Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Men ljudet då?

Men ljudet då?

Hej. Formateringen löste sig men nu när allt är igång igen så vill den inte spela upp ljud. Den säger att maskinvaran inte hittades, vad kan jag göra för att åtgärda detta? Ett problem till är att när jag startar datorna så kommer en svart skärm där den frågar om jag vill köra Proffesional eller Home edition, detta spelar ingen roll för mig vill bara att den startas utan problem. Tacksam för assistans.

Mvh Carl-Henrik
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Carl-H, det verkar som om du inte har installerat drivrutiner för ditt ljudkort. Dessutom har du tydligen installerat både Home- och Pro versionen av Windows på samma burk. Det är i så fall bara att ta bort den ena.

EZ
Då mina kunskaper inte sträcker sig så långt så frågar jag. Hur hittar jag drivrutiner till kortet och hur vet jag vilket kort jag har. Och hur tar jag bort en av dessa XP-versioner? Och vilken skall jag ta bort?
Carl-H är din modekord inbyggt ljudkort?
Annons
Vid köpet så borde du ha fått antingen en diskett eller en CD till din dator där drivrutiner för ljud- och grafikkort finns.

Om du inte hittar dem så kan du kolla på din dator. Där brukar finnas klistermärken eller dylikt som talar om detta. Om inte så får du leta i t ex mappen program. I mitt fall hittar jag t ex mappen ATI technologies (mitt grafikkort). Med utgångspunkt fr detta så kan du gå in på nätet och ladda ner drivrutinen därifrån (oftast den senaste, uppdaterade versionen).

När du sedan skall avinstallera det ena OP systemet så är det egentligen bara att ta bort den från mappen där den sitter. Eftersom du säger att dina kunskaper kanske inte räcker väldigt långt så skulle jag ta bort Pro versionen. Det är ytterst få som har användning för den i hemmet.

EZ
Gösta:
"Carl-H är din modekord inbyggt ljudkort?"

Moderkort brukar inte vara "inbyggda" i ljudkorten. Däremot så är den omvända situationen mer förekommande, dvs att ljudkort finns som s.k. "onboard-chip" på moderkorten.
Henrik, du har valt att installera Microsoft Windows. För det första så hoppas jag att du har en betald licens för din produkt. Tänk på att när du uppdaterar ditt system så skickas din licensnyckel ut till Microsoft, där stannar det i deras databaser och som senare kan använda som bevismatrial i en civilstämning mot dig om du använder Microsofts produkter som du inte har rätt till. Så först och främst gå över dina licenser för att se om det är XP Pro eller XP Home du har licens för, om du har någon licens över huvud taget.

För det andra så är Microsofts Windows XP ett dåligt operativsystem. Som du märker har produkten minst sagt ett undermåttligt utbud utav drivrutiner. Detta får man lösa via s.k. tredjepartsdrivrutiner. Finns nästan alltid att ladda ner hos tillverkarna. Men detta kan vara omständigt för icke vana datoranvändare.

Ett alternativ för dig är att istället välja en Linux distribution, helst en som är anpassad för lättare användning. Ditt ljudkort kommer garanterat att fungera direkt utan något ”strul”.

Ta en närmare titt på:
http://ubuntulinux.se

Det är givetvis helt gratis att använda.
Priest vilket snack,XP dåligt? och linux bra?? det är som att välja mellan video i beta format och dvd.och nu står linux för beta systemet.Carl H ,installera lugnt XP och skit i om den är äkta eller inte,dom jagar inte alls användare av crackade XPn,det dom kan göra är att utestänga dej från windows update,och det är skitlätt att koppla bort valideringsverktyget för detta med.så kör på bara
Ja, det märks att du har mycket begränsad kunskap moski. Det är också lustigt att du säger att Linux skulle vara ”beta” när det är just Microsoft som skickar ut sina ofärdiga produkter på marknaden som mer eller mindre kan klassas som beta-produkter. Menar du på något sätt att tex Windows 95 skulle ha varit stabilt när det släpptes? Inte ens Windows XP var godtyckligt bra när det släpptes.

För att ta mer exempel, patcharna som Microsoft släppte denna månaden var så dåligt beprövade att det i vissa fall -stängde av- den inbyggda brandväggen i XP med SP2. Detta är inte på något sätt acceptabelt.

Skulle du ens kunna nämna ETT tillfälle då något liknande har hänt i en seriös linux distribution?


Och till grundproblemet för Carl-H, hans ljudkort skulle garanterat fungera direkt i tex Ubuntu.
Herregud människa,Linux,?? vem kör med linux? jo nördar som sitter och programmerar hela dagarna,linux är väl inget för allmänheten.det är ju som att köpa en bil och bygga den själv,jäkla ikea skräp.var ju inte så länge sen man var tvungen att jobba i dos med den.skall man ha ett lättanvänt och enkelt system så skall man ju givetvis använda windows.och varför inte nu linux har lika många "buggar" som du skriver är ju för att det är ju för fasiken bara nån promille som kör på linux.
Faktist råkar betamax vara bättre kvalitetsmässigt än vhs, men vhs insåg vad som skulle hända inom video branschen så därför fick dom övertaget direkt när det lossnade

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem