Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sigurd 74 pappa på nytt

Sigurd 74 pappa på nytt

Men herregud, är han sinnesslö den gubben.
Han är ju död innan grabben snörat på sig sina första skor.
Skall han växa upp utan pappa, kusiner som är 50 år äldre etc etc.

sådana borde åtalas för psykisk misshandel.....
Antal svar på detta inlägg: 36
Sidor: «1 2 3 4

Nane!


Jag backar.Men kan man kalla sådant kärlek.Det är ju en affärs-
uppgörelse,i så fall.Stackars Sigurd är lurad.

Men jag går på din linje.Du har ju livserfarenhet,så det räcker
för alla på hela IS.

Jag säger som Zacko,du är klok som två ugglor.
Jag såg att det förelåg oklarheter rörande faderskap. Låt mig citera några § ur Föräldrabalken.

1 § Är vid barns födelse modern gift, skall mannen i äktenskapet
anses som barnets fader, om ej annat följer av 2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet födes inom sådan tid efter mannens död att det kan vara avlat dessförinnan.


2 § Rätten skall förklara att mannen i äktenskapet ej är fader till
barnet, om

1. det är utrett att modern har haft samlag med annan än mannen under tid då barnet kan vara avlat och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har avlats av den andre,

2. det på grund av barnets arvsanlag eller annan särskild omständighet kan hållas för visst att mannen ej är barnets fader, eller

3. barnet har avlats före äktenskapet eller under det att makarna levde åtskilda och det ej är sannolikt att makarna ha haft samlag med varandra under tid då barnet kan vara avlat.

Godkänner mannen i äktenskapet skriftligen annan mans bekräftelse av faderskapet och har i fråga om bekräftelsen iakttagits bestämmelserna i 4 §, skall därigenom anses fastställt att mannen i äktenskapet ej är barnets fader. Bekräftelsen skall dock i detta fall alltid vara skriftligen godkänd av modern.


4 § Bekräftelse av faderskap sker skriftligen och skall bevittnas av två personer. Bekräftelsen skall skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern eller en särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet. Är barnet myndigt eller står det enligt 6 kap. 2 § inte under någons vårdnad, skall bekräftelsen i stället godkännas av barnet självt. Socialnämnden får lämna sitt godkännande endast om det kan antas att mannen är fader till barnet.

Bekräftelse kan ske även före barnets födelse.

Visas senare att den som har lämnat bekräftelse inte är fader till barnet, skall rätten förklara att bekräftelsen saknar verkan mot honom.

_

Härefter följer några § som behandlar insemination och äggdonering och faderskap via dom, men jag tror att de ovanstående räcker för att kasta ljus över de vanligaste omständigheterna.
Los Lovos!

Det var klara papper.Du är duktig,på att hitta rätt i prick.Jag hade
mina aningar.Nu är dom bekräftade.
Sökte på äktenskapsbalken och faderskap.Visste inte att det
fanns något,som heter Föräldrabalken ens.

Tack för hjälpen!

Har du glömt Rhea.He,he

Annons
Inga problem, nått ska man ju ha lärt sig efter alla år på juristlinjen.

Näee.. jag kommer ihåg Rhea, nått ska man ju ha lärt sig efter alla år på Google
Jag har inte riktigt hängt med i diskussionen här, men skulle Sigurd skapa stora rubriker om det inte är han som är pappan? Var det inte det som liksom var den stora grejen?
håller med dig Batting!

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem