Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Dolby DTS mm

Dolby DTS mm

Vad betyder följande:

Dolby Digital-, Prologic II-, dts-, dts ES discrete 6.1-, dts 96/24-, dts Neo 6- dekoder ? Är det någon som vet skillnaderna?
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Loan du har hemmabio med DVD?
beror på filmarna är kodnade.

Los Lovos.

Vill visa ett exempel som totalt omkullkastar ditt resonemang.

Pioneer har just släppt en ny erciever som heter VSX 1015, och den kostar runt 10 tusen beroende på var man köper den, deras tidigare modell med liknande prestande hette VSX 1014.

Den enda skillnaden på dessa är egentligen, förutom en del små finesser och lite mera effekt, är att den senare har blivit märkt som första Reciever med THX Select 2. Pris skillnaden dom emellan borde ju vara rätt stor då, med tanke på ditt resonemang, men i verkligheten så skiljer det mindre än 1000 kronor.

Dessutom så har VSX1015 blivit utsedd till årets reciever flr hemmabio av EISA för 2005/2006, borde den inte kosta mera då ?

Ditt resonemang saknar ju helt grund, vilket med detta exempel är förtydligat.

Den Svenska säkerhetsmärkningen för "säker el" Den s.k S-märkningen är också något som en tillverkare inte behöver använda sig av, det kostar tillverkaren pengar, och det finns inget tvång, men ändå väljer alla seriösa tillverkare av elprodukter som skall säljas på Svenska marknaden att lämna in produkterna för ett "SEMKO" godkännande ?

Varför gör dom det tror du ?

Kan det möjligtvis vara så att dom tycker att dom ar gjort en produkt så bra, att dom vill visa det för kunderna, att denna produkten är så bra att vi faktiskt får lov att ha den Svenska kvalitetsmärkningen på den!

Likaså gällre givetvis inom hemelektronik. Den enda riktigt opartiska kvalitetsmärkning som finns att tillgå, är ju THX märkningen. Det är åtminstonde något jag litar på, i högre grad än vad jag litar på någon nyutexaminerad SIBA säljare som har svårt att hitta "ON" knappen.

Att producenter av "High-End" inte ens besvärar sig om att förse sina förstärkare etc med THX certifiering, är ju inte så konstigt.... High End säger ju allt. Dom som köper en sådan produkt, vet ju vad det är dom köper och dom är villiga att betala därefter. Då behövs det ju ingen märkning som garanterar kvalitet.

As easy as that.............

PS! Jag förstår givetvis den ekonomiska aspekten av THX certifieringen, men jag har läst igenom ett "test-sheet", och jag vet att det är seriöst och mycket försäkrande av yttersta kvalitet. Om du tror att det är till för att tjäna mera pengar, så visst, tro det då, men jag har då inte sett något ekonomiskt utnyttjande av den logotypen.....

// M
Minion:

Det är möjligt att Pioneer har lyckats kläma ur sig en reciever som har fått bra betyg och dessutom vunnit EISAs årliga "tävling" som bästa reciever. Jag är emellertid rätt säker på att min 4 år gamla Sony ES stärkare smäller den på fingrarna ganska fett på samtliga punkter. Pioneer är inte och har aldrig varit särskilt High-End. Pioneer är billigt krafs som folk köper mot bättre vetande. Kan även upplysa om att både Pioneer och Yamaha är högmarginalsprodukter, som säljare (iaf de jag har jobbat med) älskar, eftersom man drar in så mycket provission på dem.

Slutsatsen är densamme, man ska veta vad de olika märkningarna står för, sen skall man läsa lite tester, lite HiFi tidningar och därefter skall man lyssna i lämplig butik. THX märknigen är och förlir en helt ointresant märkning som aldrig säger särskilt mycket om produktens prestanda och kvalité. Vist rent skräp märks aldrig med THX så jag erkänner att den utgör nån slags garanti för kvalité, men det är absolut inte så att man kan förlita sig på att man får bra grejjer för pengarna bara för att det sitter en THX logga på prylen.
Annons
P.S.

Minion, i mina ögon är det snarare Du som får tro vad du vill. Som gamal BC i branschen så tror jag nog att jag har rätt så bra koll på hur det ligger till. Jag har gått på oräknliga mässor och internutbildningar i ärendet.

LL.

Var det inte High Fidelity som hade Pioneer PD90 CD-spelare som referans spelare under nästan 3 års tid ? Eller är det en skräp tidning ?

Yamaha är dessutom en ledande innovatör inom Home Cinema, och även för den mest kräsne, så finns produkter från båda nämnda tillverkare.

Pioneer Sa-AX10i kanske är billigt krafs för dig, likaså Yamaha DSP-Z9, men om du tycker det så har jag inte en susning varför du sitter hemma och lyssnar på en gammal ES förstärkare ? Kan den ens behandla en komponent video kålla eller en HDMI signal ?

Nätdelen i all ära, men Digital/Analog tekniken har gjort några språng sedan din förstärkare såg dagens ljus....

Jag tänker inte ge dig mitt CV, men jag har varit i branchen i mer än 15 år, och jag har haft fler Thorens skivspelare än du kan fundera ut, så kom inte och snacka branch med mig!

Bara för att du har en åsikt, behöver du inte ha rätt, alla har en åsikt....

Så sluta snacka skit om tillverkarna och ge istället kreativa förslag på hur man går tillväga för att hitta sin nästa produkt istället....

// M

Los Lovos vs Minion IT , rond 1 av 15, må bäste man vinna.
okey , denna tråden är ingen fight,
utan en fråga som loan ställde.
svara på den annars låser jag tråden.
mvh // göcke moderator IS
Göcke:

Frågan har jag svarat på för länge sedan


--

Damien Rice - The Blower's Daughter
Jag tycker dert verkar som att bägge är pålästa, kan sina märken osv. Har själv haft thorens spelare, altec lansing högtalare mm, varit en hifi-nörd mao. Jag vill säga att alla gör både skit och bra grejer. Det är som när Renault satsar på F1, inte fn betyder det att alla deras bilar går i 350 km/h...eller?
Ioan...

"Spoken like a true prodigy"

// M

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem