Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Döda en älg eller människa

Döda en älg eller människa

Läste just domen mot dom som sparkade ihjäl 29-årige Marcus i Stockholm,en fick 1års fängelse,en annan friades och dömdes till villkorligt för misshandel på marcus kompis,den 3 e friades helt,Vad är det frågan om?Detta kan ju inte vara sant,Om jag skjuter en älg så får jag utan undantag minst 1 1/2 fängelse MINST,jag mister bilen om jakten bedrevs från den,har jag medhjälpare vid tjuvjakten så kan mina vän...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Skjuter jag en varg så får jag 2 års fängelse! Och då har jag ändå anmält mig självmant och jag sköt för att vargen tog min tamboskap, som är mitt levebröd!

Dödar jag en människa går jag i princip fri!

Varför dömdes inte alla tre? Så gjordes efter polismorden i Malexander. Så har gjorts i andra fall.

Stackars stackars Marcus föräldrar..........
Du har en poäng där, Arg så in i vassen

varför inte bara sy in alla inblandade på livstid, varför försöka reda ut vem som gjorde vad.
Har alla sparkat så är det alla tre som har ansvaret.
Och de som glömmer borde straffas de med.
de är ena riktiga svinpällsar
det borde vara polisförhöret som gäller först.
inte att de glömmer i domstolen.
Los Lovos,du får säga vad du vill,och jag tror inte ett skit på vad du säger dej ha läst,nog vet väl jag själv vad jag har suttit inne för,herregud vem tror du att du är??och flera stycken i Gällivare kommun jag känner har åkt på liknande straff,misst bilar tom,grovt jaktbrott straffas upp till 4års fängelse.vart vill du komma Los Allvetos?jag tror att du tycker att misshandel och oprovocerad våld är ganska ok,att det får man leva med,så verkar det som om du tänker.så snacka inte mot bättre vetande,kom upp hit så får du själv läsa domsutlåtanden från jaktbrotts rättegångar,men jag tror att du är för feg att visa dej på våra breddgrader,och att snacka emot mej bara för att du är sur på min IS kompis Putte Gun det biter inte på mej.
Annons
Moski:

Är du så osäker på dig själv att du tror att jag bryr mig om Putte Gun?
Vad gäller dina breddgrader så har jag spenderat många vinterveckor däromkring, på skoter, skidor och bräda.

Att du pratar strunt när det gäller jaktbrotten är uppenbart. För det första är maxstraffet för jaktbrott 1 år. Och eftersom jag via rättsbanken har gått igenom 93 olika fall rörande brott mot jaktlagen så VET jag att det är otroligt sällsynt att folk döms till fängelse överhuvudtaget.
När det gäller grovt jaktbrott så är maxstraffet 4 år. För att ett jaktbrott skall ses som grovt så gäller det t.ex. jakt på hotade och sällsynta arter, eller om man har använt plågsamma jaktmetoder, eller om man har t.ex. har tjuvjagat i väldigt stor omfattning, eller om man tjuvjagar från motordrivna fordon.
Observera att bara för att ett av dessa kriterier stämmer så är det inte säkert att brottet blir att beteckna som grovt.

Om det nu är så att du har fått ett kännbart fängelsestraff för grovt jaktbrott så berodde det knappast på att du sköt en enstaka älg en endaste gång.
Överklagade du? Blev du dömd i HovR eller bara i TR?

När det gäller Marcus mördare så blev det som det blev för att det inte gick att bevisa att det var de som mördade Marcus. Hade man kunnat bevisa det så hade de fått synnerligen stränga straff.
Guran - en poäng till dig också!

Jag anser också att det som kommer fram i första polisförhöret är det som ska gälla! Då är händelsen färsk och omskakande och det vittnen berättar just då är med största sannolikhet exakt vad som hände.

Vi skulle ha lika långa straff som i USA - läste nyss om en pedofil som fått 28 år!!!!

Los "vetbäst"Lovos,jag börjar tröttna på att motargumentera dej,jag ser att du inte vet ett dyft om jakt och jaktbrott,sitter just med 2 jaktkompisar som skrattar läppen av sej när dom läser dina åsikter och utlägg,jaa jag fälldes för grovt jaktbrott på ÄLG,undrar just om du ser skillnad på älg och rådjur,maxstraffet för jaktbrott är 4 år om jakten bedrivits från ett fordon,bil eller skoter,(skoter los lovos är ett redskap vi har för att färdas på snö.har själv 8st skotrar).och om jakten bedrivits på ett hänsynslöst sätt,och givetvis hur många älgar man fällt.jag sköt 2 st vuxna 1 ko och en 18 taggare,böterna blev 15 000 kr,säkert högre än många dödsmisshandlare får.och du att åka bräda som du säger är inte lika med att bo i skogen 10tal mil ifrån bebyggelse,vilket jag absolut inte tror att du gjort.för du skulle säkert skrika efter mamma efter 1 timma där ute;)och ang.putte gun,han spöade skiten av dej verbalt,därför din bitterhet.därmed avslutar jag diskutionen med dej,för du spårat ut från ämnet,döda älg kontra människa
Moski:

Det är skrattretande att du tror att Putte hade någonting att komma med gentemot mot mig. Det är skrattretande att du tror att du har bättre koll på juridiska spörsmål än jag. Faktum är att du moski, är ganska skrattretande. Skönt att du nu äntligen har begripit att du gör bäst i att "diskutera" med någon annan.
Är du beredd att ingripa när du ser ett våldsbrott?


Att domen mot den ihjäl sparkade 29-årige Marcus i Stockholm, väcker känslor är tydligt. Villkorligt, respektive ettårigt fängelsestraffet för de två fällda männen kopplas inte till 29-åringens död. Enligt advokaten och en del namnkunniga personer som uttalat sig i pressen är domen korrekt om inte rätt. I brist på bevis (?) är domen korrekt.
Att Marcus dog är resultat av en olycklig händelse som aldrig inträffade. Han dog inte där eller i vart fall inte av de skador sparkarna gav honom.
Om det har hänt är det olyckligt att Han råkade tilltala fel personer på fel plats vid fel tidpunkt i fel stad…………

Ska en lag tvinga dig och mig att ingripa för att förhindra brott? Norge, Frankrike är några länder det är lagstadgat att om du kan förhindra ett brott genom ditt ingripande är du skyldig att agera. 29-åringen sparkades ned på en öppen gata med ett relativt stort antal personer närvarande. Vad har du och jag för ansvar?

Vad tycker du? Är du beredd att ingripa när du ser ett våldsbrott?

Jag undra vad pedofilen Philippe V, hade fått för dom här i landet. Förmodligen hade domen varit friande eller vård i något år. I Frankrike fick han som en av upphovsmännen till pedofilhärvan, 28 års fängelse.

Har ditt förtroende för rättsväsendet ändrats?


Ted: Självklart tycker jag, man ska vara skyldig att ingripa. Det är groteskt att det ska vara lagligt att stå och se på hur en människá slås ihjäl utan att göra något.

Ingripandet ska förstås vara anpassat till situationen och möjligheterna. En liten tant ska inte vara tvungen att börja slåss med busar. Men hon kan tillkalla hjälp.



Håller fullständigt med er!
Men jag tror inte att folk är rädda för att gripa in, utan folk är rädda för efterföljden. Du är lagligt skyldig att inställa dig till rätten som vittne. Där ska du konfronteras med gärningsmannen/männen igen. Du har ingen möjlighet att få vara anonym, tvärtom ropas ditt namn och personnummer upp inför alla. Detta tror jag skrämmer folk mer än att ingripa. Tack och lov håller politikerna på att titta på det… och kanske får vi en ändring i lagen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem