Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hjälp med middagen

Hjälp med middagen

nane, du gav mig denna idé. Givetvis ska jag fråga på IS.
Det är så att på lördag ska jag ha folk på middag. Det är 1 par och 2 singlar… alltså 4 pers. Varför det gör det lite speciellt är att singlarna förmodligen kommer att ”få ihop det” under denna middag och lördagskväll (det surras lite här och var) Nu till min fråga, VAD SKA JAG BJUDA PÅ… så det inte blir tarvligt? Någon som är expert på date-middagar?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Expert på date middagar är jag inte men efter en stunds fundering kom jag på nåt jag gjort en gång:
En stor Öring, Röding eller Lax i ugnen med grädde som du öser över fisken då och då, skalad kokt potatis med lite dill över och en god sås till och naturligtvis en flaska vitt.
Dessert: Päronhalvor med smälta mintkakor över och toppat med mandelflarn och in i ugnen ett tag innan det ska ätas. "mums"
Kan de va nåt kanske ?.

Benny:s recept verkar gott-om man gilla laxfiskar.

Ett annat förslag är baconlindade Kycklingfile'er med en valfri Keldasås, till detta har du cous-cous som är brynt med wokgrönsaker i och garam masala kryddning...
Desserten ovan låter gott så kör den till här också!

Nu har du fågel och fisk....ska någon bidra med mittemellan?
Här kommer en trerätters middag.

Förrätt
Lax- och räkterrine med tomat- och dragonsås

Lax- och räkterrine:
400 g lax, malen
2 dl skalade räkor
1 dl blancherad spenat
1 st ägg
2 dl grädde
1 msk dill
1 msk gräslök
1 tsk salt

Tomat- och dragonsås:
2 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
1 dl tomatkött
1 msk chilisås
1 msk dragon
1 msk persilja
1 msk vinäger

Gör så här:
Lax- och räkterrine: Mixa laxfärsen med salt och ett ägg så att det binder samman väl. Tillsätt grädden och ta därefter smeten ur mixern. Blanda i hackade räkor och grovt hackad spenat, dill och gräslök. Lägg den i en plastfilmsfodrad terrineform. Grädda i vattenbad i 150-gradig ugn i 40 minuter.

Tomat- och dragonsås: Alltsammans blandas ihop och serveras till lax- och räkterrinen.


Varmrätt
Rödvinsbadad rådjursstek

Serveras med rödvinssås och shitakesvamp.

1/4 kg rådjursstek
salt och peppar
smör
2 Flaskor rött vin
2 st lagerblad
1 kvist rosmarin (2 tsk torkad)
1/2 msk grovkrossad svartpeppar
3 st schalottenlökar
1 st morot
4 st vitlöksklyftor
1 msk maizena
1/2 dl kallt vatten
salt och ev peppar

800 g shiitakesvamp
2 st schalottenlökar
30 g smör
3 msk soya
peppar och ev salt
1/2 msk fint strimlad persilja


Gör så här:
Skölj köttet och torka det torrt. Salta och peppra. Bryn runt om i smör i en gryta. Tillsätt rödvinet och låt det koka upp. Skumma av eventuellt skum som kommer upp till ytan. Lägg ned lagerblad, rosmarin och
svartpeppar.

Skala och dela schalottenlök och morot i centimeterstora bitar. Skala vitlöksklyftorna och skiva tunt. Tillsätt grönsakerna. Lägg lock på grytan och sänk värmen så att det endast puttrar sakta. Låt steken småputtra i cirka 1 timme och 15 minuter tills innertemperaturen är 65°C. Ta upp den och vira in i folie eller bakplåtspapper och låt köttet vila i 20 minuter innan det skärs upp.

Reducera vinet tills cirka 6 dl återstår, red med maizena utblandat i kallt vatten. Sila såsen genom en tät sil. Smaka av med salt och eventuellt peppar.

Ansa svampen, skär bort det nedersta rotfästet. Finhacka löken och fräs i smör tillsammans med svampen, slå på soyan och låt den puttra in. Smaka av med peppar och eventuellt salt. Strö över persilja.

Servera tunna skivor av steken.
Annons
Glömde efterrätten:

Efterrrätt

Hallon- och vit chokladpannacotta

En fin tvåfärgad dessert som inte är svår att göra!

Hallonpannacotta:
500 g vispgrädde
260 g hallonpuré
60 g strösocker
20 g citronsaft
4 st gelatinblad

Vit chokladpannacotta:
500 g vispgrädde
1 st vaniljstång
250 g vit choklad
2 st gelatinblad

färska hallon till garnering

Gör så här:
Gör först hallonpannacottan: Koka upp grädde, hallonpuré, socker och citronsaft. Lägg gelatinbladen i blöt enligt instruktionerna på förpackningen. Blanda i gräddkoket. Häll upp ca 2 cm i låga glas och kyl.
Till den vita chokladpannacottan kokas grädde och vaniljstång upp. Sila grädden över chokladen och blanda alltihop med de blötlagda gelatinbladen. Häll ovanpå hallonpannacottan och kyl. Garnera med färska hallon.
http://www.tv4.se/lättlagat

där har du god fina maträtter som är lätta att göra.
sorry länken vart lie fel

http://www.tv4.se/lättlagat
men herregud vad dålig sida kan inte änns länka till den haha

gå in på tv4.se sen gå skrivir ni bara /lättlagat efter tv4.se

så! ;)
Hej, alla!
Tack för jättebra förslag. Det är redan svårt att bestämma sig. Nanes låter gott & ganska enkelt att fixa.
Robban har ju hela konceptet... fantastiskt gott låter det.
Mattes länktips var kanon. Den kommer jag ha nytta av till nästa gång... tack, Matte!
Bennys fisk låter också gott... hm, det här var inte enkelt.
Att det ska vara så svårt att få ihop en middag. Hur bär ni tjejer er åt, nane? Ni verkar aldrig grubbla över en middag så mycket.

Usch, nu är det onsdag imorgon, och det närmar sig i samma takt som min nervositet

Tack, alla för hjälpen!
... Robban är du kock, eller?
Zacko:kul att du fick många förslag...alla kan testats vid olika tidpunkter!
Jag funderar aldrig så mycket över maten-jag jobbar som kokerska och har faktiskt inte lust att fortsätta när jag kommer hem...därför vill jag gärna ha något som både är gott och lättlagat-Robbans mat skulle jag aldrig laga hemma-sen tycker jag inte om viltkött...det är många som inte är förtjusta i det.

P.S..enligt min erfarenhet så är det vi som jobbar med mat som ofta lägger ner minst tid på den...D.S

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem