Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitionera förinstallerad dator?

Partitionera förinstallerad dator?

Jaha...har funderat om det går att ändra på partitioneringen på en dator med förinstallerat OP och programvaror. Har en hårddisk som är delad i två men med en extern HD vill jag hellre bara ha en enda på den fasta datorn. Som det ser ut så är det en C:/ program och D:/ dokument...D vill jag ta bort eftersom jag sparar allt på min externa disk.
Jag har återställningsskivor men på datorn ligger ju också C:/1386 där så vitt jag förstår allt ligger som behövs för att köra XP.
Lösning någon?
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

..detta betyder att vi ses senare i veckan...
Hmm, det lät ju väldigt mysko nane, att du inte kan ändra på dina partitioner.
När du gör förändringar i C: (eller den disk där du har ditt OS på) så kan inte förändringarna genomföras direkt, utan datorn bootar med Partition Magic vid omstarten och genomför då förändringarna.
Detta är alltså något som inte sker när datorn startar om?

Det enda som jag kan tänka mig är att ditt förinstallerade OS på något sätt förhindrar Partition Magic att boota vid uppstarten.
Det låter ju för övrigt väldigt korkat tycker jag.

Vad var det föressten för ini-fil du pratade om? Vart skulle den läggas i så fall? Jag har aldrig hört maken till mer korkade återställningsskivor..

För övrigt så tycker jag att det är otroligt svagt att majoriteten av alla datorer enbart levereras med återställningsskivor, recoveryskivor eller vad man nu vill kalla det.
Det är hög tid att lagstadga om ett krav att varje dator levereras med vardera OS, program eller drivrutiners orginalskivor.
Partitionera förinstallerad dator? .... enklast är väl att ta fram motorsågen o såga burken i tu delar... då har man datorn i två partitioner... he he skämt åtsido. Det finns ett uppsjö av part.prog., gratis o betalvarianter. Powerquest PM och Symantec Pm är väl mest använda, Norton har också ett PM. Gemensamt för deras gratis/shareware/äldre versioner är att de saknar stöd för stora partitioner och SATA gränssnitt. PQ7 vill inte godkänna större Maxtor HD än 80GB... Alla PM program har sina avigsidor.
Har träffat på förinstallerade Windowssystem där man var tvungen att ta bort alla partitioner för att skapa en eller flera nya... Det beror på ett tredjepartsprogramvara som oftast ligger på ett dolt partition i syfte för ett snabbt återställning. Det kan du kolla med startdiskett/bootCD, skriv fdisk i kommandopromten, fdiskprogrammet kan visa alla dolda partitioner. Kom ihåg; Backup - starta om - ta bort/skapa ny partition - starta om - formatera ny(a) partitioner - starta om! Windows har sina begränsningar!
Annons
Så här är det: på en dator där både OS och program är förinstallerat på är även partitioneringen förbestämd. Detta går alltså inte att ändra på med PM och liknande program-därför måste man vid isättandet av CD-skivorna även sätta i en diskett där det ligger en ini-fil som talar om för datorn hur stor % av HD:n som ska vara till C. Detta har jag gjort nu och det var hur enkelt som helst....fast jag fick så klart köra en total rensning av datorn..

Att det skulle vara korkat med såna skovor kan jag också tycka-men majoriteten av datoranvändarna kan bara surfa och skicka e-post...de tycker det är jättebra med Recoveryskivorna. Min första dator var jag glad över att ha dem-men nu är de mest i vägen...det finns som vanligt både för och nackdelar med allt.

Tyckte detta kunde vara en bra sak att lägga på minnet då alla datorer som man får via jobbet alltid har detta systemet.
nane , vist kan du ändra partitionering nu, har du försökt
Göcke:ööhhh..vad menar du?
Har jag försökt innan? Svar ja.
Har jag försökt nu? Svar ja.

Förtydliga dig!
att du skall kunna ändra partitionerna efter att du har instalerat
ditt OS.
Jag uppfattar det som att du menar att det inte går?
Göcke:det går inte att installera något OS på en dator där man har allt förinstallerat...då kan man bara köra från Recoveryskivorna..man KAN göra en ren installation av XP men man måste ändå göra som jag beskrivit för att ändra på partitioneringen.Det går alltså inte att använda PM eller andra program för det.
nane. jo det är ju bara att använda typ partition magic för att ändra partitionstabellen. visst det finns en risk för dataförlust pga att data kan ligga utspritt men det är inte omöjligt, och då kan du installera ett nytt OS på den nya partitionen. Det är iaf min erfarenhet av partionering. Du säger att man inte kan installera något annat OS på en dator som är förinstallerad men endå säger du att du gjorde en ren installation av XP. Du säger imot dig själv där.
Rob:jag har inte sat att man inte kan installera något annat OS...följ trådarna från början...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem