Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Döda en älg eller människa

Döda en älg eller människa

Läste just domen mot dom som sparkade ihjäl 29-årige Marcus i Stockholm,en fick 1års fängelse,en annan friades och dömdes till villkorligt för misshandel på marcus kompis,den 3 e friades helt,Vad är det frågan om?Detta kan ju inte vara sant,Om jag skjuter en älg så får jag utan undantag minst 1 1/2 fängelse MINST,jag mister bilen om jakten bedrevs från den,har jag medhjälpare vid tjuvjakten så kan mina vän...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Det är verkligen ett dilemma.
Hoppas du har rätt om ny lagstiftning. Bättre skydd för vittnen är ju grundläggande för rättssäkerheten.
Los "whatever"Lovos, åhhh det satt fint.
Ramon:
Jo, Bodström har (iaf) lovat att se över systemet. Det kan t.om bli möjligt att få vittna i en helt annan stad. Får väl se om det är valfläsk, eller sanning?
Annons
Moski det är lätt att förstå att människor har lägre straffrättsligt värde än djur. Det beror på alla dessa djurrättaktivister som jämställer människan med djuren. Tänk dig älgen Frasse, haren Vitor och björnen Urban alla gosiga med stora sorgsna ögon och krydda det med lite feminism då faller allt på plats. Ett människoliv som Marcus Gabrielssons blir noll i jämförelse. Hemskt men inte desto mera sant!
Nu kom jag på det om det! Om det är som djurrättaktivisterna säger att djuren har lika värde då måste en person som gillar tidelag få adoptera barn och gifta sig exempelvis med sin hund. Lagen om tidelag skall sålunda bort!
Moski hej förresten har kollat din ordväxling med han som slagväxlar med tjejer. Den vann du på ren knock out. Bra gjort Moski!
det är jobbigt det där med att lagstifta om ingripande vid pågående misshandel. en kompis till mig har alltid agerat som zorro vid alla tillfällen han kunnat. tyvärr råkade han själv väldigt illa ut en gång då han försökte avvärja en misshandel. flera killar pucklar på en kille och jocke ingriper varvid den misshandlade killen flyr platsen och joakim får själv ansiktet söndersparkat med flera käkfrakturer till följd och många tänder avslagna... -tack för kaffet alltså...
Putte,jo jag vet,skönt att damma golvet med såna motståndare,ja motstånd?kan inte kalla det för motstånd när man möts av total okunskap om saker och ting,ja visst är det så som du beskriver,men ochså märkligt att om jag skjuter en ren som ägs av privatpersoner så blir straffet långt lägre än om jag dödar statens egendom älgen,vilket är bissart.sen när kan staten ha anspråk på ett vilt djur som strövar i skogen?upp till 4 års fängelse för några älgar,vill man ta död på en ovän är det bara att bjuda in personen på älgjakt och knäppa han med ett vådaskott.tror att straffet ändå skulle bli bara böter,sjukt var ordet.
Moski samerna har på nåt konstigt vis blivit som Amerikas indianer "svensken" får göra det som passar just för stunden och samerna får tiga och samtycka. Om dom nån gång kliver fram och säger sitt hjärtas mening, ja då är det okey -pass upp för en berättigad svordom- lappjävel, lapptaska odyl och ingen ingriper. Om någon utländsk medborgare våldtar eller mördar tänker nu på Ursut och fäller liknande omdömen blir man kallad rasist. Illa.
Nåväl, om jag nu är rätt informerad, men jag är nästan säker på att förutom fängelse så åker man även på skadestånd bl.a. fallskador som uppstår på marken i samband med skjutningen. Rätta mig om jag har fel! Nej förresten Moski, det kommer "IS-juristen" som slåss med tjejer göra genom att påvisa 93 fall som han påstår sig ha läst in och hämtat från rättsbanken att domen blir antingen är fänglelse eller böter.
Ni, Putte & moski, är verkligen gulliga i er manliga norrländska kärlek till varanadra och till ignoransen.
har inte läst rättsfallet, vet bara att några killar pinkade i en port, en annan sa till, plötsligt byts en vanlig kväll till ett helvete. (läste i tidning och sett korta inslag på nyheterna)
jag tappade talförmågan, hörseln, synen, känseln och kännde en avskyvärd domnad sprida sig uppför ryggraden, tills den nådde hårfästet i iskalla rysningar. mina fingrar slutade plötsligt fungera (satt och bläddrade i en tidning) råkade välta ut kaffet i en hastig rörelse. samtidigt höll jag i telefonluren, personen jag just talat med skrek i luren *HALLÅÅÅÅ?!*
och precis så känns det
- HALLÅÅÅÅÅ?!!!! varje gång jag ser nyheterna.

Om alla människor skulle börja jaga sin egen mat, skulle kanske brotten minska?
det naturliga jagandet saknas i dagens samhälle. vi har inget att kämpa mot, inget vi kan se och ta på..
om vi jagar och slutar upp med dessa *djur-fabriker* så skulle det bli bättre.
varför inte låta några hönor springa fritt på ICA??
Låt kunden få fånga hönan själv?? *lol*

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem