Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Debatt i Ring P1

Debatt i Ring P1

Just nu rasar en debatt i radion om ordet "Neger". Får man kalla en svart människa för just neger. Min åsikt är väl att om de inte vill bli kallade det så skall de väl slippa, men inte ens de själva verkar vara eniga om detta. Nja komplicerat det där. Men jag har funderat över det där med att det inte känns fel att säga negress om en svart tjej. Vad beror det på?
Vissa använder Jude som ett skällsord, medan Judinna låter fint. Hur kommer det sig att vissa ord blir belastade av tråkigheter, medan andra som i stort sett betyder samma sak inte alls känns tråkiga?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

Leif och Ramon jag tror allt folk på denna planet är fulla av fördomar och därför blir det generaliseringar. Juden han är så afrikanen han är si och svensken han är bra.
Det alla måste försöka göra är att rannsaka sig själva och sedan bearbeta fördomar som finns med i livsbagaget. En del har trott glömma, gömma och fördömma har varit den rätta vägens politik för att människor skulle kunna möta varandra på ett jämställt sätt.
Jag tror att det enda som kan lösa upp dessa hårt åtdragna fördomsknutarna är en öppen och ärlig diskussion. Regeringen kan börja med att låsa upp arkiven så vi får ta del av den smutsiga byk Sverige var delaktig i under andra världskriget.
Batting du menade (väl inte) erektion hoppas jag?
Var hamnade detta? Det är klart att judar inte skäms över att vara judar. Det var ordet som sådant. Jude används ibland som skällsord. Men det är klart Kristen kanske är ett skällsord där nere. Vad vet jag. Jag har lite svårt att se likheten mellen att bli kallad svensk, och jude. Då skulle vi ju kalla dem för Israeler, men jude kan man väl vara även som svensk? För övrigt, för att övergå till något helt annat, så har jag aldrig riktigt förstått det enorma intresse oroligheterna västbanken fått. Har ni sett hur litet området är?
Annons
Batting vi verkar ju helt överens.
Mina inlägg är väl mest ett svar till några andra på tråden.

Sedan en kommentar till Nane: Det judiska är inte bara religion utan också etnisk tillhörighet. Om du är jude, dvs om din mamma är judinna, så har du rätt till medborgarskap i Israel.
Den judiska identiteten följer med mamman, inte pappan.

Batting: Västbanken är ett litet område, hela Israel är litet. Jag åkte nyligen från Tel Aviv till Jerusalem och det är en tripp på en timme ungefär med bil.
Så det är inte storleken det hänger på. Det är freden. Israelerna vill ha fred, och de flesta palestinier också. Det kommer att krävas en bodelning under ett bra tag framåt, efter allt som hänt. Palestinierna på Västbanken och Gaza, Israelerna i resten. Israelerna är inte bara judar, utan också muslimska araber, dom bor förstår kvar i Israel.
Normala människor på båda sidor vill ha fred. Det är extremisterna p båda sidor som saboterar fredsprocessen. Senast nu Hamas som gör allt för att förhindra att fredsförhanldingarna fortsätter.
Israelerna vill förstås ha fred men dom kompromissar inte om sin säkerhet. Vilken regering skulle agera annorlunda?
"En bodelning under ett bra tag framöver". Ja det var väl en underdrift?
När jag var sex år och bodde i Motala så kommer jag ihåg att grannpojkens pappa var FN-soldat i Gaza (Stavas det så?). Och de håller på än! När jag var tonåring och trodde mig ha svaret på allt så hade jag en bestämd åsikt om oroligheterna där nere, men nu när jag är en vuxen man så fattar jag ingenting. Den där oroligheten har alltså hängt med hela mitt liv och fyllt tidningarna med svarta rubriker. Uppmärksamheten har inga proportioner till områdets storlek, och jag tror inte alls att de vill ha fred. I alla fall inte tillräckligt många för då skulle det varit fred nu. Hur länge skall de hålla på? Nä jag tycker vi skiter i dem. Vi lämnar deras lilla strandremsa åt sitt öde så kanske de tar sitt förnuft till fånga. Att ge dem uppmärksamhet har ju inte varit speciellt framgångsrikt, eller?
Batting: ja om fler hade lämnat den där strandremsan åt sitt öde så hade det nog varit lugnare. Problemet med den där strandremsan är att tre världsreligioner anser sig ha sina heligaste platser där. Och du kan nog gå tillbaka längre än din tonårstid för att värdera konfliktens längd. Halva Gamla Testamentet handlar om den några tusen år tillbaka i tiden.

Att få fred i Mellanöstern har mycket stor betydelse för oss utanför. Det skulle underlätta en demokratisering av arabvärlden och därmed minska terroriternas möjlghet att verka.

Så remsan kan vara värd en mässa.
Ja jag är i alla fall trött på den.
Negrer och negresser har ju varit handelsvaror, det har ju inte judar. Att orden stammar från en tid när det afrikanska folket sågs som stående någonstans mellan apor och människor, fritt att äga och utnyttja efter behag, har sannolikt för evigt stigmatiserat orden.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem