Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Demokrati-politik och körkort

Demokrati-politik och körkort

Hej alla,
Tycker det är sjukt att man lever i ett samhälle som gör allt för att styra och kontrollera utan att själva veta mycket om vad de har beslutat!
Till exempel har jag fått mitt körkort återkallat efter drygt 10 år av prickfritt körande. Det är nämligen så att det råder stora diskussioner och tvivel kring hur man ska hantera personer som har någon form av ögonsjukdom eller brist på synfält m...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Rent generellt tycker jag att det är bra att det finns regler om syn och synfält om man ska få ha körkort eller ej, kan ej uttala mig om just ditt fall.

Jag samåkte ett tag med en jobbarkompis som hade knappt ledsyn på ena ögat och full syn på det andra, hans avståndsbedömning lämnade en del i övrigt att önska.

Hursomhelst så fanns det inte regler så skulle det åka omkring en massa halvblinda människor på vägarna och vara trafikfaror.

Betonar igen kan ej uttala mig om just ditt fall SMA
.. SMA

läste en notis en gång för några år sedan, från florida (pensionärsparadiset):

90 årig man, halvblind, blev stoppad av polis pga trasig baklyckta.
mannen som kört prickfritt i 45 år beklagade sig och undrade när han skulle få sitt körkort tillbaka.
polisen avböjde att kommentera ärendet.
hans 92 årige hustru yttrade till media:
- hur ska han nu ta sig till synundersökningen?!!

Tyvärr så blir det så att de flesta generaliserar direkt och påpekar de negativa fallen. Jag läste om hur politiker kör onyktra, flyr och krockar i polisbilar på väg till flygplatsen. Om hur folk varje dag kör utan körkort och kör på cyklister och listan är enormt lång
Det som sker när man blir äldre är att synen förändras och man ligger närmare de regler som föreskrifterna tillåter. Oftast kör de äldre som benäms långsamare och kortare distanser som vi oftast märker, men de som sagt behöver inte vara trafikfaror. En politisk katastrof inträffade i Paris 2003 under den varmaste sommaren sedan länge. Många äldre dog just till viss mån att de inte va så flexibla och kunde köra utan var beroende av transportmedel som är mindre flexibel- Där hamnade politikerna bland andra i frågan om mobilitet och säkerhet i heta diskussioner.....
I mitt fall är jag 30 år gammal och har en permanent ögonskada. Jag tog körlektioner på bilskolor, övningskörde i flera år, körde upp hos Vägverket, har kört i Stockholm, Göteborg, Malmö, Trollhätan, Karlstad...och listan är längre. Dessutom har jag kört i Tyskland, Spanien, Fillipinerna, Tanzania, Malawi, Norge och några fler länder, utan att ha krockat....
Problemet är som ni märker hur drar man linjen och när ska man dra linjen, och till vilken kostnad...som politik handlar om. Det är klart att det finns många fall man skall ifrågasätta, men det gäller alla! Jag känner folk som har orsakat fler olyckor än vad man skulle tro var möjligt...t.ex. kört på en häst??
Att ha körkort handlar mycket om ansvar, hur många idag tror ni kör ansvarfulla? Värför tillåter man mobiltelefon trots att den relativa risken är högre än den jag anses ha? Jo därför att samhället har behov av dessa och det anses rimligt att ha den friheten när man kör, när vi andra inte ens har friheten att köra just på grund av politiken?!!!!
Olyckor sker varje dag, och som i era exempel har dessa med synfel, som har visats i forskning, mindre olycksstatistik därför att de kör till sin förmåga och är mer försiktiga i trafiken.
Vill du hellre ha en som tror han är bäst som kör i 80 i stan eller någon som känner till sin förmåga och kör hellre i 30 och tar ansvar och är ärlig om sin prestation. Det finns hundratals argument, men inga kan utesluta de riktiga riskmomenten i trafiken och vilka som egentligen osakrar olyckorna. Kolla statistiken, läs varje dag i tidningarna om vilka bovarna egentligen är.

Det är så man behandlas, men en sak är säker..bara för att man har synfel innebär inte att ni kan tro att ni vet hur man praktiskt sett ser eller fungerar med denna synfel.


Hoppas det ger en klarare bild på omständigheterna.

Hoppas att höra mer....SMA
Annons
Yo christer,
det stämmer med bedömningsfel beroende på var synfelet ligger och om man har anpassat sig till denna. Men det sker bedömningsfel också hos personer utan synfel. Jag har en kompis som har backat på en cycklist? Folk kör in i bilar bakifrån därför att de inte kan bedöma avstånd, jag håller med läkarna om just dessa problem och periferi problem, centrala synfel med annat. MEN..man måste också inse att dessa problem sker hos alla. Bara för att man har synfel betyder inte att man behöver vara en trafikfara, en person med perfekt syn kan i trafiken inte alltid ha en perfekt syn, uppsikt över sin omgivning. Man måste överväga allas förmåga, men det jag klagar över det är den generalisering som sker, och man behandlar alla utifrån kollektivet och inte som individer! Många av mina vänner säger, ärligt talat, att jag är den bästa bilföraren de känner...Vägverket tyckte jag körde bra eftersom jag fick körkort...10 år senare utan några anmärkningar tycker Vägverket att jag nu är för farlig för att ha körkort...trots att jag hade samma synfel då som nu, utan att några förändringar har skett under tiden???

SMA
SMA: Har du gått igenom ett trafikmedicinskt test? Det går att testa om man uppfattar problem som dyker upp i trafiken och hur man hanterar dom. Om ett sådant test visar att du klarar av dessa problem så bör du ha chans att återfå körkortet. Det finns sådana möjligheter på flera håll i Sverige, på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge till exempel och jag tror också i Linköping.
Jag har kontaktat alla hos trafikmedicinska rådet, huddinge trafikcentrum och de som jobbar hos VTI och linköpings universitet med mera..de använder inte längre dessa tester då bevisningen är något inkonklusiv, svårt att mäta dessa synfel. Dessutom så är det dyrt, och därför använder de sig av de resultat som man får med Goldmann perimetri tester då de finns i alla sjukhus och är billiga att genomföra. Dessvärre blir det igen en generalisering av resultatet och man kategoriserar alla
SMA:

Har dom bara tagit av dig körkortet utan tester eller har du gjort nåt test och misslyckats?

Dom kan väl inte bara ta körkortet utan vidare eller kan dom det, ja det kan dom nog för det är ju sverige vi pratar om.

Hursomhelst så tycker jag du ska stå på dig SMA, driv det i alla instanser som finns.
Hej Christer,

Det är så att när jag var 16 hade jag en hjärnblödning varvid jag inom ett år blev helt återställt (normal funktionalitet). Man kunde dock redan då konstatera att jag hade synfälts inskränkningar. Ingen nämde till mig då att det var enligt denna defekt omöjligt att inneha körkort. Eftersom jag anpassade mig till den..spelade basket, volleyboll, fotboll för skolans lag, och kan ärligt säga att jag inte lider av den. Jag började övningsköra i flera år och gick till bilskolor innan jag tog körkort. Ingen har märkt av det och kommenterat att jag är olämplig. Jag har kontinuerligt besökt läkare och gjort MRI, men varje år anses jag helt frisk. En gång diskuterade läkaren och jag att det hade varit intressant att göra en ny ögonundersökning, så jag fick en remiss. Det är nu flera år senare som denna ögonläkare bedömer via denna test att jag inte ska inneha körkort.
Enligt lag behövde jag inte genomgå denna syntest men jag gjorde det av intresse för att se om några förändringar skett...inga alls..det är en permanent skada...men läkarna har ju anmälningsplikt, så hela processen tog fart vid detta tillfälle.
I andra EU länder finns det visa som accepterar detta på grund av att jag klarar av de kriterier som krävs eller därför att jag bevisat mig som lämplig under mina år i trafiken, men inte i Sverige. Vi har dom strängaste reglerna, vilket innebär att när de återkallar mitt körkort gäller det i hela EU och världen för det. Jag kommer inte kunna köra i dessa andra länder som accepterar detta. Det går ju emot EUs harmoniserings process. Men hade jag tagit mitt körkort i Grekland hade det varit annorlunda, det hade varit tillåtet och jag hade fått köra i Sverige med den, tills jag varit tvungen att konvertera den till ett svenskt körkort, men det hade kunna ta år innan dess. Men tänk om du hade fått körkort i ett land som tillåter det och sedan återvänt till Sverige och blivit av men den, så kan man jämföra min situation.
Det är det stora problemet med EU, att man vill öppna gränserna mellan länderna, men ha kvar medlemmsstaternas egna lagar som tvingande, vilket innebär stora skillnader mellan samtliga länder och stora hinder för de insklida som förflyttar sig inom EU.
I England till exempel finns bra resurser och ögontester för att ha bättre kontroll över personers synförhållanden, men de anpassar lagarna efter detta. I Sverige har vi inte dessa resurser så vi uteslutar alla som vi inte kan konstatera är lämpliga?
Det brukar vara
Du, du och jag och alla andra som är drabbade av dessa körkortsindragningar lär inte få tillbaks våra kort förrän de skyldiga sitter bakom galler. Och när satte makthavare sina kumpaner bakom galler? Har själv ett relativt synfältsfel i nedre högra kvadranten. Har varit och simulatortestat mig i Norge (på Vägverkets inrådan!), bevisat att jag ser betydligt bättre än referensgruppen utan synfältsfel, men så snart jag betalat notan var jag fömodligen ointressant för gossarna på TMR. Visst är det mänskligt att tro på en läkare före en fru Svensson så kanske just därför kommer dessa körkortsindragningar att fortsätta så länge det finns människor som kan tjäna pengar på eländet. Det enda råd vi kan ge svenska folket: Sätt er aldrig i en synfältsapparat förrän vi fått en anständig och vetenskapligt förankrad "synlag".
Hej Brita!
Äntligen en utav de få som är drabbade och som vet hur verkligheten ser ut. Jag blev också instruerad att åka till Trondheim, men vägrade då jag läst om testet, VV egen finansierad projekt med resultat och hörde att även om man skulle klara testerna så var de Norska reglerna annorlunda och kunde inte bestämmas i förväg. I princip som i ditt fall då de säger att testet ger dem en bättre uppfattning, men när du klarar det sitter dom där lika ifrågasättande som alltid.
Fortsätt kämpa! SMA

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem