Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ett sista försök om doping

Ett sista försök om doping

Jag anser att alla friidrottare som tar eller har tagit guldmedalj i stora mästerskap bör misstänkas för fusk i någon ände av dopingkedjan! Om inte, ja då står vi alla där med lång näsa ifall någon blir avslöjad och tycker både ett och annat om just den personen som åker fast.
Efter att Harry Kirvesniemi Finlands motsvarighet till Gunde Svan åkte fast för doping då kan man med fog slå fast att det är sunt att ha starka dopingmisstankar mot alla idrottsmän och kvinnor som når den absoluta toppen i vilken sport det vara må.
Lek med tanken om våra friidrottare hade haft efternamn som Zieu, Yioug, Yangzekeyang och liknande skulle då någon tro på att de slagit sig fram med justa metoder. Nej naturligtvis inte!
Tyvärr är och vill vi vara blåögda när det gäller svenska framgångar! Inget annat än gröt och mjölk utgör de kraftigaste energitillskotten i en svensk atlets kropp. Sverige har under lång tid odlat bilden av sig själv som ett land fritt från olagliga preparat och faktiskt lyckats. Jag tror det inte och bevisen är många att även svenskar fuskar!
När Kina för några år sedan slog sig fram i olika sporter -precis som Sverige gör nu- då jagades dom med blåslampa av kontrollanter från skilda delar av världen och mycket riktigt hittades det dom sökte och alla avstängdes.
Varför är kontrollerna inte lika hårda för svenska idrottsmän och kvinnor som också kommer från ingenstans och plötsligt når toppen?
Alltså, sen Harry Kirvesniemi åkte fast anser jag, att alla idrottsintresserade skall och bör vara misstänksam mot idrottsmän och kvinnor som når den absoluta världstoppen. De kan vara dopade! De medel som inte är funna idag är kanske hittas imorgon.
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Det ligger mycket i vad du säger,men det är ju bara hypoteser.
Vi hade ju en brottare,som efter att ha tagit GULDMEDALJ,begår
självmord.Han var ju helt emot doping,och höll föredrag i ämnet.

Har detta hänt,någon gång i historien.Någon som vet?

Gömde han på en hemlighet,som han inte kunde leva med.?

Det har jag funderat över många gånger.
Tillåtna och otillåtna dopingpreparat?
Om jag tar dopingmedel för att höja syreupptagningsförmågan i mitt blod, åker jag dit så att det stänker om det. Lägger jag mig på höghöjdsträning i 4 veckor och uppnår samma resultat, är det okej. Därför tror jag att ALLA stora idrottsmän/kvinnor är/har varit, dopade på ett eller annat sätt!
Leif det är inte bara hypoteser och den brottare du hänvisar till åkte faktiskt fast i en dopingkontroll, men friades senare. Denna brottare var ju en person som jag tror alla ville gott eftersom han var den personlighet han var. Just detta, att våra idrottsmän och kvinnor skickas till skyarna när de vinner gör det svårt att sätta fast dem när något okänt medel påträffas.
Ludmilla Engqvist var det enklare med hon var ju inte en riktig svenska, men hon påstod att alla mer eller mindre tog någon form av preparat. Vidare påstod hon att förmodligen ingen skulle nå den absoluta världstoppen utan "medicinsk hjälp"! Svaret lät inte vänta på sig, formligen unisont från skribenter och idrottsrörelser hävdades att Ludmilla gjorde detta uttalande för att mildra den skada hon åsamkat svensk idrott.
Jag tror hon talade sanning för hon påstod sig även kunna namnge de som fuskade. Ingen ville längre höra på henne och allt föll i glömska. Ludmilla fick bära skammen ensam och så kommer det att bli, inte om utan när nästa dopingfall avslöjas i Sverige. Det kanske är hög tid att inta en helt annan ställning vad gäller doping på elitnivå?
Annons
Vad skall vi göra åt det.Det är pengarna som styr.Det går aldrig
att stoppa.Alla vet det,men är maktlösa.
Jag tycker vi släcker tråden,för det går inte att komma längre.

Håll med mig Putte.
Det är inte bara pengar som styr.
Det är även att jag vill bli sedd, att folk tycker att det jag gör är bra!
Leif kan gott hålla med för det är just det du pekar på som är drivkraften. Visst spelar även att bli sedd roll fast den är underordnad pengarna.
Varför inte släppa prepraten helt fria för alla över 18 år! Enda kravet skulle vara remiss från läkare? Slut på jakten, slut på alla spekulationer och sist men inte minst slut på all förnedring!
Ja men att släppa preparaten fria skulle ju innebära att alla som vill komma fram inom idrotten var tvungen att använda preparat som inte är bra för kroppen.
Precis Donne, skillnaden jämfört med idag vore att ingen kunde bli anklagad eller misstänkt för fusk. Naturligtvis är det individen som själv skall avgöra vad han eller hon stoppar i sig precis som med fet mat, alkohol och tobak.
Ja men det skulle väl skicka fel signaler till våra ungdommar som idrottar. Att vara tvungen att stoppa i sig livsfarliga prepparat för att lyckas.
Det är det absolut vanligaste argumentet, men faktum är att mycket av de oprovocerade våldet är just ungdomar som tar steorider och tränar som galningar. När sen helgen kommer då tömmer de i sig sprit och förvandlas till en tickande bomber.
Jag tror att det har ringa betydelse ifall toppidrottsmän får detta på recept för som det är nu är tillgången fri för den som absolut vill ha någon form av preparat.
Idag stoppar atleter, motionärer och ungdomar i sig dessa preparat utan någon som helst koll. Gång efter annan så plockas någon bort från en tävling och signalerna är redan skickade. Ungdomar vet att doping hjälper till enormt för att nå bättre resultat. De kanske skulle avstå från denna skit om de visste att vid fyllda 18 år skulle de få ut preparaten på laglig väg och under kontrollerade former!
En löpare från Nya Zeeland åkte fast för doping i början på 80-talet och redan då sade han i en TV-intervju att dessa medel har kommit för att stanna och inte bara det, samtliga preparat kommer också att utvecklas. Dessutom, fortsatte han det kommer hela tiden ut nya medel på marknaden och dopingkontrollanterna är chanslösa. Idrottsvärlden måste släppa preparaten fria annars kommer alla bra resultat att ifrågasättas, sade han avslutningsvis.
Det ser ut som om han fick rätt!
Jag håller faktiskt med dig Donne, men verkligheten är ju en annnan och den måste man försöka hitta en hållning till!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem