Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitionera förinstallerad dator?

Partitionera förinstallerad dator?

Jaha...har funderat om det går att ändra på partitioneringen på en dator med förinstallerat OP och programvaror. Har en hårddisk som är delad i två men med en extern HD vill jag hellre bara ha en enda på den fasta datorn. Som det ser ut så är det en C:/ program och D:/ dokument...D vill jag ta bort eftersom jag sparar allt på min externa disk.
Jag har återställningsskivor men på datorn ligger ju också C:/1386 där så vitt jag förstår allt ligger som behövs för att köra XP.
Lösning någon?
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag anser att det bara finns ett program som kan klara av detta. Med partition Magic kan du ändra dina partioner med redan installerade programvaror. Här kan du läsa mer http://www.powerquest.com/
Ja, jag har powerquest partition Magic 8.0 och den är jättebra. Busenkellt att skapa nya partitioner, föra samman två och mycket mer. Verkligen att rekomendera!
nane: Jajamensan. Man kan ta bort, lägga till och ändra storlek på partitioner även på en förinstallerad dator.
Partition Magic 8.0 är ett väldigt bra program till detta ändamål.
Det finns som en demoversion, men den har tyvärr begränsningar! Hör av dig på mail, fajjer@fajjer.se så får du en länk av mig! :)

Säkerhetskopiera allt som du vill ha kvar på partition D: innan du börjar med ändringarna. Partitionen måste nämligen tas bort, och då även innehållet.

Markera partionen där du har D: och välj "Delete partition".
Är det en logisk partition (vilket det ofta brukar vara) så måste du även radera den utökade partitionen. Det gör du genom att klicka på den partition där det står "Extended" på och sedan välja "Delete partition".

När du tagit bort partitionen/partitionerna så får du ett ledigt opartitionerat utrymme på din disk.

Eftersom att du bara ville ha en partition kvar så räcker det med att du klickar på på (Redistribute free space) så överförs det lediga utrymme till den partition som du har kvar. Klicka sedan på (Apply) så utförs dom begärda ändringarna.

Smidigt va?

Var försiktig bara så att du inte gör fel.
Annons
Hej nane ! Det enda säkra som jag kan föreslå är att du skaffar Partition Magic ( ingår numera i Norton´s sortiment ). Visserligen kostar det några hundra kr. Men du kanske kan låna programmet från någon du känner. . Så vitt jag kommer ihåg kan du ändra storleken även på den partition ( det här fallet C:/ ) där operativsystemet ligger. . Det bästa är att du först kopierar allt du har på partition D:/ till den externa hårddisken.

Fast om jag skulle råda dig så skulle du behålla partition D:/ även på det fasta HD´n. . Och försöka att ha bara operativsystemet och program på C:/-partitionen. . Sedan kan du göra en Ghost-kopia av C:/ och lägga den D:/. . Om något i framtiden går snett med operativsystem kan du sedan återställa allt ( inklusive alla installerade program ) från den sparade Ghost-kopian.

Lycka till.
Tackar för råden! Gör nog som axe föreslog - det är väl mest så att min C börjar bli full och jag har en hel massa space på D som inte används..ska kolla detta-återkommer med information om hur det gick
Precis som jag anade så sket det sig...går inte att göra med förinstallerat op.
Sk jag ändra på partitionerna så måste jag köra återinläsningsskivorna och inte ens då går det att ändra särskilt mycket...skit också...
Jaja-slapp iaf. en massa extra arbete! Får väl börja installera program på D istället...

det går
Nane ! Det låter konstigt att det inte skulle gå att ändra på partitionernas storlek. . Vad är det för op som är förinstallerat ?
På vilket sätt har du försökt ? Har du använt Partition Magic ?
Jag har nyligen köpt en bärbar Toshiba dator som också hade förinstallerat operativsystem och det följde med en sk. återställnings-skiva. . Men jag ändrade på partitionerna med Partition Magic och det fungerade hur bra som helst, så jag förstår inte vad som är problemet för dig.
Jag tycker också det är skumt....göcke säger att det går-hjälp till då

PM har jag testat-inget händer efter att daorn bootat om är det samma storlek på C och D som innan och ja jag har läst manualen...

Har även testat att göra det via återställningsskivorna men då får jag upp meddelandet att datorn inte kan skriva till disken men det är inget fel på den...

Över till er...
Har hittat en lösning..jag har kollat på tillverkarens hemsida och det är en liten ini-fil som måste hämtas där jag skriver in % på C...oki...då får jag alltså köra återinläsning iaf.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem