Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Byta OP på datorn?

Byta OP på datorn?

Hej!
Gjorde tabben att försöka ominstallera Win98 på min gamla hemdator med en sån där "recovery"-skiva, och insåg först när det var försent att jag inte hade serienumret för win98.
Nu är det så att jag iofs har xp i original som jag skulle kunna lägga in men jag vet ju inte hur...är INTE nån stjärna på datorer så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Om jag kör datorn i felsäkert läge så kommer den inte åt CD-enheten så att jag kan köra XP-skivan....suck...
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

http://susning.nu/Compaq:

"Vissa Compaqdatorer har delar av sin BIOS, speciellt de delar som innehåller konfigurationsmenyer och liknande för hårdvaran, liggande i en partition på hårddisken, vilket kan skapa problem om man råkar ut för en diskkrasch eller råkar radera partitionen. Man får då ladda ner dessa delar av BIOS på disketter från Compaqs hemsida och lägga tillbaka dem."

I övrigt som Göcke säger:

"För att komma in i BIOS på nyare datorer så skall man trycka F10 när det blinkar en vit fyrkant i högra hörnet av skärmen."
vi kanske skall be Mange att tala om vilken sorts Compaq han har
mm, så vi inte trasslar till det för honom mer än vad har har just nu.
Tack alla för er hjälp!
Jag lyckades nu komma in i BIOS och satte att den skulle bota mot CDrom först men det går åt pipan ändå.

Har även letat klisterlappar med serienr men inte hittat på datorn. Självklart har jag även sullat bort de windowsböcker mm (certifikat etc) som medföljde...

Om jag skulle få låna en kompis serienr skulle det funka då? Eller är det kopplat till den unika datorn? Eller är det så att min dator känner av att jag inte skriver in samma serienr som jag skrev in från början?

Hualigen vad jag är trött på detta...vad 17 skulle jag i med recovery-skivan å göra?!
Annons
Datorn är en gammal Compaq Presario 5736 från typ -99.
ge blanka sjutton i XP, förmodligen kommer du inte åt nyare drivrutiner.

ja skivan har ett eget serienummer, och det är det du skall använda
är det en piratcd-kopia, så är det andra regler , men de får du fixa själv.
sen får du gärna tala om vilken knapp du tryckte för att komma in
i bios.

Om datorn inte kan boota från CD-skivan beror det förmodligen på att skivan ej är boot-bar. Det finns ingen auto-run-fil på den.
Då måste du försöka starta datorn med en dos-diskett i A:, och sedan försöka hitta och läsa CD-skivan i dos. Leta efter SetUp.exe-filen och försök installera om W98.
detta står om just din modell Hos Compaq, om du inte läst det förut
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?dlc=sv&lc=en&pro
duct=93611&lang=sv&cc=se&docname=c00007691

Jag lyckades nå BIOS med F10 som jag fick tips om (Tack!).

XP-skivan är original så det är ingen pirat.
Jag är själv skeptisk till att lägga in XP, men jag vet inte hur jag ska göra annars.
Det enda jag vill eg. är ju att få igång burken igen, oavsett OP till att börja med.

Får väl helt enkelt skylla mig själv och kassera skiten...
Mange , orsaken att det strular finns att läsa i mitt inlägg med länken
till Compaq, och försök inte lägga in XP , då kan du lika gärna kasta allt, det är recoveryskivan som gäller.
så läs på
jag har nämnt detta så många gånger här på IS
och det är så många som har kört i väggen att jag har tappat räkningen. Märkesdatorer och Compaq i synerlighet är ett kapitel
för sig. Man måste veta fallgroparna först innan man börjar meka
med dem.
framför allt om de inte har drivrutiner för hårdvara till tex det nya OS-et
osv.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem