Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Men ljudet då?

Men ljudet då?

Hej. Formateringen löste sig men nu när allt är igång igen så vill den inte spela upp ljud. Den säger att maskinvaran inte hittades, vad kan jag göra för att åtgärda detta? Ett problem till är att när jag startar datorna så kommer en svart skärm där den frågar om jag vill köra Proffesional eller Home edition, detta spelar ingen roll för mig vill bara att den startas utan problem. Tacksam för assistans.

Mvh Carl-Henrik
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Man har aldrig behövt jobba i dos när det gäller Linux. Nu är du ute på väldigt djupt vatten. Däremot så kan man ha behövt jobba i MS-DOS om man har varit Microsoft trogen en längre tid.

Om du nu ens hade testat en "lättanvänd" Linux Distribution så hade du vetat att det inte alls är svårt att använda, men man måste givetvis lära sig vad som är speciellt i Linux, precis som man måste lära sig att behärska Mircosoft Windows. När man väl gjort det så är Linux ett mycket bättre alternativ.

Välspridda OpenSource-program har faktiskt väldigt mycket FLER personer som granskar och tittar i källkoden, detta medför att programmen har mindre buggar än closed source.

Och jag tycker att du ska sluta uppmana folk med att begå lagbrott.
Hej!

Har ni inte glidit bort från Carl-H:s fråga lite väl?

Han ville ju faktiskt ha hjälp med att installera ljud-drivrutiner..ehhh..
Hej!

Carl: Vet du vad ditt moderkort heter och ev. vad ljudchippet heter?
Annons
priest om du hade varit så insatt i linux världen som du verkar så hade du vetat att "lättanvända" distav av linux inte har funnits så länge. Då menar jag lättanvänt som MS windows nivå. För en dist med fönsterhanterare slår fortfarande inte windows när det gäller användarvänlighet.
Men många distar börjar närma sig. Och att säga att Linux är ett bättre allternativ än windows då är du ju ute och cyklar en heldel. vad som är bäst lämpat beror ju helt på vilken programvara man använder. All programvara finns inte för linux och även om det finns program som wine så kan de fortfarande inte hantera all programvara + att du behöver bra mycket mer hårvara för att få bra prestanda än om du kört windows rakt igenom.

Så slutsats En dist med linux är ett bra alternativ till windows men definitivt inte för alla.

Och detta inlägg borde ligga i en helt egen tråd.. :)
Red Hat har funnits väldigt länge.

Nej, all programvara finns inte till Linux. Du har så rätt så. Tex så slipper man 10 000-tals virus-”programvara” som inte finns.

Microsoft Office finns inte heller.. Men då kan man välja en motsvarighet istället.

Nämn någon programvara som inte har en motsvarighet i Linux?

Nästan alla windows-spel går att köra via Cedega.

Man behöver inte bättre hårdvara för Linux än Windows, vad har du fått det ifrån? Kan du ge några referenser på tester som visar att så är fallet? Tvärt om, i Linux så har du möjlighet att välja väldigt resurssnåla fönsterhantere som skulle få datorn att verka flera gånger snabbare än Windows, om det nu rör sig om en dator med låg prestanda.

För en totalt oinsatt människa så vill jag påstå att en ”Gnome-miljö” är väldigt mycket mer lättanvänt än en Windows-miljö. I en lätt Linux-miljö så kan en totalt oinsatt människa bara på några klick installera vilket program som helst i disten. Att hålla hela sitt system uppdaterat är också mycket enklare för totalt oinsatta människor i en Linux-miljö. Dom kan även vara säkra på att inte patcharna förstör saker som det gör i en Windows-miljö.
Det räcker med att gå tillbaks till Microsofts senaste patch-tillfälle denna månaden då patcharna i vissa fall slog ut den inbyggda brandväggen och kunde även förhindra användarna att logga in över huvud taget. Detta är inte acceptabelt. Hur ska en novis klara av att hantera något sådant?

Slutsats: OpenSource är alltid det rätta valet, för alla.
priest, du har kanske en lite för radikal syn på det här med windows/linux.
Vissa gillar helt enkelt windows! Att det sen kanske inte är lika stabilt som linux gör inget. Vill man ha stabilitet = välj Mac


Carl H: jag tycker du ska leta bland papper, cd skivor osv efter rätta drivrutinerna till t.ex. ljudkortet
Det där med Xp pro/ Home har jag inte hört talas om. Du kanske ska installera om Xp och prova om problemet består. Gör det nu innan du kickar in alla program och filer och allt igen...
lycka till

Moski, hur löser man validerings problemet... jag har en kompis som har det problemet...
Ang Windows xp pro/home så har jag själv träffat på samma sak på en bekants dator, trots att bara windows xp pro är installerat. Jag har för mig att det ska gå att redigera någon liten fil som har med uppstarten att göra och så att man då slipper det här. Tyvärr så kommer inte jag ihåg vad filen heter, men det finns kanske någon annan slipad hjärna som kan hjälpa till.

Testa det här-
Klicka på Startknappen och därefter hjälp. Skriv in operativsystem och sök, så får du upp en handledning hur du ska kunna gå tillväga på ett enkelt sätt.

Du bör kunna bocka bort rutan där tiden ska anges så startar den valda versionen direkt.

Sedan diskussionen om Linux kontra Windows hör väl inte hemma här där Carl H behöver hjälp.




Moski: Om jag förstår dej rätt så kan man lösa problemet att man är "utestängd" från windows update? Ja, i alla fall SP 2 har jag märkt.
Kan man lösa det?

Åsa
svar till Ib. i IE så går du till verktyg internetalternativ-Program tilläggskomponenter-och i tilläggskomponenter som nu är inlästa i IE så inaktiverar du bara windows genuine advantage. och starta om datorn.sen kan du hämta uppdateringar.och nu kommer väl många skrika högt "brottsligt" "uppmana till brott" mm mm.men det borde ju vara för microsofts eget bästa att alla har uppdaterade rena datorer,och sen om dom är äkta eller crackade har då ingen betydelse.men Ib om du kör med mozilla firefox som webbläsare så är det inte så viktigt med alla uppdateringar,men windows xp säkerhetsuppdateringar kan vara bra att ha.lycka till.
ja gomorron åsa,såg inte ditt inlägg jo följ bara anvisningarna jag skrev ovan,så kommer du förbi valideringarna.lycka till

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem