Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Grafikkort

Grafikkort

Hej!
Jag undrar vad man egentligen skall ha för slags grafikkort för att spela counterstrike source och Black and White 2. Är ATI bätter an Geforce osv?
Vilket prisläge och hur många mb hit och dit och ramdac etc?

Knut
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Aha...

Skälet till att jag tjatar lite är att detta blir det sista grafikkortet innan jag uppgraderar mig till PCI-e och då är det bra att maxa datorn så slipper man tänka mera på det på några år..

Därför letar jag febrilt efter det kortet som är bäst och som man kan använda för en rimlig slant!

Hejsan igen..

Efter 1000 om och men och mycket surfande och letande har jag bestämt mig för ett:

PRODUKTNAMN ASUS GF6200 AGP 128MB VGA+DVI+TV
ARTIKELNUMMER N6200/TD/128M
TILLVERKARENS ARTIKELNUMMER N6200/TD/128M
EAN-KOD 4719543024102
TILLVERKARE ASUSTEK
PRODUKT GRUPP GRAFIKKORT
REKOMMENDERADE LÄNDER Universell
MINNE 128 MB
CHIPSET NVIDIA GEFORCE FX 6200
KYLNING HEATSINK
MINNES TYP DDR
BUSS AGP 8X
RAMDAC (Hz) 400 MHz
UPPDATERINGSFREKVENS (maxupplösning) 75 Hz
KLOCKFREKVENS (ENGINE) KHz 350 MHz
MAXIMAL UPPLÖSNING 2048x1536
KLOCKFREKVENS (MINNE) KHz 500 MHz
VIDEOUPPSPELNING MPEG-2,MPEG-4,
RENDERINGS PIPELINE 8
DVD-SUPPORT MJUKVARA
OPERATIVSYSTEM Windows XP Home Edition
FÖRPACKNING RETAIL
STÖD FÖR ANTAL MONITORER 1 X VGA & 1 X DVI/VGA & TV-OUT
ANSLUTNING UT TV-OUT&DVI
SLI/CROSSFIRE STÖD Nej
PRIS 352,00 kr

Det BORDE passa mitt moderkort och processor perfekt hoppas jag..

Så om någon protesterar så är det bra att veta det nu i såna fall..
Bara så du vet, så har kortet 2år på nacken. Alltså inte speciellt nytt
Annons
Eehh, vad ska Du ha grafik kortet till och vad har Du för processor, Bubben ?

Vill Du spela ex BF2 skulle jag nog valt 7600 kortet själv, men det hänger ju på om datorn i övrigt är snabb nog för det spelet.
Sen kommer man ju in på om det finns tillräckligt med RAM också när vi talar om datorspel.

Så...den springande frågan är...vad använder Du datorn till och vilka spec's i övrigt ?

Den bästa här på att svara är nog annars Huckleberry...
Jag har en AMD athlon xp 1700+ 756mb RAM

Jodå..Jag har fått jättebra tips av Huckleberry på ett sapphire radeon X1600, 256mb, DDR2 och lärt mig mycket mera nu om grafikkort då jag börjat läsa alla spec. på dom olika korten så det är jag jättetacksam för!

Men det gäller ju att inte grafikkortet suger så mycket kraft att resten av datorn slöas ner och att det ska passa i hop med både nätaggregatet, moderkortet, processorn, m.m

Så det stämmer att det är en vildvuxen djungel och enligt mig är det alldeles för många olika tillverkare som gör en ännu mera förvirrad..

Sedan så spelar jag inte speciellt mycket egentligen just nu..men det är bra att kunna ha ett bra kort om det dyker upp nåt bra spel (mest rollspel, äventyrsspel)

Det står nog mellan Sapphire och ASUS..

Så antingen blir det ett billigt kort som ASUS GF6200 och vänta ett år till eller ett kraftigare som Sapphire Radeon X1600 eller ASUS 7600..

Jag undrar bara hur mycket processorn påverkar?

(skulle gärna sluppit mera fläktar)

Jaha..

Nu har jag äntligen mitt nya kort..

Det blev ett http://www.webhallen.com/prod.php?id=51241

Och så slapp jag fläkten men då gnäller min kompis på att min dator kommer bli för varm och att jag kommer bränna komponeneterna i datorn..

Stämmer det?

*suck*
Blir datorn för varm finns det alltid risken att man bränner komponenter. Och självklart blir det varamre i en dator om man har psiv kylning än aktiv. Men oftast så kraschar datorn lite då och då istället för o brinna upp när det blir för varm.
Jag har nu prövat att köra 20 st 3d benchmarks på raken och datorn har fortfarande inte kraschat..

Det händer ingenting..!

Ska kolla nu med everest ultimate tool..

brb..
Moderkortet= 36 grader
Cpu= 50 grader
Gpu= 54 grader

Enligt diagnostikprogrammet..

Är det bra eller dåligt?
Hmmm...

Inget svar..


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem