Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Single Malt

Single Malt

Jag såg att EZ öppnat en rödvinstråd, då ligger det ju nära till hands att öppna en single malt tråd.
För visst finns det fler än jag som tycker att denna dryck sannerligen är "Livets Vatten".
(Uisge Beatha: Scots Gaelic for aqua vitae, 'water of life'.)

Personligen har jag de något rökigare o mer komplexa Islay sorterna som favoriter, framförallt Ardbeg, men vad tycker ni andra?

Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Priset på mackmyra blir 439:- för 50cl, 55,6% varunr: 10475
http://www.mackmyra.se/default.php?p=hem
EZ: Vad som inte faller mig i smaken hos den irländska whiskyn, är en aning av sötma, som jag inte direkt uppskattar.
Är svårt att beskriva det bättre än så, men.....
Och (naturligtvis) avsaknaden av rök. En Ardbeg TEN är ju lika rökig som Laphroaig, men i mitt tycke betydligt mer komplex i smaken.
OK, ser man, jag trodde att den irländska whiskeyn var just rökig. Jag fick en gång smaka på en sådan och efter det så ville jag inte ha mer.

Jag måste erkänna att jag är inte så förtjust i för mycket röksmak. Glenfiddichen är helt "rökfri"

EZ
Annons
Zaphod: Om du gillar Ardbeg 10 så tycker jag att du skall prova Ileach om du inte gjort det än, den är mycket prisvärd 345:- på bolaget.
Ardbeg 10 är kraftigt överskattad. Bara för att nån Whisky lallare har sagt att det är världens rökigaste så tror halva Sverige att det är tufft att gilla den.
Prova en dubble matured Lagavulin eller Cragganmore, eller en valfri islay - äkta single barrel edition, gärna cask strength!
Anser man allmänt i kännarkretsar att en rökig whisky är att föredra? Är det ett bevis på kvalité? Det visste jag heller inte.

EZ
EZ: kvalitet är väl inte ett relevant uttryck.. vi pratar ju om individuell tycke o smak. Det roliga med diskussion om det, är just att försöka sätta fingret på VAD det är som man uppskattar hos någonting.
Jag älskar rök, men en av de allra bästa whisky jag druckit var en Springbank tappad direkt ur fatet, med träfibrer o fällningar o allt kvar.. Cask då såklart.. 64% om jag kommer ihåg rätt....

Love: Ett något negativt inlägg från dig, tycker jag. Världens rökigaste whisky är inte den stämpeln Ardbeg fått. (Dessutom har den varit min favorit sedan den visades på Nackamässan för fyra år sedan.)
Jag bara försöker få igång en diskussion om olika sorters plus o minus.
Men dina tips är relevanta.
Håll gärna den kvaliteten på diskussionen i övrigt!
LGEN: Ileach är den som ingen vill "erkänna" att de tillverkar va?
Smart marknadsföring det där....
Personligen tror jag det är Bowmore, som släppt ut ännu en sort.... börjar nästan bli för mycket det där...
För visst påminner den om en "vanlig" Bowmore 12:a?
Åh min lilla favorit: Oban. Så mild och god och trots mildheten gör några droppar vatten i den att mina smaklökar dansar jitterbug av glädje!
frille: Precis den sorts inlägg som är trevligt att läsa!

Här är en liten bubblare ....

As smoky as I am..... att variera all den rökiga Islay-malten med en liten söt o mild Dalwhinnie, är en verklig höjdare!
Kontrasten mellan sorterna skapar ett slags kaos i smaklökarna.... de undrar vad som egentligen händer och drar sig undan för enskild överläggning.
Skithäftig känsla!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem