Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Demokrati-politik och körkort

Demokrati-politik och körkort

Hej alla,
Tycker det är sjukt att man lever i ett samhälle som gör allt för att styra och kontrollera utan att själva veta mycket om vad de har beslutat!
Till exempel har jag fått mitt körkort återkallat efter drygt 10 år av prickfritt körande. Det är nämligen så att det råder stora diskussioner och tvivel kring hur man ska hantera personer som har någon form av ögonsjukdom eller brist på synfält med mera.
Trots att andra man talat med som har haft körkort utan olyckor i 15, 30, och 60 år så anses de vara trafikfaror och har också förlorat sina körkort. Svårigheterna här är att det skiljer sig också bland vilka ögonsjukdomar man har och ifall de är progressiva eller inte, hur centralt skadan är och också hur stor defekt man har. Men studierna och testerna visar också att det är svårt att särkilja dessa problem, men man gör det ändå.
Än idag i EU vet man inte hur man skall hantera denna fråga, trots det har man valt att låta medlemsländerna använda sina nationella regler som är annorlunda i många av EU-länderna. Detta innebär att när vi förlorar våra körkort p.g.a Svenska föreskrifterna så appliceras detta till hela EU, och vi får inte köra i resten av EU trots att visa länder anser i deras krav att man inte är trafikfaror och inte borde bli av med körkortet.
Den enda institutionen som avgör dessa frågor är Vägverket, som i sin tur har inga resurser till att kunna avgöra-testa dessa problem och hur de fungerar i realistiska förhållanden, så varför inte följa de krav som andra länder som England bland andra som har enormt bra läkare och forskning och som sätter upp realistiska mål till folk som vill ha körkort. Nej....därför att vi politiker har bestämt oss för att nollvisionen är viktigast och att de drabbade inte har något val, därför att lagen som är från typ 1977 och baserad på felaktiga forskningsrapporter, anses viktigare än de personer som mister sina körkort trots att de kan vara lika bra bilförare som alla andra!!
Som i EU är det en känslig fråga, att väga mobiliteten och de etiska frågorna mot de som anses skapa svårigheter i trafiksäkerheten. Men den enskilde får inte en chans, då alla enskilda bedöms som kollektiva, och därför att politikerna har valt att sätta lagar som bygger enskilt på läkarnas förslag om situationen. Men de vi alla vet så visar studier att läkarna är den största riskgruppen i trafiken, därför att de jobbar mest och under långa arbetspass, med minst sömn och anses ha den största relativa risken bland bilförare. Ta deras körkort! Det är ju exakt samma bedömning som görs mot oss som har ögonsjukdomar, det är dags att börja omvärdera vad ett demokrati egentligen är??

Från den utan körkort...efter att ha haft den i 10 år prick-fritt!
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Du får väl överklaga beslutet helt enkelt.
Ligger hos kammarrätten men som sagt de har oftast eller rättare sagt ingen makt i frågan då Vägverket sitter med all makt. Det är så illa som det låter, man vill inte skapa praxis för såna frågor.
Man kan också säga att ingen har eller vågar ta ansvar för frågor som de anser att utanför deras ansvar, men det är det ju inte. I slutändan bestämmer dom som har satt till deras lagar till att börja med, "one ruler, one rule" typ av auktoritär hållning.
Annons
en undran SMA
vad får du för läkarutlåtande från en synläkare.
och hur kan ett körkort dras in utan att något har hänt?

det finns ju personer som kan köra bil,
som nästan är blinda av en sjukdom eller dyl.
men händer det något och synen kan härledas till olykan
då tror jag det är fenito med kortet.
Efter 1996 kom läkarnas anmälningsplikt, dom som inte har gått till läkarna slipper bli av med sina körkort, men du har själv en plikt eller ansvar att anmäla dig själv om du anser att du inte är tillräckligt frisk...jag var inte tvungen att göra en synundersökning men gjorde en ändå....då försvann kortet..tack för det
Det det handlar om är synfälts bortfall, den övre vänstra kvadranten i mitt synfält saknas, men på grund av att mitt huvud och ögon är rörliga så kan jag anpassa mig och leva med detta utan hinder
oki då förstår jag SMA, och kan bara beklaga. och hoppas att en
överklagan som Los Lovos nämner kan hjälpa dig.
Tack! Det håller jag på med just nu, men läser man under Vägverkets regler om dispens så nämner de att inga andra har rätt att avgöra såna beslut förutom dom. Detta är inte demokratisk eller har något med rättvisa att göra...eller hur!
SMA:

Varför låter du så bitter för? Ärendet är ju under överklagan och om kammarrätten inte går på din linje så får du fortsätta till regeringsrätten. Eller varför inte hela vägen till EG-domstolen?
Bitter och bitter... det ät oftast så när en enskild person kämpar mot institutioner och byråkrati som håller fast vid det gamla. Detta är en pågående process i EU, men det man inte kan borde man inte utesluta på grund av brist på information.
Om jag trodde du var en fara i trafiken bara för att du var utlänning till exempel, och om man tidigare trodde fler olyckor berodde på just detta. Skulle detta vara tillräckligt idag och även då för att spekulera bort deras körkort! Det vi inte vet..utesluter vi för att vi är för fega för att acceptera en minsta problematisk situation.
Det är just det att det de inte har översikt över eller har full kontroll över måste uteslutas för just den anledningen. Jämför detta med hur personer som har blivit inlåsta hanteras när de skall rehabiliteras in i samhället igen, där finns liknande aspekter av denna fråga. Man är i princip dömd som farlig redan innan man ens vet om det, man inser risken större så klart men betyder det att man ska inskränka på personens frihet, möjligheter och andra etiska och sociala aspekter. Att ha körkort är en "privilige" som man kämpar och förtänar då man bevisat sig lämplig. Det har jag gjort i körskolor, hos Vägverket bland annat och med 10 år av prickfritt körande, hur skulle du då känna om man plötsligt drar in körkortet och anser att man är farlig och olämplig!???
Detta berör inte bara mig, och kommer att beröra fler i framtiden. Det är en viktig och kontroversiell frpga som dom känner till och är rädda för att hantera eller besvara....
Det är enklare att vända ryggen och beklaga än att göra något åt det...
Så är det.....tyvärr...eller hur.....

M.V.h, den bittra

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem