Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sigurd 74 pappa på nytt

Sigurd 74 pappa på nytt

Men herregud, är han sinnesslö den gubben.
Han är ju död innan grabben snörat på sig sina första skor.
Skall han växa upp utan pappa, kusiner som är 50 år äldre etc etc.

sådana borde åtalas för psykisk misshandel.....
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Leif:
Nja, visst kan man spekulera i allt. Normalt brukar jag inte bry mig så mycket om sådana där artiklar, men denna gång föll min tanke på barnet… och vad som berörde mig var att ”hur kan man sätta barn till världen” i den höga åldern. Då tänker man inte långt! Även mammans ålder kan ju diskuteras. Har svårt för att tänka mig att de ”ville” bilda familj när han står med ena foten i kistan… men det är bara mina tankar.

Åke:
Jag tror jag förstod dig!
Hallå där.
Ingen vet vad den aktuella mannen och kvinnan har för motiv att skaffa barn. Ingen vet om kvinnans motiv för sin relation med mannen.
Det är fullt lagligt för en 41-årig kvinna att gifta sig med en 76-årig man. Det är fullt lagligt att skaffa barn.

Är det säkert att det är så mycket bättre för ett barn till två 20-åringar med taskig ekonomi, dålig bostad, bristfällig utbildning, eller två trettifemåringar där pappan är alkoholiserad? Självklart inte. Det finns så många variabler att ta hänsyn till att det blir väldigt meningslöst att spekulera över enskilda faktorer som i det aktuella fallet. Dessutom kan man inte göra något åt det. Ska man förbjuda samlag över 70? Eller tvingande kondom över 75? Kanske tvångssterilisering för äldre?

Jag tycker inte att man ska spekulera i enskilda människors motiv. Inläggen om kvinnans motiv mht att hon tycks vara av asiatiskt ursprung och mycket yngre är kränkande. Backa där Leif!
Ramon:
Jag kan hålla med dig om att det inte är säkert att 20-åringar blir så mycket bättre föräldrar, men barnet får iaf växa upp med sin pappa i livet (om det inte händer olyckor, förstås) Sedan vad det aktuella paret har för motiv, att skaffa barn vid den åldern, tycker jag är oväsentligt. Det är fruktansvärt egoistiskt!!! Det är alltid barnen som blir lidande över våra fantastiska beslut och missbedömningar… beslut som är oåterkalliga!
Annons
Ramon!

Vi vänder på det.Jag tippar du är 30-40.Om du vore barnlös
skulle du då gifta dig med en kvinna på 74 bast,och adoptera
en liten baby.Av kärlek.Jag känner dig ju inte,men ...?

Gifter du dig med en 74-åring,så får du inte adoptera,för hon
är för gammal.Men en man på 74 år,han får göra egna.
Konstiga lagar.Ponera att mamman avlider,då står gubben där
med en baby.Får man ha med sig en baby på särskilt boende
(ålderdomshem)?Troligtvis inte,utan fosterhem för den lille.

Hela historien stinker av dumhet och egoism.
Att det är fel att skaffa barn när man är för gammal är ju inte så mycket att diskutera eftersom det är inte snällt mot barnet som inte får ha sin förälder med under hela sin uppväxt. (Ja kan hända i vanliga fall åxå men då handlar det ofta om olyckor här är det nästan garanterat) Sedan kanske barnet var en olycka precis som 15åringar har en lite olycka och blir med barn. Alla är inte för abort, även om jag är det, så de kanske hade sex blev med barn men inte ville göra abort.
Leif & Zacko: Liksom tror jag de flesta föräldrar har jag skaffat barn av egoistiska motiv. Vad skulle annars motivet vara? Att gynna samhället? Eller okunskap om preventivmedel?
Jag har aldrig hittills känt mig attraherad av en 30-40 år äldre kvinna, men vi är ju alla olika. Om någon är det så OK.

Det är klart att det kan vara problematiskt med att bli pappa i ålderdomen, men det kan finnas andra balanserande faktorer som vi inte känner till. Gott familjenätverk, god ekonomi. Vi vet inte.
Ramon:
Att ge sitt barn en trygg och harmonisk uppväxt borde väl ligga som grund för all familjebildning, eller?
Ingenting i livet kan man vara säker på-mer än att man dör.

Jag växte upp hos min mormor och morfar tills jag skulle fylla 13 år,då dog min mormor och jag fick flytta till mamma som jag knappt kände.

Dessförinnan hade mormor drabbats av två infarkter vilket gjorde mig nervös hela tiden.
Har man växt upp såhär har man nog en annan syn på gamla föräldrar.

Missförstå mig inte-jag hade det bättre där än hos min riktiga mamma-men att vistas i ett hem med ständiga sjukdomar.läkarebsök och oro för förälderns hälsa är inget jag önskar någon.
Alla kan bli sjuka men med stigande ålder ökar ju risken-att en förälder drabbas av senilitet är besvärligt för att vuxet barn-hur reagarar då en femåring?

Att ifrågasätta den "asiatiska kvinnans" motiv är lågt tycker jag-i många kulturer anses en äldre man stå för trygghet och stabilitet och det är väl knappast fel att vilja ha det?
Du är klok som en uggla, nane!

Nu kommer jag snart och hämtar dig... middagen, du vet
Jag tycker det är helt OK att köpa sig en kvinna när man blir gammal (i asien ska dom vara billigare än i ryssland), vilka motiven än é. Att sedan skaffa barn, det är lite oansvarigt av dem. Jag älskade att spela fotboll mm med min pappa när jag var liten. Och sedan så vet ju alla hur mycket man skäms över sina föräldrar på högstadiet. Stackars barn!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem