Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ett sista försök om doping

Ett sista försök om doping

Jag anser att alla friidrottare som tar eller har tagit guldmedalj i stora mästerskap bör misstänkas för fusk i någon ände av dopingkedjan! Om inte, ja då står vi alla där med lång näsa ifall någon blir avslöjad och tycker både ett och annat om just den personen som åker fast.
Efter att Harry Kirvesniemi Finlands motsvarighet till Gunde Svan åkte fast för doping då kan man med fog slå fast att det ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3

Alkohol är inget prestationshöjande medel, men säkert bra för den som spelar schack eller golf. Visst är det doping som diskuteras, men av räkna upp alla preparat här är en omöjlighet. Det är ju faktiskt idrottare som torskat på sån medicin, men senare frikänts. Det är just detta som jag skulle vilja komma åt med förskrivning. Om det skulle bli legalt då skulle dessa medel komma upp i dagsljuset och läkarna kunde sedan skriva ut till de som ville ha och som var över 18 år. Dopingproblemet skulle vara ett minne blott. Forskare världen över kunde tjäna stora pengar och slapp gömma sig som strykrädda råttor. Jag tror att med en öppen handel skulle den svarta marknaden snabbt dö ut. Idag då stoppar många som vill förbättra sina resultat i sig medel de inte har en aning om. De som äter, dricker eller injecerar dessa medel är allt från ungdomar till motionärer och elitidrottsmän. Den senare kategorin är faktiskt mest beskyddad.
Putte jag förstår på sätt och vis resonemanget men jag ser ändå paralleller med knarkhandeln. Det gemensamma är argumentet att det är för svårt att bekämpa dessa missbruk så det är bättre att legalisera dem så slipper man kriminalitet och man kan styra bruket bättre.
Dert fanns en tokdoktor på 60-talet som fick licens för att skriva ut knark fritt och det ledde till en epidemi av sällan skådat format. Legaliseringsförespråkarna har länge försökt dölja och förklara bort detta men det är klart visat bla av den nu bortgångne legendariske läkaren Nils Bejerot.
Att legalisera droger avsedda att förstärka idrottsprestationer är lika tokigt. Konsekvenserna vore oöverskådliga. I ett första skede kanske det skulle släppa alla biverkningsladdade droger fria och ge en del kortsiktiga vinster (och långsiktiga tragiska bilverkningar) - i ett längre perspektiv skulle uppfinningsrikedomen på olika manipulationer med kroppar förskräcka världen.
Nej och åter nej. Jaga dopingen med blåslampa. Kommer inte alltid att lyckas. Men fusk är fusk. Vanheder åt dem som fuskar, inom utbildning. forskning och idrott!
Ramon jag ställer upp på allt! Nisse var en guru på sin tid det var han som körde igång Hasselakollektivet och jag har läst alla hans böcker. Jag vet att han skällde på Maj Fant, dr Rexed och den sísta har jag glömt. Dessa var fronfigurer för legalisering av narkotika. Efter det försöket så exploderade knarkanvändningen i Sverige.
Det var då det, men idag har vi lärt av dessa misstag. Naturligtvis skall vi inte naivt som mellan åren 1965 - 1967 låta liberala idéer få blomma ut för fullt. Nej, jag menar att man kan ha lika hård koll som nu på alla som inte tävlar för en klubb, men de som vill skall få preparat utskrivna av läkare bara de är 18 år fyllda. För att läkaren skall kunna skriva ut medel måste den sökande ha ett intyg från klubbstyrelsen att han eller hon är aktiv. Därmed är fusket borta! Visst går det bara viljan finns.
Om jag fick bestämma helt fritt då skulle jag ta bort alla olagliga preparat som finns på marknaden, narkotika, inhalater, dopingmedel ja allt skulle bort.
Tyvärr är det inte så enkelt, världen översvämmas av sinnesförändrande medel och nya tillkommer praktiskt taget dagligen. Det finns ingen hejd på eländet. Därför tror jag att om de släpptes fritt bland idrottsmän då skulle det fungera som en broms. Det går inte att jämställa idrottsmän med knarkare! Jag är fullt övertygad om doping vore lagligt då skulle ingen under 18 år våga skjuta i sig vad det nu är dom använder för då skulle idrottsmännen hejda dem. Faktiskt tror jag mer och mer på denna idé. Fusket vore borta liksom skammen och ingen behövde spekulera över resultaten längre. Det skulle vara en vinst för sporten som helthet.
Idag ifrågasätts alla rekord och det med all rätt anser jag. Idrottsmän rör sig hela tiden i gråzoner som att använda vissa preparat som egentligen borde vara förbjudna -men inte är det-, höghöjdhus o.s.v. Det blundar vi för så länge medaljerna hamnar på rätt ställe.
Idrott, fusk och politik har bildat den moderna treenigheten!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem