Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Djävulen eller GUD

Djävulen eller GUD

någon som går i kyrkan idag?
någon som har en bibel vid sin säng?
troligast kanske det ligger en DVD-rulle närmast med skräck/thriller handling.
eller en spännande bok.
någon som kan en psalm, en bön?
troligast, är att kunna texten till en populär låt.
någon mer än jag som anser att Jesus på korset är en avbild som förskönar tortyr?
troligast ses det som ett ´tecken: för våra synders skull.

djävulens 666, snabbnummret till en mobiloperatör?
har tänkt på att många av dagens snabbnr. är just på 3 siffror.

vilken tid lever vi i nu, nära GUD eller kommer elden närmare, inte bara från underjorden utan i vår egen verklighet..
om X antal år kommer kalla vintrar vara ett minne blott,
värmen tar sakta över.
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

((bara ett tillägg))

skönlitteratur är underbart.
att läsa fantastiska böcker är roligt.
däremot ogillar jag skönlitterärt/fiction som påstår att det är baserat på fakta, när det senare bevisas motsaten.
det vore som att säga:
JRR TOLKIENS *sagan om ringen*-
att denna ring verkligen skulle existera.
detta har Dan Brown gjort med sin bok D.v.k, i intervjuer m.m.
nej, nej, nej,
kallar inte boken för något som skulle hänvisa till satanism!!!
utan förklarade endast en -tanke- jag fick när boken gavs till mig.

jag har all rättighet att tala om all religion utan att det för den saken har med MIG att göra.
om jag så pratar BLAHA- religion, beyder inte detta att just
BLAHA- religionen är just MIN religion, eller hur??
nej, jag har ingen religion, kan upprepas hundrabilljontals gånger!

och följer gärna dom 10 budorden.. (:

mvh//blaha,blahaj puss på snyggo'jesus
Religion: extra ordinär uppmärksamhet.
Det var en hindu som gav mig denna förlösande benämning medan han skrattade för fullt.

Själv ser jag detta slags rel som ursprunglig och anser att det borde kravmärkas för att inte blandas in i den slags trasiga rel som troslobbyn kramat under 2000 årt till ett synonym till sin tros¨- metod.

Finns någon med grafisk förmåga som kan ge förslag på hur man skall kravmärka ord och benämningar?

Jag har för mej att tro är portad från Det rel Fältet?
Egentligen så tror vi ju som aldrig förr. Vi tror på kraften i kristaller, vi tror på medium, vi tror på horoskop, på tarot, på qi gong, vi tror på oss själva, vi tror på feng shui o.s.v o.s.v i all oändlighet. Inte alla kanske, men många. Alltså finns det fortfarande ett stort behov av andlighet och tryggheten i en tro. Ändå fnyser fler föraktsfullt åt svenska kyrkan än åt Depaak Chopra. Vad har svenska kyrkan gjort för fel med svenska folket? Varför duger inte kristendomen längre? Det tycker är jag är mer intressant än att fråga sig än om vi väljer djävulen.
Annons
Ja du har rätt i att vi tror som aldrig förr och anledningen är just som du själv skriver i din fråga om vad Svenska kyrkan har gjort för fel eftersom inte Kristendomen duger längre. Det är just detta som är felet, att Svenska kyrkan har påtvingat människan en tro som baserar sig på deras organisation. Tron skall alltså vara organiserad av människorna. Samma människor som brände häxor för inte så länge sedan. Men Gud vill att människan skall vända sig direkt till Honom och leva i en sund och kärleksfull relation till Honom. Utan inblandning av organisationer. Detta har Jesus gjort möjligt för oss alla att göra. Och om man väljer bort alla människoskapade organisationer och väljer att själv ha en levande relation med Gud. Ja då tror jag inte att det finns en enda människa som skulle tacka nej till Gud. Det är alltså människan och deras organiserade tillvaro som är avskyvärd för människan och det är den ockso för mig. Men jag har en levande relation till Gud och Jesus är Herre i mitt liv. Däför är jag också helt fri från människorna och det som de vill göra mot mig.
Bibeln tror jag inte är guds ord. Den är människors verk.

Den har säkert skadat många genom tiderna med sina texter, likväl som den tex hölll ordning på folket innan vi hade poliser. Prästerna skrämde skiten ur folk så att de inte skulle göra nåt kriminellt eller moraliskt orätt.

Våra kristna högtider är egentligen på datum och vissa ritualer som tillhörde vår asatro.

Från början har ju religioner varit nåt positivt för att skapa harmoni och lycka men sen verkar det som om de ballat ur och skapar hat, våld, krig och jag vet inte allt.
Skrämma folk till lydnad är väl inget bra sätt?

Däremot om man ser på viss buddhism så handlar det om att man själv tar ansvar, inser sina brister och försöker att inte göra om sina misstag. Mental träning som det modernt kallas.

Gud är kärlek!

Det är vi själva som skapar paradis eller helvete.
Inte Gud eller Djävulen. Det är du själv som är med och påverkar allt.


Goda handlingar skapar kärlek och lycka.

Kat: Instämmer. Handlingen för dej närmare eller fjärrmare.
Ja, fast idag ser vi ju frukterna av att folk själva "skräddarsyr" religion för att passa just sina syften. Folk har sex med vem som helst när som helst, begår brott, sviker och baktalar sina vänner, är otrogna, fuskar med skatten, spelar om pengar o.s.v utan att ens tycka att de gör fel, huvudsaken är ju att de mår bra. Eller hur? Visst är Gud kärlek, men Gud är i min mening också ett sätt att leva. Att reflektera och självrannsaka och sträva efter att bli en så bra människa som möjligt enligt de värderingar Bibeln predikar. Kyrkan har tidigare hjälpt oss hålla oss på banan, idag har vi sagt nej till kyrkan och påstår att vi kan själva. Jag tycker folk har bevisat att de inte kan själva.
nu gråter jesus blod:
((livefilm visas på svd))

2005-11-22 svenska dagbladet:
Vallfärd till blödande Jesus-staty
I Colombia har en Jesus-staty som droppar blod fått hundratals att vallfärda till kyrkan där statyn visas. Statyn har nu skickats iväg för undersökning.

har alltid trott på det övernaturliga,
något är mystiskt,
vad kommer att ske?

det sker tydligen på olika ställen i världen denna månad

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,736522,00.html


Kat: du skriver bra! Fortsätt!

Jag läste Da Vinci Code för något år sedan och därefter alla hans andra böcker. Jag förstår att dom säljer. Man sträckläser! Visst är detta en hämningslös blandning av facts and fiction men varför inte? Mig roar det!

Det är klart att man inte kan ta Da Vinci Code som en dokumentär skildring. Men en del tankar väcker den - det gick kalla kårar utefter ryggraden när jag - på Dan Browns uppmaning - tittade närmare på da Vincis målning Nattvarden och konstaterade att personen vid hans högra sida verkligen är en kvinna. Sannolikt föreställande Maria Magdalena, kanske hans kvinna, hustru. En man på några och trettio skulle helt enkelt vara gift. Det är högst rimligt att tro att Jesus var det. Maria Magdalena och hans mor Maria är ju de två kvinnor som omger Jesus i de kritiska ögonblicken.

Jag var i somras på plats i Jerusalem, besökte Getsemane där Judas kysste honom och platsen där han korsfästes. Vandrade utefter Via Dolorosa, den väg där han möjligen släpade korset. Man kände närheten till det historiska skeendet. Kanske bar Maria Magdalena på deras barn. Kanske finns hans ättlingar idag? Det är den kittlande känslan Dan Brown spinner på.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem