Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Debatt i Ring P1

Debatt i Ring P1

Just nu rasar en debatt i radion om ordet "Neger". Får man kalla en svart människa för just neger. Min åsikt är väl att om de inte vill bli kallade det så skall de väl slippa, men inte ens de själva verkar vara eniga om detta. Nja komplicerat det där. Men jag har funderat över det där med att det inte känns fel att säga negress om en svart tjej. Vad beror det på?
Vissa använder Jude som ett skällsord, medan Judinna låter fint. Hur kommer det sig att vissa ord blir belastade av tråkigheter, medan andra som i stort sett betyder samma sak inte alls känns tråkiga?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Det där var komplicerat! Jag tror att det beror på personen själv om de tolererar att bli kallade olika saker men bög,neger,jude är ju sånt som man kan sätta "jävla" framför..kanske därför?

Det som är lite konstigt är att just Afrikaner tillhör "den negroida rasen" så varför ska man då inte kalla dem för det?
Vi tillhör ju den Indo-Europeiska och inte skulle jag bli sur om man kallade mig det!
Det har ju givetvis med slaveriet att göra,och förföljelsen av
judar är väl inte obekant.Vi människor är så funtade,att vi
måste ha något att se ner på,och skylla allt elände på.

Så var det med det.!!!

Han eller hon,var färgad,tycker jag låter vackert,

Det ligger ju tusentals,och solar sig,för att få färg.

Jag har hört många säga:Du har ju solat dig,så du är svart
som en neger.Men det får man inte säga till en neger,för då
åker man fast.Men man får säga till en vit,att du är svart
som en neger.Konstig värld.
Nja, men det går väl att säga "Jävla" framför negress också? Att ämnet är aktuellt beror på en följetong som just nu går i radion. Den bygger på en bok som är skriven av en afrikansk författarinna som genomgående använder just ordet neger i hela boken. Då fick Sveriges Radio problem och ringde författarinnan. Man undrade om hon verkligen ville att man skulle säga så där? Skall man kanske inte använda ordet Svart istället?

Nix pix! Slog författarinnan bestämt fast. "Svart är en färg - Neger en kultur!"
Annons
Handen på hjärat alla ni som diskuterar ordet neger finns det överhuvud taget någon positiv koppling till detta ord? Jag pratade med en afrikan i anslutning till radioprogrammet och han förstod inte varför man inte kunde använda sig av världsdelen eller landet för att beskriva folk. Han hävdade bestämt att ordet neger kom från slaveriets tid och därför har det en mycket negativ ladding.
- Jag skulle inte bry mig om bakverken kallades negerbollar om attityden till oss med mörkare hudfärg ändrades. Idag blir vi diskriminerade på många ställen i Sverige p.g.a. av vår hudfärg och ordet neger bidrar till detta, sade afrikanen.
Tänkvärt eller?
Men Negress då? Det kan man säga utan att känna skam, eller?
Batting, jag har alltid tyckt att diskussionen om man får säga neger - eller för den delen jude - skruvad.
Man tilltalar väl en person eller talar om en person som den vill bli tilltalad. Något annat är oartigt. Om någon i skolan eller på jobbet skulle ge dig ett som du inte gillar och du talar om det så får ju dina kompisar sluta använda det - annars är det mobbing.

Det är ju helt klart att majoriteten av människor med afrikanskt ursprung inte vill kallas neger - varför är egentligen ointressant - och då gör man inte det om man har sunda vätskor.

Jude är helt OK liksom judinna, alla judar och judinnor jag känner är stolta över att vara det.
Batting jag tror att om du håller handen mellan benen ett tag, ja förutsatt att du är hetro förstås så förstår du varför negress inte uppfattas som något negativt i våra öron.
Vänd på det hela, tycker hon att det är okej att bli kallad negress? Jag har inte en aning, om du känner någon negress fråga vad hon tycker!
Ramon!

Om du är jude,så är det väl svårt att säga att jag tycker inte om
mig själv.

Jag har varit kompanjon med en jude,och hade han fått eller kunnat,bli något annat,så hade han nog önskat det.

Om vi tittade på förföljelsen,på TV,tillsammans,kände jag en
obehaglig känsla,som fanns i hela rummet.Skamkänsla tror jag.
Putte:
Mellan Battings egna ben, eller mellan en negress ben????
Zacko du har hajat vad jag menade. Ett direkt svar, ja då måste han mellan benen på en negress, mellan sina egna kräver någon sekunds eftertanke.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem