Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Debatt i Ring P1

Debatt i Ring P1

Just nu rasar en debatt i radion om ordet "Neger". Får man kalla en svart människa för just neger. Min åsikt är väl att om de inte vill bli kallade det så skall de väl slippa, men inte ens de själva verkar vara eniga om detta. Nja komplicerat det där. Men jag har funderat över det där med att det inte känns fel att säga negress om en svart tjej. Vad beror det på?
Vissa använder Jude som ett skällsord, medan Judinna låter fint. Hur kommer det sig att vissa ord blir belastade av tråkigheter, medan andra som i stort sett betyder samma sak inte alls känns tråkiga?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Leif: Saken är gánska klar tycker jag: de flesta personer med afrikanskt ursprung giller inte att bli kallade negrer så därför använder jag inte det tilltalet. Dom judar jag känner, och jag känner många, har inga problem som helst att bli kallade judar, lika lite som jag har problem att bli kallad svensk. Sen är det klart att om man går omkring och frågar folk 'ör du jude' så kan det väl ibland väcka lite förundran eftersom det finns en del egendomliga exemplar ute i vårt samhälle med egendomliga syften.

Om man sitter och tittar på en dokumentär om Förintelsen tillsamman med någon jude så har det förstås en speciell laddning. Det är ju inte en helt känsloneutral historia att se hur ens släktingar utsattes för systematisk utrotning i industriell skala. Många har ju familjemedlemmar som fanns med där och som gick förlorade. Den skamkänsla du talade om kan jag också känna, när man tänker tillbaka på hur Sverige agerade under den tiden. Men det är viktigt att hålla kunskapen vid liv för att undvika att något likande händer igen.
Det är inte så, att du måste vara kristen hela ditt liv bara för att du är född av kristna föräldrar. Du kan ju konvertera till en annan tro vilket också en jude född av judiska föräldrar kan göra. Valet är fritt!
Myten att judar är ett folkras odlades av Hitler med stor framgång. Däremot krävs vissa kriterier som måste uppfyllas inom den judiska läran för att man skall få räkna sig som äkta jude. Judarna är en semitiskt grupp människor som hålls samman av en religion, judendomen. Hitler mixade äpplen och päron och ur mixern kom rasen judar och farbror Adolfs mix lever vidare trots internet, filmer föreläsningar, mm.
Så vitt jag vet brukar Judar vara stolta över sitt ursprung-om du konverterar är du ju inte längre Jude och då förlorar du ju hela den kultur du växt upp med. Detsamma gäller för Muslimer.

På det sättet kan man ju säga att det är annorlunda att kallas neger-för det kan ju alla se om du är,det andra är ju en tro och en livsstil och det kan man sällan se utanpå-mer än om du klär dig enligt reglerna.

Fast det är ju egentligen inget vi kan diskutera här-mer än om det finns någon som passar på ovan nämnda beskrivning...vi andra har ju liksom ingen aning.
Annons
Någon som vet vad denna låt heter?? Är en duett, en svensk och en dansk, de bor på var sin sida om öresund, och undrar vad den andre gör, kan inte texten så bra."" Står och tittar över mörka öresund, undrar så var du är gör."" Skulle bli jätteglad om någon visste vad den heter.
Om du som född jude konverterar,så vill det till att ha hela
släkten,på sin sida,annars är du utfrusen totalt.Otänkbart.

För oss kristna,är det ingen skam att gå ur statskyrkan,och
kalla sig kristen,i alla fall.Men se det går inte för en jude.Dom
har stenkoll,på varandra.Har i regel affärer ihop också.Judiska
flickor är inte lätt att fånga om man inte är jude.Jag har
provat.He,he

Det är mycket pengar med i bilden också.Mosaiska församlingar
har gott om den varan.Jag lovar er.
Leif: Ursäkta men du är ute och cyklar. Utan hjälm.
Jag känner många judar både sådana som har lämnat mosaiska församlingen och även barn till sådana som konverterat till kristendomen. Att de skulle bli uteslutna ur någon gemenskap är helt ogrundat. Du överdramatiserar. Likaså att judiska flickor eller pojkar skulle vara svårfångade av icke-judar eller icke-judinnor. Jag känner massor som lever i 'blandäktenskap' för att använda en tveksam term. Det går så bra så bra.

Sen är du ute och tassar i gamla antisemitiska schabloner. Det finns väl pengar i mosaiska församlingar men det finns också många som har knaper ekonomi. Så där kan sägas om araber också - det finns rika araber, tro mig. Det finns rika pursvenskar också tro mig...
Ramon!

Ingen regel utan undantag,men en riktigt sann jude,agerar
enligt judiska sedvänjor.
Hur väl insatt är du.Är du själv jude,kanske.
Tänk på att jag varit kompanjon,med en jude i 15 år,så lite
kan jag om hur turerna går.
varför skulle vi inte kunna kalla dom negers ? dom kallar ju oss vita/svennar det är precis samma sak enligt min åsikt
Leif: Vad är en riktigt sann jude? Vissa ortodoxa judar tycker att vanliga halvsekulariserade judar inte är riktigt sanna judar. det finns så många olika uppfattningar. Du kanske har slagit följe under 15 år med ett väldigt rättroget exemplar. Jag är inte jude själv men har judar närstående (liksom även muslimer) och jag har mycket god insikt i hur många judar resonerar både här i Sverige och i Israel. Visst tillämpar man sedvänjorna om du med det menar att man träffas i familjen på pesak, påsken, Rosh Hashana alltså judiska nyåret och chanuka, julen, ungefär som vi kristna. Inte särskilt konstigt.

Nisse: Därför att dom inte vill bli kallade det. Det är så att säga oartigt att kalla någon något som han/hon inte vill bli kallad. Kostigare än så är det inte. Sen om du gillar att vara oartig så är det väl upp till dig. Dålig stil helt enkelt.
Ramon: Om du läser mitt grundinlägg så ser du ju vad jag anser. Det sammanfaller väl ganska väl med vad du uppmanar mig att tycka? Det är väl onödigt att slå in öppna dörrar?
Putte: Hur jag personligen reagerar när jag hör ordet negress är väl ganska betydelselöst. Jag tycker inte att min kvinnliga vän från Kenya reagerade speciellt när jag kallade henne för negress. Vi är fortafarande vänner. Det är det som är intressant, men det var kul att du delade med dig om dina reaktioner på ordet

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem