Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Byta OP på datorn?

Byta OP på datorn?

Hej!
Gjorde tabben att försöka ominstallera Win98 på min gamla hemdator med en sån där "recovery"-skiva, och insåg först när det var försent att jag inte hade serienumret för win98.
Nu är det så att jag iofs har xp i original som jag skulle kunna lägga in men jag vet ju inte hur...är INTE nån stjärna på datorer så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Om jag kör datorn i felsäkert läge så kommer den inte åt CD-enheten så att jag kan köra XP-skivan....suck...
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Vet inte hur gammal datorn som du har e men det ska räcka att du sätter i xp-skivan och startar om datorn så startar datorn upp från xp-skivan och kör instalationsprogrammet direkt.
1) Du måste gå in i Bios-setup när datorn startas och ställa in att den ska boota från CD´n. Beroende på vilket bios du har ska du trycka ner antingen ESC, Del, F2 eller kanske Ctrl-knappen när datorn börjar att starta upp. Då ska det komma fram en sida som heter SetUp. Där går du till den flik där det finns möjlighet att ställa in från vilken enhet datorn ska boota (starta).
Den CD-programskiva som du försöker installera från måste ha en autostart-fil för att det ska fungera.

2) Annars om du har en dos-diskett och en diskett-station (A:) på din dator, och om dos-disketten har filer för att identifiera CD-läsaren, kan du nu sätta in CD-skivan och i dos som datorn nu är startad i skriver du cd D: (0m CD har fått enhetsbeteckningen D:). Då ska det komma fram vilka filer som finns på CD-skivan. Leta nu rätt på en fil som förmodligen heter Setup.exe
Dubbelklicka på den så bör installationsprogrammet starta.
Tack för tipsen.
Jag har provat att starta datorn med CD-n i men den känner inte av det utan går igång med win98 och frågar efter serienumret.
Lyckas starta i felsäkert läge i alla fall men hur jag kommer in i bios vet jag ej. Får prova axe-s tips.
Annons
testa med detta från webben:
QK4J4-VWDY9-WH66Q-PK478-3RPKT
Tack paso, men det funkade tyvärr inte...

Har nu provat alla möjliga varianter för att komma in i BIOS (ESC, Del, F2, Ctrl mm), men jag misslyckas.
Vet inte om jag gör det på "fel" ställe vid uppstarten...

Datorn är en gammal Campaq Presario 5736 från typ -99.

Känns fullständigt hopplöst nu...suck...ser framför mig hur ungarna kommer "slå ihjäl mig" när de får reda på att jag inte får igån deras dator igen...
Det står när du skall trycka på setup knappen vid starten...

kolla runt lite på skärmen innan du kommer till win98 uppstarten.
När jag startar om datorn så är skärmen helsvart, sedan kommer en stor COMPAQ text fram i rött mitt på skärmen, några sek senare så kommer Win 98 över hela skärmen, ytterligare ca 15 sek senare så kommer lite "DOS-text" med lite info om virusscan mm mm. Det står ingenstans om hur man ska trycka för att köra BIOS, Setup eller annat. Har sett sånt tidigare på andra datorer men här kommer ingen sån info. Efter en stund igen så kommer Win 98 över hela skärmen och till slut så kommer fönstret för användarinfo och då är det ju "försent" för sen tuggar den ju på och till slut hamnar man på fönstret för serienummer...

Kan man inte via DOS-prompten komma vidare eller så? Borde jag inte där kunna byta enhet till D: och kör igång XP-skivan?

Om jag låter maskinen gå igång felsäkert läge så kan jag inte komma åt D: via "Kör" så det kanske är samma med DOS-prompten?

:'-(
Om du vet vilken knapp du ska trycka på, så försök med att starta om datorn och sedan trycka upprepade gånger på denna under hela uppstarten.
edit: fast det visste du kanske inte...
Mange , om du har en så gammal dator kanske du inte har någon nytta av XP heller, var det w98 på maskinen förut?
skall du ladda in XP så måste du också ha drivrutinerna för xp
från compaq till hands , annars så kan det skita sig ialla fall för dig.

Om recoveryskivan hör till datorn så kolla om du har en klisterlapp
på datorn med windowsloggan och serienummret på den, den kan
också vara påklistrad på någon av handböckerna som compaq har
leverarat till datorn.

testa med F10 för att hoppa till Bios, håll den inne i början av starten


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem