Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Byta OP på datorn?

Byta OP på datorn?

Hej!
Gjorde tabben att försöka ominstallera Win98 på min gamla hemdator med en sån där "recovery"-skiva, och insåg först när det var försent att jag inte hade serienumret för win98.
Nu är det så att jag iofs har xp i original som jag skulle kunna lägga in men jag vet ju inte hur...är INTE nån stjärna på datorer så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Om jag kör datorn i felsäkert läge så kommer den inte åt CD-enheten så att jag kan köra XP-skivan....suck...
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3

Göcke, förstår att jag inte är den förste att klanta sig...
Jag har läst på länken som du la in, men som jag tolkar det så är jag hjälplös utan original idnumret som följde med, och då är det ju i alla fall kört...eftersom jag sullat bort det och det står inte på någon klisterlapp på datorn.
Det är alltså inte idnr för själva restore-cdn som jag är ute efter utan idnr för win98. Vad jag kan komma ihåg så fanns det med en win98-cd i "paketet" tillsammans med ett Microsoft-certifikat där idnr stod (5 X 5 tecken serier). Borde jag inte kunna installera någon annan original win98 då eller?

Alternativet måste väl annars vara då att formatera hela hårddisken utan recovery-skiva och skaffa ett nytt OP...om det nu går att köpa så antika grejer som win98 idag...
Det är snarare så att datorn är så antik så annat än 98 kan bli svårt att köra.
Eller så går du över till Linux eller FreeBSD. De kommer nog inte ha någe problem att köras på datorn.
du kan installera en annan orginal 98 med serienummer, men då måste du ha tankat hem compaqs egna drivrutinerna för din maskin, det funkar också men är lite pyssel med det.
Annons
Jag tackar för alla tips och råd. Antar nu att det är så jag får göra...köra en format C: och sedan få tag på en original 98 samt hämta drivrutiner hos compaq.

Usch, första problemet är ju dock att överleva ungarnas ilska...puh...bävar...
skulle gå och köpe en nyare dator , då blir du populär igen
lycka till
hahaha...ja de skulle må då! Har ju en till som är betydligt nyare men den får de inte hålla på å lägga in alla sina mulle meck, McD-spel o annat skräp på.

Thanx!
Serie nr
HX9MP-68JPP-HK2FX-DQF8Q-KW89D

Om du behöver har windows 98 jag tror kan fixa åt dig.
Gösta! STOOOOOOORT TACK!!!
Guldstjärna till dig!

DEN FUNKAR NU!!!!!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem