Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Döda en älg eller människa

Döda en älg eller människa

Läste just domen mot dom som sparkade ihjäl 29-årige Marcus i Stockholm,en fick 1års fängelse,en annan friades och dömdes till villkorligt för misshandel på marcus kompis,den 3 e friades helt,Vad är det frågan om?Detta kan ju inte vara sant,Om jag skjuter en älg så får jag utan undantag minst 1 1/2 fängelse MINST,jag mister bilen om jakten bedrevs från den,har jag medhjälpare vid tjuvjakten så kan mina vänner räkna med fängelse på 6mån-1år ovillkorligt + att vi blir ålagda att betala skyhöga böter.Min fråga blir då,Är en älg som tillhör staten mer värd än ett människoliv?skall det vara hårdare straff att ta livet av ett djur än en människa?Jag har totalt tappat tron på det s.k Svenska rättsväsendet.jag lider med Marcus anhöriga och känner förakt mot det svenska rättväsendet,och förakt mot dessa fega kräk som deltog i dödsmisshandeln av Marcus,dom som tigit genom hela rättegången och med kompisars applåder och jubel gick leende ut från rättsalen.skämmes tamejfaan.
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Jag tycker inte man ska göra den jämförelsen...

Det som är jävligt i hela saken är alla "vittnen" som tittade på och som senare i rättegången inte "kunde minnas exakt"

Det är alltid svårt för oss vanliga medborgare att veta exakt vad som hände för detblir bara det som media kommenterar-men att det är på tok för lågt straff-det kan vi vara överens om!

Det är tyvärr den utvecklingen vi ser numera-tig och förneka för folk är för fega för att stå upp och peka ut någon och säga "det var han/hon".

Vi har sluatat ta ansvar för våra gärningar - men man kan hoppas att dom själv råkar illa ut..det lär dom göra förr eller senare också ..

moski:

För det första, kan du påvisa ett reellt rättsfall där någon fällts till 1½ års fängelse, eller mer, för att ha tjuvjagat älg?

För det andra, anledningen till frikännandet var att rätten inte kunde leda i bevis att männen ifråga hade deltagit i misshandeln överhuvudtaget. Han som fälldes blev inte fälld för mord eftersom det inte går att bevisa att det var hans sparkar som dödade. I Sverige är man oskyldig till bevisat skyldig, och denna bevisning skall räcka bortom alla rimliga tvivel.
Skyll inte på rättssystemet, skyll på dina medmänniskors civilkurage. Folk som vägrar vittna eller tar tillbaka sina uppgifter och påstår att de ingenting minns.

nane:

Varför i hela fridens namn ville man hoppas att dessa människor skall råka illa ut bara för att de är räddhågade?
Los Lovos,jag bor upp i lappmarkerna och här är tjuvjakten vanligt förekommande och jag kan visa upp 30-tal fall där tjuvjakt gett upp till 3års fängelse,jag själv åkte dit för grovt olaga jakt för 15 år sen,och blev dömd till 2 år och 6månader ovillkorligen.försvarar inte jakten på nå vis,men det är en livsstil här uppe,det är bara så att olaga jakt på älg har ett väldigt högt straffvärde.nane,visst måste man göra jämnförelse,int fan skall man straffas högre för en älg än en människa,exemplet med Marcus är bara ett av många fler fall där trots överväldig bevisning domen blivit några månader + eller samhällstjänst,jag jämnför propotionerna på straff kontra brott.och nu är dom väldigt underliga.Rättväsendet i Sverige är ruttet,Man skall tamejtusan inte få komma undan ett kännbart straff när man släckt ett människoliv.
Annons
En av dem som gick fri har ju ett förflutet som våldsbrottsling och om de då först erkände för att sedan ta tillbaka det, troligen för att det bliv klassat som mord istället för vållande till annans död, så kan man ju faktiskt se dem som skyldiga så, Det vore trevligt om deras namn och addresser publiserades och en liten pöbel kunde komma och hälsa på hos dem men absolut inte döda dem bara gör dem förlamade från nacken och nedåt, vore ett passande straff för då kan de inte göra om något liknande. Med tanke på hur låga straff de som begår de mest vidriga handlingar får så är det dags för gamla hederliga pöblar som fanns förr i tiden att ta lagen i egna händer och straffa folk som bevisligen är skyldiga men kommer undan för att det finns för många tvivel för att fällas för "mord" när de kunde blivit fälda för dråp eller vållande till annans död. Visst det skulle spåra ur totalt men det är iaf en idé. Nånting behöver göras för någon rättssäkerhet för offren finns itne längre i sverige. Jag tror helt och hålle tpå att vittnena har blivit skrämda till tystnad tills motsatsen bevisats.


Är det någon på denna portal,som vågar vittna,mot sådana
typer.Knappast.När dom kommer ut,ger dom igen,så du ser ut
som köttfärs,om du ens lever.

Självbevarelsedriften är tyvärr rådande.
Leif,jag och dom som bor och verkar här uppe är inte det minsta rädd för smågangsters,vi vet nog vad vi skulle göra med såna småtuffingar,jag vågar säga det för vi får ibland besök av vissa kriminella element upp till byarna omkring Gällivare,kan säga att dom flesta har åkt hem i liksäck eller ambulans.
Los Lovos: jag avsåg gärningsmännen-inte vittnena..de lär nog plågas iaf.

Leif: jag har inte heller problem med det...jag tror det är ett storstadsproblem..i mindre städer är vi nog inte lika rädda-vi är ofta mer bekanta med varandra...

Jag förstår visst om man är rädd att vittna-men att ett flertal personer står och tittar på utan att ingripa är obegripligt....att man först ska kalkylera med riskerna innan man ingriper fattar jag inte-det är väl en ren reflex att hjälpa någon i nöd..eller är det bara jag som tycker det?
nane,helt riktigt,vi ställer upp för varann här uppe iallafall,kanske därför vi inte heller drabbats av oprovocerad våld i samma utsträckning som storstäderna har.jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg som nog lät värre än vad det är,alltså döda en annan människa är fel,men då finns det alltid ett undantag i regeln,döda i nödvärn eller om du ser att nån håller på att dödas av en angripare och det är det enda som står till buds,då måste nödvärnsrätten träda in,det var det jag syftade på i mitt tidigare inlägg,och vi har fullt stöd av lokala polisen att ta till våld för att skydda våran egendom och liv,eftersom våra distrikt är otroligt stora,bara Gällivare polisdistrikt sträcker sej över 35 mil i nordlig riktning,då hinner inte polisen fram vid krissituationer utan man får ta lagen i egen hand.
moski:

Håller helt med. denna dom + de som får liknande domar eller går fria när det gäller prostitution eller människohandel borde hängas....HÖGT.

Moski:

Jag tror inte på vad du skriver. Jag har idag gått igenom 93 rättsfall från HD och olika hovrätter rörande brott mot jaktlagen. Nästan alla straff stannar vid böter och förverkande av utrustningen. I endast ett fåtal fall har fängelse dömts ut, och då endast i ett par månader.
_

Tråkigt att t.o.m. några av IS mest prominenta skribenter har hänfallit åt pöbelmentalitet. Ja det är hemskt att en människa har dött och ingen straffas för brottet. Men i ett rättssamhälle ruckar man inte på regeln om bevisning bortom alla rimliga tvivel i brottsmål.

Har ni ens läst rättsfallet? Eller har ni nöjt er med aftonbladets version? Troligen blir det överklagat och förhoppningsvis kan åklagaren antingen skaka fram trovärdiga vittnen som inte ändrar sig eller någon form av fysisk bevisning som binder GM vid brott och brottsplats. Men att döma folk till fängelse för mord på de grunder som åklagaren yrkat i förevarande fall bör aldrig ske.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem