Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Demokrati-politik och körkort

Demokrati-politik och körkort

Hej alla,
Tycker det är sjukt att man lever i ett samhälle som gör allt för att styra och kontrollera utan att själva veta mycket om vad de har beslutat!
Till exempel har jag fått mitt körkort återkallat efter drygt 10 år av prickfritt körande. Det är nämligen så att det råder stora diskussioner och tvivel kring hur man ska hantera personer som har någon form av ögonsjukdom eller brist på synfält m...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3

Hej SMA, vi är inte få, vi är alltför många! Eller vad sägs om mannen från Växjö som först efter 24 års prickfri körning som resandeförsäljare får sitt körkort indraget. Anledning? Han hade flyttat och därmed hamnat i ett annat landsting. Även den mannen fick rådet att resa till Trondheim. Vi som varit i Trondheim och sett deras mycket enkla anordningar tycker nästan detta är den roligaste historia vi hört.Säg inte att vi är lika inför lagen. Allt beror på den enskilda ögonläkarens kompetens. Det finns alltför många om förmodligen traktar efter ett välavlönat konsultjobb där de slipper att möta patienter, och då gäller det att hålla sig vän med makten. Har själv mitt under en ringperimetriundersökning fått höra: Har de dragit in körkortet för det här synfelet, det måste vara fel! Antar att du känner till Professor Ohlssons skrift "Synfältsdefekter och körprestation". Om inte hör av dig, det är en trösterik skrift. (Bortrest över helgen)

Brita
Hej Brita,
Känner inte till just den, men har varit i kontakt med honom och andra, och följt utvecklingen i workshops inom EU och forskning i andra länder kring detta. Saken är den att medicinering och sömnlöshet ger samma om inte större relativa risker, men de får köra på eget ansvar: Vi betraktas som okompetenta och farliga, och följderna är lika som ett brott, direkt avslag av rätten att köra utan prövning- en Goldmanns permitri test är inte tillräcklig för att bedöma ens lämplighet i trafiken-det finns gott om forskning på det.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem