Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Subvention till 08-or

Subvention till 08-or

"Opera anses vara den dyraste konstformen i världen och biljetterna till Operan i Stockholm är subventionerade med cirka 80 procent. Väljer stockholmaren att under december månad gå och se både Carmen och Figaros bröllop är det hela 3600 kronor i subventioner som kan dras nytta av vid köp av en biljett till normalpris" saxat på nätet.
Ja vad säger 70 mil ifrån. Grattis!
Jag böjer mig för de demokratiska beslut som ligger bakom detta.
Hoppas ni får det trevligt där.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Birger vad säger du om det demokratiska beslutet att stockholms kommun ska betala till massa andra kommuner i sverige?
Jo det finns massa olika sätt att tjäna storkovan för oss Stockholmare. Gå på Carmen och Figaros bröllop är ett. Ge bort hela jävla norrland till Norge är ett annat.

Skämt åsido.

Rob, jag hörde ett argument för den där politiken. Det råkar vara så att barn föds och gå i skola i hela landet. Det kostar pengar att ha folk i skola, men pengarna drar man in med skatter när de är vuxna och tjänar pengar. Tyvärr flyttar nästan alla arbetsföra till storstäderna och bor där hela sitt yrkesverksamma liv. Många flyttar sedan ut "på landet" när de blivit pensionärer igen.

Jag vet inte vad det där innebär i pengar men för en amatör och lekman som jag låter det som ett vettigt argument.
Detta handlar självklart inte om att öka Stockholmarens nöjesutbud och se till att de har det roligt. Det handlar om att bevara opera som konstform och att göra den konstformen tillgänglig för fler människor än de som är snuskigt rika. Utan den typen av subventioner skulle Sverige vara ett land nästan helt utan teater, opera, balett, museer och vi svenskar skulle i ännu högre grad förfalla åt docusåpor och Hänt Extra.
Annons
Rob - jag tror inte du har förstått det här med skatteutjämning. Om du åker till Åre och bryter benet då vore du väl nöjd om du blev omhändertagen. Det handlar om ungefär samma standard i kommunerna.
Liquidchild - Du har förstått det hela. Ungar utanför 08-området utbildas via kommunala skattekrononr i de kommunerna. Sedan flyttar de till Sthlm för att jobba där. Kommunen där får en massa investeringar gratis.
Wicked - självklart har du rätt. Problemet är att vi som bor långt därifrån får ökade kostnader om ska utnyttja dessa konstformer. 2000 kr bara i resa ToR+ övernattning för en person.
Kan bara nämna att när lokalTVkanalen kör nyheterna här så slutar Textfunktionen att funka men vi betalar samma licenskostnad. Fakta:
Norra Sverige har en betydande produktion av
vattenkraft. Mer än hälften av den producerade
elkraften, motsvarande ca 16 miljarder kr per år,
”exporteras” till södra Sverige.
• Skatteintäkterna från Norrlands elenergi uppgår
till mer än 10 mdr kr per år.

m m
Nu är det ju ändå så här Birger att när man väljer att bo i glesbygd får man ta det onda med det goda. Ren luft, nära till skog och mark, mindre kriminalitet o.s.v är plussidor. I gengäld har man då valt bort närhet till finkultur och ett spännande nöjesliv. Jag har svårt att förstå hur folk tror att man kan få alla samhällets fördelar som nån slags rättighet överallt.
Wicked:

Wööörd!

Birger:

Skulle det göra dig glad om vi:

A: La ner operan helt,

eller

B: Flyttade kungliga operan till Norrland?
Jag håller med Birger här. Varför ska allt behöva vara så Stockholmsfixerat? Birger nämner finkulturen, och jag kan dra andra exempel inom idrotten. Halmstad var det enda fotbollslag i Sverige som gick vidare i UEFA-Cupens 2:a omgång. Vilka TV-bolag sände dessa matcher? Inga!!!!! Hade det nu varit ett Stockholmslag skulle TV-bolagen stått i kö för att sända. AIK var i samma situation för några år sedan, och då var det banneimig inte svart i TV-rutorna! Nästa år är det Djurgården som ska ut i Europa... och då kommer TV-rutorna åter att tändas, jag lovar!

Grattis till alla er Stockholmare!!!
Från Susning:

"Huvudstad, stad där den regerande makten i ett område, vanligen en regering har sitt säte. Vanligtvis avses specialfallet statshuvudstad när huvudstad används i dagligt tal.

I huvudstaden finns vanligtvis landets regering, parlament och högsta domstol."

Inte huvustad: Alla andra städer i Sverige.
Hahaha... ni stockholmare förnekar er aldrig! Det är sorgligt!
zacko

och varför förneka sig? varför inte visa sin stolthet över var man bor, oavsett var det är, bara man trivs?
inte alls sorgligt.
hoppas du trivs där du bor, för trivs man inte

är det verkligen sorgligt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem