Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Subvention till 08-or

Subvention till 08-or

"Opera anses vara den dyraste konstformen i världen och biljetterna till Operan i Stockholm är subventionerade med cirka 80 procent. Väljer stockholmaren att under december månad gå och se både Carmen och Figaros bröllop är det hela 3600 kronor i subventioner som kan dras nytta av vid köp av en biljett till normalpris" saxat på nätet.
Ja vad säger 70 mil ifrån. Grattis!
Jag böjer mig för de demokratiska beslut som ligger bakom detta.
Hoppas ni får det trevligt där.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Zacko:

Kom igen, ett dumt inlägg får dumma svar. Tycker du helt ärligt att operan borde flyttas till exempelvis Boden, bara för att "allt minsann inte skall ligga i Stockholm"?

Det är makalöst hur missunnsamma nationens odalmän egentligen är.
m0zQit0z:
Jo, jag trivs förträffligt där jag bor. Jag skulle inte ens komma på tanken att flytta! Vet inte var, i mitt förra inlägg, där det stod att jag ville flytta?

Los Lovos:
Nädå, LL! Jag tycker inte alls att Operan, Dramaten, Slottet eller riksdagen ska flyttas. Du kan t.o.m. få behålla G. Persson. Jag höll med Birger angående subventionerna. Det finns finkultur på andra platser i landet, tack & lov, men där ser man inte till dessa höga subventioner. Ser heller inte vad Operan i Stockholm gör som är så viktigt än t.ex Operan i Göteborg? Eftersom jag inte går på opera, ligger detta kanske utan för mitt intresse?

Vad jag vänder mig starkast emot är denna Stockholmsfixering när det gäller sport och nyhetsbevakning. Tycker du att det är rätt att BARA fotbollslag från Stockholm ska TV-sändas??? T.o.m. när ett Stockholmslag ramlar ner i Superettan TV-sänds dessa matcher (AIK:s matcher på SVT24 denna säsong) Eller att tennisturneringen från Båstad får så tillbaka för en turnering i Kungliga Tennishallen?

Ett annat exempel är när Stockholmslag (Djurgården denna säsong) vinner Allsvenskan, är det Pompa & Ståt i TV4-studion med inbjudna gäster och det pratas Djurgården hela nyhetsmorgonen. Detta sker i Riksfyran och inte i TV-Stockholm. Vad händer när MFF, IFK, Halmstad eller Helsingborg vinner Allsvenskan? Det nämns i sportnyheterna, och på sin höjd med ett litet inslag.

Jag är inte mot Stockholm, tvärtom! Jag tycker vi har en vacker & fin huvudstad, men Sverige består av så mycket mer än av en vacker huvudstad!
Japp: skog.
Annons
Klart att Operan, Dramaten, Riksdagen ska ligga i Sthlm.
Egentligen ska vi hålla ihop. Hela Sverige behövs. Det finns självklart beslut här och där som kan ifrågasättas med facit i hand dvs efter ett antal år. Så är det alltid.
Blir bara lite förbannad när ni i Sthlm blivit sådana att ni inte begriper det här med skatteutjämning t ex.
Zacko - kompis - jag håller med dig.
Koncentreringen av arbete till Sthlm - går att ändra på om man vill, jag menar om de som sitter som chefer på myndigheter, företag etc vill . Vi har bredband över hela Sverige. Att utlokalisera olika funktioner/enheter kan väl inte vara så svårt och via VPN-tunnlar kan man ute i Sverige jobba mot centraldatorn i Sthlm,via video kan man titta varandra och delta i möten. Inte minst skulle kostnaden för lokalhyra minskas kraftigt men det verkar inte ha någon betydelse. Kostnadstänkandet verkar vara helt borta.
Liquidchild EN FRÅGA TILL DIG! HAR DU VARIT UTAN FÖR STOCKHOLM? Klarar du av en riktig kall och snöig vinter, tror inte det. tänk på vad du skriver om oss på landsbygden
Zacko:

Jag bryr mig mindre om fotboll än du om opera så jag har ingen direkt koll, men är det som du säger en fokusering på stockholmslagen i TV (särskilt 1:an 2:an 24:an & 4:an), så är det naturligtvis oacceptabelt.
Men min högst personliga åsikt är att den höga fokusen på sport ö.h.t. är oacceptabel

Birger:

Absolut!

Den här löjliga fixeringen vid att hela tiden flytta människor helt i onödan måste banne mig styras upp. Utan att ha några som helst egentliga belägg så tror jag att 1/3 av alla resor till och från jobbet egentligen är onödiga. Precis som du beskriver så finns det oändliga möjligheter att med IT effektivisera otaliga arbetsplatser och tjänster. Det är hårresande att man i vår moderna tid insisterar på att t.ex. telefonister skall sitta i samma hus, under samma tak och prata med kunder.
Varför politikerna som ju säger sig vilja att hela Sverige ska leva (åtminstone i valtider) inte underlättar för företagen att bruka liknande lösningar är ett mysterium.


P.S.

Om det är någon stad i riket som kräver att Göran Persson bosätter sig hos dem så lovar jag att göra allt jag kan för att så skall ske.
mrTACO:

Jag har bott i Malung, Linköping, Nässjö, Göteborg, Lund, Uppsala och Stockholm. Nu bor jag precis utanför Stockholm, på Värmdö. Här är det mest skog.

Stockholm är Sveriges självklara centrum och nav för industri, finans, kultur, politik, makt och docusåpakändisar. Det finns säkert en förklaring till att det är så, men jag kan inte tänka mig att det beror på subventioner från staten till invånarna. Tvärt om finns det inget dyrare ställe att bo på i Sverige och skillnaden är STOR. Jämför priser på 1 liter mjölk på ett ICA i vilken-stad-som-helt med ett ICA i exvis Nacka.

Jag klagar inte. Skillnaderna i omkostnader är med min världbild istället ett mått på hur mycket mer attraktivt det är att bo i Stockholm jämfört med andra städer.

Stockholm drar resten av landet efter sig vad gäller allt, förmodligen även livskvalitét.

Och the båtten i nådd vad gäller snöiga kalla vintrar. Hål i ozonlagret är inget jag oroar mig för utn tvärt om ser fram emot.
Liquidchild! Jasså du har bott i malung själv är jag född och uppväxt i Lima har gått i skolan i malug på gymnasiet
Varför inte stänga "tullarna", så får vi se om landet eller stan klarar sig bäst.
Stockholm producerar bara byråkrati och service till sig själva.
Landet producerar energi råvaror samt industri och livsmedelsprodukter.
Liquidchild hallå hejda dej ett slag,1 liter mjölk dyrast i stockholm??ehh nehäää fel fel...här i lappmarkerna där det är 2 mil till närmsta ICA så lovar jag att den är dyrare,beroende på att varor som måste levereras långa avstånd automatiskt blir dyrare än varor som princip själv går över till butiken givetvis blir billigare.finns klar statistik på detta som jag int orkar länka till vid denns sena timma,

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem