Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ni tjejer

Ni tjejer

Hur ligger det till ni som borde veta?
För ett tag sedan så klargjorde några kvinnliga läkare att mödomshinnan var en myt. Detta tyckte jag var mycket bra. Det skulle ju framförallt ge muslimska kvinnor en helt ny frihet, men debatten bara dog ut. Inte ens andra kvinnor verkar, konstigt nog, vilja nämna saken. Det hela verkar konstigt. Hur är det har/hade ni en hinna? Nu snackar vi alltså en hinna, tätslutande. Hur ligger det till?
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Prova google och skriv in mödomshinna så får du reda på vad det är och nej det är ingen tätslutande hinna.. Och om den nu skulle vara en myt varför har kvinnor den? och varför är den så väldokumenterad.
Tjena tjejen!
Ja Rob kan ju det där så jag behöver väl inte svara...

Det är väl egentligen ett dumt uttryck - för inte ligger det nåt lock på i alla fall...då skulle inte tjejer som aldrig haft sex kunna använda en tampong...

Det är snarare ett sort "veck" som gör slidan trängre ,det finns alltså längs slidväggen och när det första samlaget sker så tänjs det ut eller i värsta fall spricker.

Det är naturligtvis olika från kvinna till kvinna-personligen märkte jag inte av någon smärta,men jag vet andra som fått jätteont. Mest beor det ju på att då vidgas slidan på ett sätt som är nytt för kroppen-vi går ju inte omkring med en grej där dagarna i ända...

Detta vet de flesta kvinnor så det kanske är därför som debatten uteblev. När det gäller Muslimska kvinnor är det ju frånvaron av blod som är oroande för dom...personligen anser jag att det borde vara tvärtom.





Annons
Visst är det intressant det du skriver Batting - skulle man i medicinskt hänseende slå fast att den s.k. mödomshinnan = dvs förekomsten av vecket nane skrev om inte existerar - skulle det i bästa fall få effekt för alla de kvinnor som lider av hedersstraff på olika sätt runtom i världen (då deras mödomshinna och tillika oskuldsattribut inte börjar blöda vid det första samlaget)*

I Sverige har ett yrkesetiskt dilemma uppstått i kölvattnet av nyss nämnda problematik uppstått - då ett antal flickor underordnade de religioner som förordar deras sexuella oskuld inför bröllopet sökt upp gynekologer och desperat vädjat att få mödomshinnan ditsatt igen p g a det straff som frånvaron av
( & blödningar från ) vecket medför inför det första samlaget inom äktenskapet.

Så - skall man hjälpa dem medelst operationer ? Eller uppmärksamma problemet ur politisk synvinkel ?

Det senare, påstår jag. Men vore jag själv läkare skulle jag i en sån situation stå inför ett svårt val...



*mellan en kvinnas oskuld och en ev. blödning från mödomshinnan finns ju inget nödvändigt samband (!) .
/ Angel
Men ni kvinnor borde inte vara tysta! Den där myten håller många av världens kvinnor i ett järngrepp. Om alla förstod att det inte alls behöver bli något blod vid första samlaget så skulle t.ex. muslimska kvinnor våga leva lite friare. Ni borde bry er om era systrar lite mer!
Påståendet om en hinna är ju väldigt konstig. Det finns tjejer som får mens långt innan sexdebuten, och var skulle blodet ta vägen om det satt en hinna där?
Hm..om man som kvinna inte ska vara tyst, hur kommer det sig då att t.ex. mina inlägg här på forumet bemöts med en så stark kritik ?

Kvinnan tige i församligen heter det i bibeln - det är en ofta citerad fras som använts dogmatiskt och felaktigt ( inte ortodoxt) i mängder av sammanhang årtusenden senare.

I vårt samhälle idag finns en rad underliggande, subtila och svårbemästrade strukturer som medger att vissa tar sig - eller får, av andra med inflytande) utrymme på bekostnad av andra.

För övrigt anser jag att män i allmänhet både med inflytande men även de som ondgör sig över andra på sådana här platser som ett forum, borde visa MYCKET MERA solidaritet gentemot sina medsystrar.
Jo så kan man faktiskt kalla det. Även män har systrar, ,mödrar, döttrar som borde få identifieringsprocessen att fungera då det gäller frågor som prostitution et.c på bekostnad av hjärndöda värderingar och åsikter.

Denna enkla sanning glöms ofta bort:

Vi är alla människor - av samma kött och blod.

Jag tror att en solidaritet över könsgränserna skulle ha långt större effekt på att förändra denna fråga. Detta i synnerhet närsom de flesta makthavare i länder som t.ex Afghanistan där dessa föreställningar lever vidare med ett enda syfte : att hålla kvinnan på plats är just.. män !

Ett i övrigt intressant debattinlägg

/ hälsar Angel

- som är på semester, älskar starka härliga män och kvinnor , och har en oerhörd respekt för bibeln och dess innehåll för övrigt.


Mitt inlägg var mest riktat till Nane, men du och jag skrev väl ungefär samtidigt Angel. Jag håller väl med i stort sett med om allt i ditt inlägg. Jag tror att t.ex. religion alltid varit till för att hålla kvinnan på mattan.
Det är absolut sant att vi män och kvinnor måste samarbeta för att det skall bli någon ändring, men ni kvinnor kan ju inte än en gång förlita er på att män skall komma och ordna upp allt. Det vidmakthåller ju bara rangordningen.
Speciellt inte en sådan här sak som vi ju knappast kan vara experter på.

Det där är något som alltid förvånat mig. Hur kan kvinnor gå till manliga gynikologer?
Batting: jag har svårt att se vad vi i västerländerna kan göra för kvinnor i de länder som föraktar allt som vi står för.
Oftast är det något som ärvs i generationer - se på kvinnlig omskärelse t.e.x det är alltid mamma eller mormor so tar med flickorna dit.
PÅ vissa platser har kvinnorna vägrat följa de traditionerna-men det måste komma från de själva..vi ska inte tala om för dem hur de ska leva för det blir ingenting bättre av.
Angel hård kritik betyder åtminstone för min del att jag vill läsa mera om vad du tycker och tänker!
Uttryck som används felaktigt går inte att säga eftersom man hamnat på vllovägar ifall man blandar ihop religion och politik. Se bara på självmordsbombarna hur hjälplöst fel det blir för alla som är riktigt troende oavsett religion och hur rätt det blir för de politiskt styrda människorna framförallt i arabvärlden.
När det gäller prostitution så har jag bara en uppfattning, både säljare och köpare borde straffas. Tänk om bara köparen av knark skulle straffas hur skulle det se ut?
Som vanligt vill jag påstå nane har rätt. Folk i andra delar av världen behöver inte pekpinnar bara för att Sverige är världsmästare på allt, åtminstone tror vi det.
Tack och lov så har även mullorna och andra dårfinkar börjat få ge med sig lite. Det är tack vare internet och yttrandefriheten som kvinnorna i arabvärlden nu börjar protestera högljutt. Om inte yttrandefriheten beskärs ytterligare i väst då kommer de att känna stöd både av medsystrar och bröder.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem