Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Single Malt

Single Malt

Jag såg att EZ öppnat en rödvinstråd, då ligger det ju nära till hands att öppna en single malt tråd.
För visst finns det fler än jag som tycker att denna dryck sannerligen är "Livets Vatten".
(Uisge Beatha: Scots Gaelic for aqua vitae, 'water of life'.)

Personligen har jag de något rökigare o mer komplexa Islay sorterna som favoriter, framförallt Ardbeg, men vad tycker ni andra?

Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Min favo är varunumret 10419, Glennfiddich (18-årig). Len och balanserad. Kan också tänka mig den vanliga blendwhiskeyn Grant's. Den är dock godast med en liten stänk vatten i

EZ
Själv gillar jag Old Pulteney. Ibland även Talisker, men den kan kännas lite tuff ibland,.........äh förresten så går det med vilken sort som helst :=)
EZ: Många av single malt sorterna vinner mycket på att addera ett par droppar vatten. Såväl doft som smak blir nästan som en ny whisky.
Är jättekul att ha en improviserad "provning" med polarna.
Dofta o drick utan vatten.. och med vatten.... Behöver inte vara så fancy för att vara kul ju....
(men gott é det!)
Annons
Jo, jag vet Zaphod. Men som sagt; Glenfiddich är så pass len så att det inte behövs. Däremot är Grant's lite tuffare, för att använda Pers uttryck, och där passar det bra med några droppar vatten.

Ett "fel" (IMO) som många ägnas sig åt är att slänga in några isbitar. Det är enligt mig rena hädelsen

EZ
En liten Laphroaig 15 år med litelite vatten gör mumma i en liten (nåja) pojkmage. Rumstempererat såklart.

Lagavulin 16 år är också en favorit...


//P
Mina favoriter är Caol Ila, Bowmore och Laphroaig men nu väntar jag på Mackmyras Preludium 01 som släpps på systembolaget den 6 mars, det tråkiga är att dom bara köpt in 4000 flaskor till alla bolag i hela sverige, hur fördelningen blir vet jag inte men jag hoppas att systembolaget i valbo som ligger ca: 1 km från mackmyra får en större tilldelning och eftersom jag själv bor ca: 3 km från valbo.
Vad kommer priset att landa på?

EZ
Priset på mackmyra blir strax under 500 för en halvliter
men tro inte för mycket på den
lagringstiden är väl inte något att hurra för
Laphroaig och Isle of jura är mina favoriter
Om jag säger Ardbeg TEN vad säger ni då?
OK, låter intressant. Ardbeg TEN har jag inte smakat, tyvärr. Håller ni med om att irländsk whiskey är lite för mycket rökt?

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem