Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Moral

Moral

Efter att ha lyssnat radioteatern i förrgår så har jag börjat funderat lite på detta med religiösa och deras moral. Teatern handlade bl.a. om en präst som lugnat döende församlingsmedlemmar som var oroliga för detta med helvetet. Han talade om för dem att helvetet inte var för de döda - utan för de levande. Detta gjorde vissa församlingsmedlemmar upprörda. En ångrade t.ex. att hon inte förgiftat sin man o....

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det där var ingen reklamslogan utan mina egna ord, fast du verkar ju veta allt!?
"Jag kan sätta kepsen och överrocken på att det du förespråkar alls inte är helt gratis" Åter ett uttalande som bygger på vad då? Ja just det, du vet ja redan .
Men jag kan ialla fall berätta att det är gratis, men om du vill så kan du lägga en tjuga för maten som man äter. MEN det är helt frivilligt.
Fast , vad är det för mening med att berätta det. Du verkra ju redan ha bestämt dig för att du har rätt, eller?
Ja du vet eftersom du har kollat upp det.
Cpu: Det finns väl inget som är rätt eller fel i denna frågan. Ja möjligen de som säger sig veta någonting alls. DET kan man säga är fel. Det är totalt omöjligt för oss att veta något om meningen med livet, eller dess uppkomst.
Det vore som att släppa ner en myra i Stockholm och tro att han skall förstå sig på tunnelbanesystemet.
Att hålla kurser i meningen med livet måste ju vara ren humbug.
Kursmaterialet också, är det fritt Dr.CP?
Nej min gode CP kyrkan och dess förespråkare har alltid kört med hot om rädsla för den känslan är den enda sanna. Det vet kristna och därför använder de sig av eld, Djävulen och Fan och hans moster ännu in på 2000-talet. Folk blir rädda och det är ju just det som är meningen och desto räddare en människa blir desto mer kan de offra till kyrkan. Offer som kyrkan alltid och enbart varit intresserad av, nämligen ekonomiska tillgångar. Såna offer för obevekligen en människa närmare Gud och grabben!
Appråpåddet, hur får dessa djävulens demoner fatt på tändare för i dagens läge använder de väl inte tändstickor.
Du CP som har gått bibelskola och som tydligen är ensamvarg eftersom du inte tillhör någon grupp kan väl svara på det!
En sak till CP, du skall väl inte vara ironisk mot mig du som säger att du tror på kärleksbudskapet.
Du har mycket att lära av Uffe, han skulle inte ha svarat som du gjorde. Nej hans svar hade låtit ungefär så här: Jag älskar dig min son och kommer att be för dig så att dina ögon öppnas och då kommer dina tankar att renas och du får möta Jesus. Tro mig jag har träffat den hästhandlaren på ett möte i Uppsala!
Ta detta som ett tips för ett sånt svar tar död på all vidare diskussion.
Annons
Batting: Det där med myran i tunnelbanan var bra. Det ska jag använda. Håller med ditt inlägg. Arthur Dent kanske har något att tillägga om försöket att finna livets mening. Det var ju det som 'Hitchhiker's guide to the Galaxy' handlade om. En underbar bok (eller böcker egentligen) - läste fragmentariskt för länge sen och är nu halvvägs in i en omläsning (den ligger förresten etta på utländsk pocket) och kommer snart på film. Missa inte Batting!

Putte: Fullträff där om Uffe. Jag kan inte annat att instämma med dig, har visserligen inte träffat karln, men vad jag sett i media räcker (när jag ska riktigt hetsa upp mig titar jag på the Gospel channel - det du!).
Batting jag har svaret på livets mening och det är att vi alla skall dö även CP! Fartsträckan däremellan är det upp till var och en fylla med meningsfulla eller om man så vill icke meningsfulla aktiviteter. Tyvärr kan vi inte fritt välja och vraka bland alla aktiviteter eftersom hindren är många och ibland oövrstigliga.
CP pratar om den fria viljan, men som vanligt har han gått vilse, stackarn!
Den fria viljan är oerhört begränsad av yttre omständigheter vi som tänkande individer bör och skall ta hänsyn till, men däremot är tanken helt fri! Där ligger skillnaden!
batting

själklart bör man veta vad som är rätt och fel, UTAN en bok.
kan ju även bero på uppfostran, omgivning och inlärningsförmågan.
men en normalt funtad människa HAR MORAL utan att någon har lärt honom/henne det.
annat kan ju bero på en:
psykisk störning.
dom som inte vet vad som är rätt/fel är ju antagligen sociopater (läst psykologi)
dessa individer saknar empati inför andra människors smärta.
sorgligt att folk måste LÄRA sig moral för att förstå vad som är RÄTT/FEL...(vilken bok det än gäller)
tycker inlägget var mycket bra!

det får en att fundera ur olika aspeker...
mozQit0z jag tror faktiskt att du har både rätt och fel. Rätt därför att naturfolk som finns än idag och som aldrig har sett en bok har ju också satt upp regler oskrivna naturligtvis som skall följas. Däremot tror jag att vi i civilisationen skulle i många stycken se deras levnadsvanor som hemska, groteska och brutala. Därför blir det fel genom att både du och jag skulle anse dem vara psykopater med våra mått mätt och för dem en överlevnadsfaktor.
Kort och gott etiken är regelverket för hur vi skall vara som människa och moralen är tillämpningen för att förenkla det hela. Det gör att vi inte kan förstå hur man förr kunde använda sig av ättestupan eller gömma undan utvecklingsstörda. Vi har ju även idag svårt att förstå hur vissa länder kan tillreda mat på människans bästa vän, hunden.
Alltså vi är en produkt av arv och miljö samt att etikreglerna skrivs om från tid till annan och därför är moralen i ständig förändring. Mängder av lysande exempel att så är fallet finns på det sexuella området!
Jo det är klart. Rikare sammhälle - Större omsorg och moral. Naturfolken kanske lämnar sina gamla och sjuka för att de måste vidare i jakt på mat, men hade de mat på en fast plats (Genom jordbruk eller så) så är jag säker på att de också skulle bry sig mer om omsorg.
Undrar var DR CP finns, men efter ett besök på IS:en så kanske hans morlauppfattning har ändrats till det bättre. Hoppas han inte tittar i plånboken och upptäcker att han blivit lurad på konfekten. Tänk om den yttersta domen inte kommer!
Jag tror personligen att han är någon vi känner ganska väl.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem