Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitionera förinstallerad dator?

Partitionera förinstallerad dator?

Jaha...har funderat om det går att ändra på partitioneringen på en dator med förinstallerat OP och programvaror. Har en hårddisk som är delad i två men med en extern HD vill jag hellre bara ha en enda på den fasta datorn. Som det ser ut så är det en C:/ program och D:/ dokument...D vill jag ta bort eftersom jag sparar allt på min externa disk.
Jag har återställningsskivor men på datorn ligger ju också C:/1386 där så vitt jag förstår allt ligger som behövs för att köra XP.
Lösning någon?
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3

Ok läste lite fel.. men jag hävdare endå att du inte behöver nån diskett för att starta från en XP skiva och efter det köra partitioneringsprogrammet i XPs installation så är det bara o köra på sedan...

Men eftersom du säger att du behöver en ini fil när du startar datorn skulle det vara väldigt intressant o veta vad det är för ini fil hur den ser ut (såg det var en till som fråga efter den) och vad du har för märke på datorn eftersom du behöver krångla till det så.
Rob:
På en dator där både OS och program är förinstallerat är även partitioneringen förbestämd. Detta går alltså inte att ändra på med Partition Magic och liknande program-därför måste man vid isättandet av CD-skivorna (recoveryskivorna alltså) även sätta i en diskett där det ligger en ini-fil som talar om för datorn hur stor % av HD:n som ska vara till C. Det går inte att göra annorlunda och det gäller även om jag vid återställningen väljer bort alla program utom själva OS:et....
Det finns ju inga skivor med OS på när man köper en dator som är förinstallerad-det är ju de flesta numera...
Det enda som jag gjorde med filen var att skriva att C skulle ha 70% av utrymmet..och D 30 istället för tvärtom som det var innan...
Jo det snackas runt kärnpunkten.
nane har rätt om just recovery skivan om den är skapad för
start från disket. man hade lika gärna kunnat gjort det med en boortbar cd , men då kan man inte ändra som nane skrev i inifilen.
om nu inifilen har procentvärden, och inget skrivs till d : parten
borde det redan där gå att editera bort skapandet av d :
Annars så kan nane ändra i efterhand med PM, där har inte recovery inställningen någon betydelse.
och det var ungefär dit jag ville komma.
en recovery skiva är oftast inget annat än en ghost av en installation. men det blir lite krångligare när man vill skapa två partitioner för användaren som inte kan något. på ett enkelt sätt.
och för att kunna återställa datorn i återlämningsbart skick för företagsPC-n.

Ett annat problem som en del råkar på är att det skapas en d: och där lägger man mina filer ( mina doc ) eller vad de skall kallas.
och att det länkas dit i registret. redan vid installationen, då blir det genast ett problem som man skall lösa före bortagandet av partition d:

Jag hade nog kvar d : partitionen och skapade en ghost av c : på den så kunde man skapa en ny installation därifrån.
allt enligt flera andra trådar här på forumet.
Men det är hugget som stucket i dag när man kanske har flera fysiska hårddiskar.




Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem