Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hjälp med middagen

Hjälp med middagen

nane, du gav mig denna idé. Givetvis ska jag fråga på IS.
Det är så att på lördag ska jag ha folk på middag. Det är 1 par och 2 singlar… alltså 4 pers. Varför det gör det lite speciellt är att singlarna förmodligen kommer att ”få ihop det” under denna middag och lördagskväll (det surras lite här och var) Nu till min fråga, VAD SKA JAG BJUDA PÅ… så det inte blir tarvligt? Någon som är expert på date-middagar?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

nane:
Kokerska? Var du än befinner dig... så kom och hjälp mig
Ja, visst sparar jag alla tipsen. Sådant har man användning för i alla lägen. Äsch, det är väl bara jag som tänker så mycket eftersom många av killarna i tråden verkar vara hemma på det här.

Men jag måste erkänna att jag börjar bli svett under armarna
Visst..kommer du och hämtar mig så och bjuder på en Whisky...
... men ingen whiskey förrän efter maten. Annars blir det soppa av allting

Okej, då! En liten en...
Annons
Nope, men jag älskar att laga mat bara
Zacko:

Är nog inte bara tjejer som klarar av det där med en axelryckning. Jag och grabbarna har sällan några problem när det är dags att bjuda några tjejer på mat. Följer man ett recept till punkt och pricka i en bra kokbok är det svårt att misslyckas. Det gäller ofta att inte kompromissa och tänka, "jag gör så här istället, det verkar enklare och går nog lika bra".

Men förslagen som innefattar varmrätt i ugn är ju mycket bra, det förenklar timingen en hel del, vilket är bra eftersom du säkert vill kunna vara social, inte bara kock. Helstekt entrecote i ugn med hasselbackspotatis är en klassiker som alltid går hem. Men fisk är ju otroligt gott det med.

Det är heller ingen skam att förenkla på praktiska sätt, såser från blå band blir t.ex. ofta jättebra och är så otroligt mycket enklare att göra att det är ett utmärkt alternativ.

F.ö. kan jag tipsa om en fantastisk mousserande jag upptäckte nyligen. Den kostar bara 98:- och slår flera gånger så dyra på fingrarna. Perfekt som välkomstdrink.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=741
0&Butik=0&SokStrangar=
Los Lovos:

Nä, som jag skrev tidigare är det nog bara jag som är okunnig (och rädd) när det gäller finare mat. Jag förstod det när tipsen ramlade in... fast pasta & fläskpankaka är jag en jäkel på

Jag ska ta dig på orden och följa receptet till punkt och prinkar.

Jag bugar och tackar för råden!
... även vinet!
Stressa inte upp dej Zacko för du kommer att klara midda'n med glans och sen blir du säkert stolt över dej själv när du summerar allt efteråt, har förresten ett enkelt tips till:
Bryn ett par lövbitar per skalle lägg dom sen i en gryta med lite smör och vatten, tillsätt även minimajs och vattenkastanjer och kanske nån mer grönsak som du känner för (låt fantasin flöda), låt sen allt puttra en bra stund men kolla att det inte kokar torrt bara utan fyll på med vatten i tid, servera med klyftpotatis och kryddbearnesås.
Lycka till.
Zacko:

Alla är väll okunniga och rädda i början, det är nog väldigt vanligt. Jag gissar att det är som med allting annat, man måste görat ett par gånger för att inse att man kan. Men vad jag ville mena med mitt inlägg är att man ändå, även i början, kan lyckas väldigt bra om man lutar sig mot bra recept.
Benny:
Tack för tipset!

Los Lovos:
Jo, jag förstod vad du menade. Jag kommer följa ditt råd.
Hade det varit en middag enbart för mig, hade jag nog inte funderat så mycket... men att laga mat åt andra, som en ganska grön kock, ger lite extra krydda under armhålorna. Det finns ju ingen plats för ett misslyckande

Äsch, det kommer nog gå bra!

... alla!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem