Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU-avgiften

EU-avgiften

Jag funderar lite på om det för mig personligen är någon idé att lägga på en rem och få en större tillväxt i mitt hemland? Det kan ju kanske ses som lite egoistiskt, men om man jobbar hårt så vill man ju att det skall ge någon slags utdelning i den egna plånboken. Speciellt om man redan lever lite On The Edge. Moderater och andra EU-anhängare brukar dessutom vara sådana som hävdar att hårt arbete skall löna sig, men som sagt var, vad händer om vi lyckas driva upp tillväxten i Sverige? Får vi inte betala mer till EU då?
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Nej men en liten vårbäck med lera och sten, det går utmärkt bra så detta är bara en politikervulkan och då klarar man sig med en vattenpistol!
Vi har massor att förlora, se dig omkring så ser du att förfallet redan börjat.
Batting: I linje med tidigare EU-diskussioner får jag väl kanske på minna om att Sverige är med i EU!. När du säger 'betala till EU' så betalar vi ju också till oss själva. Om sedan svenskar är mindre begåvade än andra EU-medborgare att komma med idéer och påverka hur pengarna används så är det klart att det blir ett 'nettounderskott'. Om man i linje med många här på Forum tycker att EU ändå inte går att påverka så blir inställningen en självuppfyllande profetsia.

Vad är alternativet till EU? Ökad nationalism? Återinföra de olika separata valutorna, återinföra passkotroller vid alla gränser, återinföra olika standarder för elektriska kontakter? Försvåra för handel och vetenskapilgt samarbete?

Klart som korvspad att vi kommer att bli överkörda av Korea (alltså Syd-), Kina, etc. Vi måste underlätta ekonomisk utveckling och forskning i Europa.

EU-motsståndarna ser inte skogen för bara träd. Det är i längden lönsamt att satsa på samarbete mellan europeiska länder, på ekonomisk tillväxt i eftersatta regioner, minskning av försvarspotentialerna, vår ekonomiska kraft stärks.

EU-motståndarnas linje kan beskrivas som SNÅLHETEN BEDRAR VISHETEN!
Varifrån har man fått idén om att det inte skulle gå att samarbeta om vi inte ingår i en union? Då ser det ju illa ut, för merparten av världens länder är inte med i samma union som oss.
Annons
Ramon är du alltför generös -slösaktig ett annat ord för det hela- då blir du fattig. Varför tror du det har kört ihop sig så totalt inom EU just nu?
Jag visste inte att detta var en huggsexa att roffa åt sig så mycket pengar det bara går på så kort tid som möjligt och till vilka nördprojekt som helst. Lite seriösare trodde jag faktiskt det var, men jag tror dig Ramon den svenska befolkningen var för dum för att utnyttja rättigheterna. Vi hade ju kunnat måla om gamla kyrkor, haft utställningar på tygdockor som i Grekland, reparera gamla fotografier eller något annat väldigt nyttigt. EU är ett gigantiskt dagis inget annat!
Du som verkar vara så öppen, men plötsligt ser du inte hur nationalismen ökar och de inom EU gör allt för att stänga ute övriga världen. Jag skriver de eftersom jag röstade nej!
Ramon här får du allt tänka ett varv till speciellt som allt de ja-sidan förutspådde gick i putten. Högre räntor, lägre tillväxt och en krona som skulle dyka som en sten. OhejOhå vad fel det blir ibland!
Ramon felet med hela EU är att många av oss på Nej-sidan d.v.s. idag en majoritet av den svensk befolkningen, tycker det är bra när allt går på tok i detta dagis trots att vi alla blir drabbade! Men jag njuter verkligen när de en efter en får krypa till korset och när saker och ting går i baklås. O ljuvliga tanke!
Redan tidigt var jag inne på,att hur skall detta fungera.Olika
språk,kulturer,sedvänjor,och allt som jag inte kommer på.

När inte två människor kan komma överens,hur skall alla dessa
miljoner,greja detta.Skilsmässor ökar ju.

Om vi tar Putte Gunn,och mig,så har vi lite dispyter,om ditt och
datt.Har förstått mellan raderna,att han är lite putt,på mig.Men
utan honom,blir det rätt torrt på forumet.Du är en tillgång,för
Forumet,helt klart.

Men man kan inte vara världsmästare i alla grenar.

Ta det med ro,så blir vi vänner.Riktiga vänner.

Häller med dig om EU.Njuter när det krånglar för skurkarna.
Det är lite motsägelsefullt att EU-anhängare ofta är de som är mest emot Robin Hood Skatten. De sitter där i någon kommun där bara högavlönade har råd att bo, och vill inte dela med sig av sitt överflöd till mindre lyckligt lottade. Men när det gäller EU så skall vi helt plötsligt vara solidariska. Det måste ju bero på att Eliten har något att tjäna på EU. Det har förmodligen inte ett dugg med generositet att göra.
Gosh Putte: Känner du till begreppet investering? En bra affärsman vet att det kan vara värt att satsa på framtiden. Det blir en utgift från början förstås. Kanske ingen återbäring första året. Ingen de följande åren heller. Men så småningom kommer vinsten. Det är det EU handlar om.

Det är en investering i bättre ekonomisk styrka för Europa i framtiden.
Det är investering i att knyta folken närmare varandra i politiska organ, i samarbetsprojekt, tusentals arbetsgrupper som skapar plattformar för internationellt samarbete. Det kan man kanske kalla för dagis men man måste börja krypa innan man kan gå. Och vad är det för fel på dagis kanske?
Det är (för mig kanske viktigast) ett fredsprojekt. Tror ni inte elakartad nationalism lever? Kolla vad som hände på Balkan för bara tio år sedan.
Ramon inget företag i världen skulle av sin styrelse vänta över 10 år utan att få avkastning på vinsten, eller åtminstone se ljuset något i tunneln. Styrelser av den kalibern hittar du bara inom statliga verk där vinst eller förlust är egalt!
Johodu, Balkan visst, men vad säger du om Tyskland, Holland, Sverige och Danmar idag och dessa länders framväxande nynazitiska partier framkallat ur "EU-demokratin"! Det har ni ja-sägare ställt till med.
Ramon det finns ett ordspråk som stämmer in perfekt på just EU och det är, NÄR KRUBBAN ÄR TOM BITS HÄSTARNA! Vi kan redan se att de börjat nafsa så smått.
Batting [b/] jag är övertyd om att det förhåller sig precis så som du skriver för det är inte småpotatis dessa potetater tjänar på folks dumhet.
Avslutningsvis, detta är inget fredspojekt har aldrig varit kommer aldrig att bli, men däremot lägger det grunden för ett högristagande som kan leda till krig. Alltså är det ett krigsprojekt, men på dagis är man naiva.
Putte de nynazistiska partier som finns i Europa har ingenting med EU-demokratins framväxt att göra. De rena nynazistiska rörelserna har finnuts hela tiden, de fick en puff framåt efter återföreningen av Tyskland eftersom gamla DDR (kommunistiska Östtyskland) aldrig bearbetat arvet efter nazismen på det öppna sätt som i väst. Le Pen-högern som är ett extremistparti har också funnits länge. Dom liksom andra liknande partier i Europa är ju ivriga EU-motståndare. Trevligt sällskap?

Jag är väldigt starkt övertygad att du och andra EU-motståndare underskattar den fredsbevarande effekten av EU på längre sikt. Två världskrig har utgått från nationella motsättningar i Europa. Ett färskt krig på Balkan likaså. Det finns klara spänningar mellan etniska grupper i Europa. Mellan flamländare och valloner, mellan basker och övriga spanjorer, fransmän och britter, nu också förstås spänningar i central- och östeuropa. Bevarandet av avgränsade nationella strukturer med nationella militärstyrkor utan överbryggande politiska strukturer är en säkerhetsrisk. Visserligen är de flesta europeiska länder stabila demokratier vilket i sig är en garanti mot krig. Men den politiska situationen kan förändras. Högerpopulistiska partier finns som nämnts och kan växa till sig. Därför ska man inte underskatta EU som fredsprojekt.

Det är intressant att se hur resultatet i EMU-folkomröstningen fördelade sig på olika kategorier i befolkningen. Männen var ju för Euron (50% ja), kvinnorna emot (38% ja)- där har du ju valt med kvinnorna Putte. Hade männen fått bestämma hade utgången blivit en annan.

Förvärvsarbetande var för (47%) arbetslösa mot (32%). 30-40-åringar för (47%), åldringar 70-85 mot (35%), universitetsutbildade för (56%) lågutbildade mot (30%), storstadsbor för (57%), ren landsbygd (30%). Utlandsbesökare (flera ggr/år - valutaväxlingseffekten?) för (62%), inga utlandsbesök mot (32%).

Det är intressant läsning. Yngre välutbildade manliga storstadsbor med arbete som ofta besöker utlandet är positiva, arbetslösa kvinnor på landorten med låg utbildning och som inte har erfarenhet från andra länder är emot.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem