Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Subvention till 08-or

Subvention till 08-or

"Opera anses vara den dyraste konstformen i världen och biljetterna till Operan i Stockholm är subventionerade med cirka 80 procent. Väljer stockholmaren att under december månad gå och se både Carmen och Figaros bröllop är det hela 3600 kronor i subventioner som kan dras nytta av vid köp av en biljett till normalpris" saxat på nätet.
Ja vad säger 70 mil ifrån. Grattis!
Jag böjer mig för de demokratiska beslut som ligger bakom detta.
Hoppas ni får det trevligt där.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

Det finns många nackdelar rent ekonomiskt med att bo i norra Sverige, inte minst i form av ett större bilberoende, ett mer utbrett behov av fastighetsuppvärmning än i den södra landsändan och sämre service.
Bostadskostnaderna i Stockholm är väl inte direkt att leka med. Så inte heller parkeringsavgifter och nu också biltullar. För att inte tala om matpriserna som jag upplevde som mycket högre än i övriga landet under mina år i Stockholm. Fast lönen var bättre i storstan, det må jag säga. Det man tar in på gungorna förlorar man på karusellen eller vad det heter.
Jag skall snart ut med över 20.000 till villaolja, när kommer en grek behöva göra det? Det är väl i så fall ett större problem? Vill ni dela upp Sverige men behålla unionen med t.ex. Grekland?
Annons
Liquidchild:
"Stockholm drar resten av landet efter sig vad gäller allt, förmodligen även livskvalitét."
Det kan diskuteras.
Nettoexportvärdet inkluderande industri, turism, elkraft och jordbruk är 75 miljarder kronor för Norrland, vilket motsvarar 148.000 kr per sysselsatt. Det är 26% högre än rikssnittet 117.000 kr.
Skatteintäkterna för Norrlands elenergi uppgår till mer än 10 miljarder kr/år
Från Norrland har under de senaste 10 åren flyttat nästan 15.000 undomar vilket i princip innebär att Norrland investerat 50 miljarder kr i övriga Sverige under denna tid, bland annat i utbildningskostnader.
Ovanstående statistik från Norrlandsförbundet och det finns mycket mer att dra fram om man vill.

Hela Sverige ska leva - så enkelt är det!
moski: Intressant att mjölken blir dyrare ute på obygden. Det är ju självklart när man tänker på det. Första gången jag gör det.

Birger: Du slår mig på fingrarna med de siffrorna. Jag kan inte bemöta dem, bara generellt hålla med om att hela Sverige ska leva, dock inte in absurdum.

Det bästa vore ju om man kunde tjäna pengarna i Stockholm och göra åt dem på landet. Eller - eftersom tid är pengar - jobba där tiden går snabbt och leva där tiden går långsamt.

Det blir Grekland för mig när jag pensionerar mig Batting, den saken är klar! Med deras tempo borde pensionen räcka till både en liter mjölk och en liter villaolja om året.
Samma debattörer - överallt ? Har ni inget att göra - Wicked. Kat Los Lovos.. ?? Tradiga liv hehe..
lol
Stockholmare gillar jag :)
gurra

det kallas för debatt-besatt!
he he, iallafall jag.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem