Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ett sista försök om doping

Ett sista försök om doping

Jag anser att alla friidrottare som tar eller har tagit guldmedalj i stora mästerskap bör misstänkas för fusk i någon ände av dopingkedjan! Om inte, ja då står vi alla där med lång näsa ifall någon blir avslöjad och tycker både ett och annat om just den personen som åker fast.
Efter att Harry Kirvesniemi Finlands motsvarighet till Gunde Svan åkte fast för doping då kan man med fog slå fast att det ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ja du har många poäng där.

Men eftersom att jag är motståndare till doping så vill jag ej att det blir tillåtet. Jag har själv i början av 90-talet tagit anabola stereoider. Med det jobbet jag då hade som flyttgubbe och att jag tränade, söp och knarkade när jag var ledig så gjorde det mig till en mycket farlig person.

Jag hade "kompisar" som enbart slog i sig testosteron och tränade kampsporter för att bli galen och våga inkassera pengar.
Men på den tiden kostade en 10 veckors kur 1700kr.
Det är säkert billigare nu och mer avancerat.
Men om det släpps fritt så tror jag att det kommer att bli billigare och lättare att komma över + att fler kommer att använda det.

Jag har en träningskompis som dog för 4-årsedan med för stort hjärta pga doping. Det orkade inte pumpa längre. Eftersom att hjärtat är en muskel som ansträngs hela tiden jag tränar så växer även den.
Hej,
i den här frågan är jag nog påverkad av Arne Ljungqvist som jag haft som föreläsare en gång i tiden.
Jag tror på stenhård jakt på doping, liksom på alla former av narkotika.
Problemet med att tillåta doping och olika former av manipulation med kroppen för att förbättra resultat - förutom att det tvingar alla idrottsmän och kvinnor att droga sig för att komma nånstans (se Donnes kommentar ovan) - är att vi kommer att öppna för forskning på området med betydligt ökade ekonomiska resurser. Det kommer att kunna leda till oförutsedda biverkningar hos idrottare och till att idrott blir en verksamhet som regleras av forskares framgång snarare än individuella prestationer.
Väl medveten om svårigheterna att hålla takten med dopingmaffian - jaga dopingen med blåslampa. Till skydd för idrottarna.
På samma sätt som narkotika bör bekämpas.
Ramon skillnaden mellan narkotika och doping är milsvid! Den som tar dopingmedel har större chans att nå toppen och de stora pengarna. Narkotikan leder bara mot botten utom för drogfria langare som berikar sig på eländet.
Nu har det gått över 20 år sedan det första dopingfallet och så sent som i veckan tog dom en tennisspelare. Det visar att Arne Ljungqvist lever i hoppets värld medan verkligheten pågår utanför honom. Tyvärr, tror jag det inte går att bekämpa detta sattyg eftersom det ligger för mycket pengar i potten.
Forskningen är i full gång med att hitta nya medel, det visar inte minst de beslag tullen gör från vissa länder. Denna forskning är naturligtvis inte rumsren och därför tar man genvägar för att få ut medlen på marknaden så fort som möjligt.
Jag tror att vi inom kort får läsa om nya oerhört starka preparat som är så dåligt testade att idrottsmännen kommer att i värsta fall dö av dem och i bästa fall dra på sig skador som ger men för livet.
Tyvärr, är det den krassa verkligheten att framgång och pengar styr livet idag mer än någonsin tidigare.
Annons
men om vi ska föbjuda all doping så måste ju apoteken tex ta bort alvedon från hyllorna och inte sälja det mer för det klassas som doping, och astmamedecin får itne säljas längre eftersom det klassas som doping. vet nån här ens vilka preparat som klassas som doping?

Det handlar inte bara om tillväxthormoner utan även helt vanliga medeciner mot förkylning och andra saker man inte behöver ta några tabletter för. Så ska man jaga det som narkotika så innebär det ju att många vanliga medeciner skulle bort från apoteket. Och de som blir lidande är de som inte är elit idrottare.
Donnie "Oxhjärta" kan du även få av för mycket träning utan doping men det är helt klart vanligast på killar som tar anabola.
Vad säger du Rob!

Är Alvedon doping.Det hade jag inte en aning om.Undrar på att
jag känner mig uppåt.Dom äter jag friskt,för jag har fått,
så kallad"musarm".
Lefi, låt bli musen ett tag så kanske det ordnar sig!
Jag låter kanske som en stor förespråkare för doping, men ärligt talat vet jag faktiskt inte vilket ben jag skall stå på i denna komplicerade fråga.
Donne pekar på de farligheter som redan finns och är rädd för att det skulle bli ännu mera våld ifall preparaten släpptes fria. Det är just på detta som är Akilleshälen eftersom ingen vet vilken väg det tar. Jag tror att det skulle vara en fördel med förskrivningar från läkare för då är ju preparaten till viss del under uppsikt och de som tränar och tävlar på elitnivå kan aldrig bli fuskare.
Avarten av användningen av dem finns redan och dopingpreparaten skulle bli behandlade rättsligt precis som narkotika. Läkare får som alla vet, skriva ut olika slag av narkotiska preparat till de som behöver bl.a amfetamin till dampbarn.
Alltså, jag tror att släppa det helt fritt skulle få precis som Danne säger, förödande konsekvenser. Däremot skulle ett förskrivningsförfarande med största sannolikhet leda till en förbättring inom idrottsvärlden.
När det gäller listor för dopingpreparat är det inte helt lätt eftersom dessa medel är indelade efter preparatens karaktär. Jag kan varmt rekommendera denna sida och då är detta bara toppen på dopingberget. Läs och förskräcks hur mycket kända medel som finns?
Här är sidan: http://www.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=1891
Räätning Jag kanske låter osv
Ursäkta men jag skriver som en kratta idag. Läs med förnuft jag ser nu att vissa ord inte hör dit och troligtvis även ett syftningsfel har letat sig in till glädje för Batting.
http://www.rf.se/t3.asp?p=91530 <-- där finns svenska listan. För 2005.

Så kom ihåg vi måste införa recept på alkohol så de som tävlar inte kan köpa ut något.

Diskussionen handlar inte så mycket om doping här tycker jag utan om anabolasteroider. För det är så otroligt mycket mer än vad som diskuteras som klassas som doping (efter att ha läst ett ex lista på doping preparat så fick man typ inte äta något som klassas som medecin eller ens hjälper mot huvudvärk, hon var elit brottare).

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem