Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Värdetransport rånad igen...

Värdetransport rånad igen...

Varför är de så fruktansvärt korkade att de inte kör med omärkta bilar?!?! Vill de bli rånade eller?!?! Om de skulle vara civilklädda och köra i omärkta bilar så skulle de ju försvåra för rånare att upptäcka dem.
Eller vad tycker ni?

Jag har iallafall mailat till högste chefen inom Securitas om detta, utan att få någon respons på detta mail.

Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

messersmitter:
jag menade nu inte att allt skulle ske direkt att bara ta bort sedlar o mynt så där på stubinen. Det måste ju naturligtvis av myndigheterna organiseras på ett sådant sätt att inte kontantmedel behövs. Sedan är det väl inget som hindrar att alla skaffar sej en "apparat" i plånboken el liknande som kan handha betalningar av olika slag. Vi lever ju tekninkåldern, så inget är omöjligt idag om man lite kan tänka logiskt och vara innovativ.
Varför inte avskaffa sedlar redan nu? De kommer garanterat att vara ett minne blott i snar framtid !!
God jul på er. Passa på å julhandla medan ni har sedlar i börsen.
Att du inte ens förstår att den sortens kontroll och inkräktande i personlig intigritet är grogrunden för diktatur är förundrande. Jag antar att du måste vara mycket ung wicke.

Visst gör den kontrollen det svårare för kriminella, samtidigt gör inskränker den i personlig yttrandefrihet då den befrämjar åsiktsregistrering o. dyl. Som messersmitter säger, läs George Orwells 1984, och fundera sedan igen på vad ett kontrollsamhälle skulle kunna åstakomma.
Wicked:
Den romanen läste jag redan på 70-talet, så jag vet nog vad det handlar om. Men eftersom vi redan idag accepterar bankernas agerande, vad hindrar folk att överhuvudtaget handskas med sedlar.
Ifall ingen hade sedlar, utan bara betalkort- skulle nog affärssinnade personer illa kvicks skaffa plånboks-slipers, typ dem de har i flygcabiner t.ex. fast mer slimmade förståss. Du förstår nog vad jag menar och håller säkert med mej också. men då bidde det ingen diskussion, eller hur ?
Tack för övrigt det där med "Mycket ung" Jag fyller 66 i februari
Annons
Nu tycker jag du missar poängen wicke. Alla inköp med kort kan i praktiken användas för att kartlägga en persons liv. Idag finns fortfarande valet att handla med sedlar, och slippa möjligheten att bli kartlagd i alla fall på det sättet. Den möjligheten tycker jag är viktig att bevara.
Los : varför skulle det vara så konstigt om det stämde?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=501042&pr
eviousRenderType=6
Securitas vill tjäna " Pengar "
Mitt förslag som lekman är:
Securitas säger att " dom flesta " väskorna som pengarna tranporteras i - är sådana som färgar pengarna.
Dom flesta . . . . . . . det ska väl för FAN vara alla.
Så dyra är väl ändå inte dessa mystiska pengaväskor.
Men det viktigaste i mitt förslag:
1: Höj uttagsavgiften när man tar ut pengarna - på t.ex Minutenautomaterna.
2: Sänk avgiften för butikerna när folk betalar med betalkort.

Då skulle vi slippa det som händer t.ex i Ullared:
Man tar ut 5000 kronor på sitt kort. Sen går man några meter till kassan och betalar med dessa kontanter.
Om det kostade en femma att ta ut kontanterna ur automaten - då skulle ju folk hellre betala med sitt kort direkt i kassan ( Och spara en femma ).
Och rånarna skulle stå där med lång näsa - ingenting att råna.

Men vad ska jag veta - jag är ju bara lekman.
Herregud!!

Jag trodde inte det fanns människor som "wicke". Hur kan du ha blivit 66 år gammal om du är så naiv att du inte förstår att ett sådant system skulle komma att missbrukas?

nane:

För det första kan man fråga sig på vilka urvalsgrunder dessa 89 valdes ut till "studien" för det andra finns det inget som hindrar att folk dels har ett fast arbete och dels ingår i ett kriminellt nätverk.
wicke

om du är 66 år, och inte vet eller ens begriper hur farligt ett sådant system skulle vara för den mänskliga integriteten.
då är är jag Humlan piapöttan nilshönan.. (:
tänk lite.
jag vill kunna köpa en glass utan att det tvunget måste registreras.
jag kanske vill ha min glass utan att någon undrar varför.
jag kanske vill köpa en politisk bok av känslig natur, utan att bli kallad för .. (hablaha)
det är viktigt.

är att köpa glass, kriminellt?
nej
men att köpa vissa böcker, tidskrifter av politiskt kritiska personer kan anses vara känsligt material.
det fria ordet skulle då kunna förhindras, registreras.
namn'
adresser
personuppgifter.
alla tycker inte lika i samhället, just därför skall inte allas *tycken*registreras.
det vore som om folk skulle bli fotade när dom ska välja parti i valet.
**aha! här har vi minsann en miljöpartist!
eller
den där är en kristdemokrat.. he he**
du kan ju va farlig?
det är så det börjar..
är du grannen som tjallar på sina vänner för att dom går i svarta kläder eller ser konstiga ut (enligt normen)?
eller vill du vara grannen som ler och öppnar dörren vänligt?

MVH//Humlan pia nilshönan med mössa
Är inte diskussion lite för jolmig.
( norrländska ).
Vilka är det som blir rånade hela tiden?
Sec
varför?
Ja kör man vanliga bilar, vanlig plåt, som är lätta och billiga så inte är det konstigt att de sprängs

Har Falck blivit sprängda?
Nja jag har då inte sett någon sådan bil blivit rånad
Varför: De väger en hel del ton och är av liiiite bättre kvalite
men så kostar det ju också
Så allt handlar om pengar

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem