Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Grafikkort

Grafikkort

Hej!
Jag undrar vad man egentligen skall ha för slags grafikkort för att spela counterstrike source och Black and White 2. Är ATI bätter an Geforce osv?
Vilket prisläge och hur många mb hit och dit och ramdac etc?

Knut
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Kolla här!
http://www.srtest.com/referrer/srtest

ATI och Nvidia är grafikkretsar men det som är viktigast är att se vad tillverkarna av korten lägger till i kartongen.
Vissa spetsar till korten lite extra och lägger även till spel och andra program.

Här ser du överskådligt prestandan och skillnader mellan korten
PCI - Xpresskort
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20050525/index.html
Klicka sen på "Benchmarks"

AGP kort
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20050705/index.html
Klicka sen på "Benchmarks"

desto högre testresultat desto bättre kort.

Har du AGP så kommer du långt med ett kort för 2000kr
men eftersom AGP är på väg bort så är det bättre att sattsa på ett moderkort med PCI xpress x16 och köpa ett PCI xpresskort istället. Då kan du byta kortet om nått år, då AGP troligtvis inte finns att få tag på. iallafall inte av värstingkorten.


Sen gör inte heller ett bra grafikkort allt, förutom att man avlastar cpu från grafiken. Det är att föredra ett interminne (RAM)på minst 512 men helst 1024 och en processor på minst 2.8ghz intel eller en AMD på 2.0ghz.
Värstingspelen idag vill helst ha 256 minne, ovasett vad de skriver i minimum rek. RAMDAC, ja desto högre desto bättre men köper du ett i 2000kr klassen så funkar det prima.
Ska du spela DOOM3, Call of duty2 på högsta upplösning med alla effekter på får du ha en värstingdator. Speciellt om du vill ligga på bra fps i alla miljöer i spelet.
FPS=Frames per second (bilduppdateringar) Desto högre desto bättre. Spelbart i alla spel är runt 80-100 :)

Lycka till och kolla runt på olika forum och tester innan du köper ett kort.
Sen är ju frågan: Tar ditt moderkort pci-express eller agp, kanske båda??

För har du ett moderkort som tex bara tar agp, ja då lär du ju köpa ett graffe m agp.
Eller kanske byta både moderkort och grafikkort.

//P
Andy jag vill ändra på din FPS vad det gäller spelbart.

Kör man gamla CS så var allting över 30FPS spelbart och jag tror inte det har förändrats för nyare FPS spel, men jag skulle noge endå föredra en fps på minst 50.
Annons
Rob: Nja det beror ju helt på inställningar och vad man själv anser spelbart, jag utgår bara från mig själv . Men visst i äldre spel funkar det med lägre fps.
Hämta hem 3D Mark 05 och se vad du har i fps beroende på de inställningar som löper i testet.

Sen är det en skillnad på FPS i sp och i mp delen

Online är fps viktig, viktigare än att det ska vara snyggt.
Det är något ialla fall jag har märkt efter 6år av klanspel på europastegen.
Desto högre grafikinställningar desto lägre fps
Jag tänkte mer på oberoende av grafikinställningar.

Sedan är inte 3D mark någe vidare för att se vad du faktiskt får i ett specifikt spel. Det har ju även varit en heldel snack om att nvidia och andra optimerar sina drivrutiner för just 3D mark och då får du inget tillförlitligt resultat för vad du just får i ett specifikt spel.

Och sedan eftersom du säger att du utgår ifrån dig själv och att du spelar i klan osv så är minna rekommendationer vettigare att titta på, eftersom en normalspelare inte alls har samma krav som klan spelare.
Ok :)
Ja då är ju de länkar jag la in helt meningslösa för "normalspelarna då"
Hallå ser du inte något bra med mitt inlägg eller ;)

Så bra att folk är kunniga och hjälper till med länkar och tips istället för att gå på vad andra skriver

Rob jag lämnar över hjälpen till dig :)
Thumps up!

P.S hjälp honom nu istället för att bry dig om vad andra skriver D.S
ATI Geforce är samma men Geforce tar mer minne i systemet
finns lite extra fuktioner.

ATI tar inte massa minne i systemet.
tänk på vilken kort det passar din modekord dem sagt
jag kommentera ju bara fps biten men du kanske missa det?

Jag har inge to inväda mot det det andra det är ju vad ett kort i 2000 kr klassen kräver av datorn. Och 2000krs kort är ju mellansegmentet vilket en normalspelar bör köpa.

Själv vill jag ha ett 7800GTX 512 men priset på det kortet kan aldrig rättfärdigas då jag endast spelar BF 2 om klarar mig med mitt GF 6600GT kort.
Jag undrar om mitt Moderkort ASROCK K7VT4A+ stödjer grafikkort med DDR2 minnen?

Tänkte på ett Grafikkort ATI Radeon X1300,
AGP 8x, med bildskärmsanslutning, TV-out och DVI-anslutning, 256 MB DDR2-grafikminne och Kylning utan fläkt från Chlaes Ohlsson som kostar 1049:-

En vän till mig säger att mitt moderkort är för gammalt så nu undrar jag om det är sant eller inte och vad som gäller?

Bubben: Det grafikkort som du har kollat på är inte kompatibelt med ditt moderkort, då moderkoret stöder AGP och grafikkortet PCI-e (PCI-express).
Så tyvärr får du ta och kolla efter ett annat grafikkort.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem