och bakgrunder.
Naturligtvis räknas tvångsprostituerade inte in här öht, de är ju i praktiken slavar och det säger sig självt att ingen vill vara slav.

Det viktigaste måste ju vara att så många som möjligt lever relativt lyckliga liv.

På många sätt vill jag gärna se att sex hör ihop med kärlek, men samtidigt kan jag inte blunda för att samhället och vad som anses comme il faut förändras hela tiden.
Los Lovos:
Det är ju bara att du provar och känner efter själv hur det känns. Du kan ju prova att både ge och ta emot.
Sedan kan du väl komma tillbaks hit och ge feedback.
Vilket du personligen tyckte var bäst.
Annons
Donne:

Även om jag fick för mig att jag skulle vilja sälja sex så skulle jag inte ha någon aning om hur och var. Var hittar man kvinnor som köper sex lixom, det är ju inte det enklaste.
Har följt med i denna intressanta konversation - och vill bara komma med en liten kommentar.
Oavsett vad man tycker om detta " yrke " - så går det inte att stoppa.
En produkt som har gott om både säljare och köpare - kommer alltid att ha en marknad.
Men . . höj straffen KRAFTIGT för tvångsprostution.
Detta är ju människorov på grov nivå.
Du kan ju leka med tanken att du sätter in en anons i ...............
och sedan får svar och utan att du vet något om den personen så kommer ni överens om att ha sex. och det visar sig att den personen är den sista som du vill ha sex med.
stänger denna tråden efter det gnabb som jag sett och redigerat bort 75% av. vill vi föra den vidare så får ni starta en ny tråd

mvh // göcke moderator IS

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem