Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Single Malt

Single Malt

Jag såg att EZ öppnat en rödvinstråd, då ligger det ju nära till hands att öppna en single malt tråd.
För visst finns det fler än jag som tycker att denna dryck sannerligen är "Livets Vatten".
(Uisge Beatha: Scots Gaelic for aqua vitae, 'water of life'.)

Personligen har jag de något rökigare o mer komplexa Islay sorterna som favoriter, framförallt Ardbeg, men vad tycker ni andra?

Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

Zaphod:

Jo, Arbeg anses vara världens rökigaste whisky, vilket några har förväxlat med "världens bästa".

Det fina med att dricka single barrel är att man får en unik smakupplevelse. Jag menar, en Lagavulin 16y har nog alla druckit och uppskattat, men de smakar likadant år efter år efter år.
Balvenie 10 år
eller 12 år (då är de två sista åren på portvinsfat)
Fast allra bäst är den numrerade utgåvan på 300 flaskor per år från en o samma tunna.
Den är ljuvlig! Men kostar.
Love:
Att Lagavulin skulle smaka lika år efter år, har jag svårt att förstå. Jag trodde att Single Malt just var tanken (och begränsningen) att whiskeyn måste komma från samma år och samma destilleri. Tanken när man tog fram "blended" var att just blanda olika sorter och årgångar så att smaken över åren skulle vara identisk. Jag har druckit 12 åriga single malt som varit godare än deras 18 åriga men, 24 åringen har varit den bästa. Och, sedan en ny årgång och allt kan enligt mitt tycke förändras. Mycket likt årgångsviner. Har jag fel? Kanske kan någon få mig på rätt spår i så fall.
Annons
ok, innan någon annan hinnner, jag ska rätta mig själv. Jag inser att en single malt 12 år inte måste vara från ett och samma år. Utblandning får ske, men den måste vara minst angiven ålder. Men, jag vidhåller att smaken förändras åver åren på en Single Malt, till skillnad från en Blended.
frille:
En blended består av olika whiskysorter, malt och grain whisky.
Denna skapades för export till England då engelsmännen tyckte att maltwiskyn var för kraftig i smaken.
Lite fakta om blended whisky: År 1831 uppfann irländaren Aeneas Coffey kolonndestilleringsapparaten. Apparaten godkändes och patenterades 1832. Med denna nya destilleringsteknik gick det att tillverka whisky i en kontinuerlig process till ett mycket lägre pris än tidigare. Det gick att använda både mältat och omältat korn tillsammans med andra sädesslag. Destilleringsapparaten kunde producera stora mängder jämfört med de traditionella kopparpannorna. Resultatet blev tämligen smaklöst. Det problemet löstes genom att blanda resultatet från denna nya destilleringsapparat med whisky som tillverkats på traditionellt vis med kopparpannor. Denna whiskytyp introducerades av Andrew Usher i Edinburgh 1860 och kallades för blended. Det blev genast en stor succé och därmed började whiskyn på allvar erövra också den övriga världen.
frille:

Single Malt betyder bara att all whisky i flaskan kommer från samma destilleri.
ok, tack för uppdateringen om skillnaderna mellan Single Malt och Blended. Det visste jag inte.

Men, tillbaka till smakskillnader, är det inte så att smaken kan skilja mycket mellan olika årgångar på en single malt och att en blended, är mer stabil (inte bättre) över årgångarna, just därför att de blandar ihop från flera olika ställen med målsättningen att det ska smaka lika?

Personligen ser jag på Blended och Single Malt som två helt olika drycker. Den första, kan jag med glädje njuta av med några isbitar till kaffet. Den senare, ren, kanske med lite vatten, njuta av i små sippar i timmar.

frille:

Det är förmodligen så att smakvariationerna år efter år är mindre på en blended, men det betyder inte att de är särskilt grava hos en single malt. Även hos en single malt består flaskan av whisky från en mängd olika fat för att hålla smaken så konstant som möjligt.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem