Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Ingen JAS-eskort

Ingen JAS-eskort

Vi lägger ner så många miljarder på ett väpnat försvar som aldrig syns. Nu när de har möjligheten att synas, får de inte eskortera OS-hjältarna vid inflygningen till Stockholm som en hyllning.

Vad kan vara mer välanvända pengar för att skapa lite stolthet och patriotism i Svenska folket?

Då är det tydligen någon som går och JO-anmäler flygvapnet när det gjort tidigare. Usch.

Flygtimmar behöver flygvapnets piloter i alla fall. Varför inte låte dem få dessa timmar när folk kan titta, njuta och vara stolta?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jas är ju iof ett av dom säkraste planen som finns.. Det finns faktist inget JAS-plan som störtat på grund av tekniskt fel. Det har alltid berott på att piloterna inte har lyckats kontrollera planet om dom råkat tappa kontrollen över det.

Det behöver iof inte vara pilotens fel, utan pilotens ovana att köra ett sådant pass avancerat plan.

Om vi t.ex. går tillbaka till den där uppvisningen i Sthml då ett JAS-plan störstade:
Piloten körde på sina yttersta gränser och tappade kontrollen över planet. För att räta upp planet så skall man släppa spaken och ge fan i den tills planets datorer själv återfått kontrollen över planets okontrollerade rörelser.

Denna pilot fick dock panik å började rycka och slita i spaken, ungefär som att det vore ett Jet-plan ifrån 50-talet.
Det var pilotens fel i grunden, men SAAB tog åt sig ansvaret, och har nu ännu förbättrat JAS-planet, så att även piloter som får spasmer i armarna så fort dom tappar kontrollen över ett plan kan kontrollera det vid paniksituationer..
F16 är ju ingenting jämfört med JAS. Dåligare säkerhet, sämre säkerhetskontroller m.m. F16 störtar i relativt hög omfattning på grund av tekniska fel. Där ligger dom i lä jämfört med JAS:en, då JAS aldrig någonsin har störtat på grund av tekniska fel..

Sen så är det ju en annan sak att Amerikanarna försöker få allt dom skapat att framstå som bäst.. Men det är väl typiskt för Amerikanarna? Dom skulle ju aldrig kunna säga att något som dom skapat är sämre än någon annans..
Jag har egentligen aldrig satt mig in i detaljerna på planen..finns ju några stycken f-16, f-18, f-117, b2..mm mm mm

Dumt nog så antog jag att eftersom det las ur så många miljarder men ändå var så svårt att exportera planet att jas var sämre på nåt sätt..

Men nu har jag lärt mig nåt nytt!
Annons
Fajjer vet du vad F16 och jas har gemensamt?
mr taco
ja motorerna va eller tekniken????????????????
Fjälkobonde hur viste du det?? Det var rätt
Vad jag nyss för 30 min sen läste var det F-18..

BUBBEN DET ÄR SAMMA MOTORER I F16-F18 OCH JAS F18 ÄR ETT SJÖ STRIDSPLAN SOM US NAVY ANVÄNDER
Fajjer:
Inget tekniskt fel?!?!

Nu har du nog missat vad som hände.

Styrsystemet tillät kontrollytorna (roder, etc) att gå hela vägen till fullt utslag. Det låg dessutom en tröghet i korrigeringarna. När en kontrollyta gick mot fullt utslag, fanns inget utrymme för kontrollytan att göra de av datorn små korrigeringarna som krävs för att hålla det instabila planet i stabil flygt.
Efter båda krascherna inför tv-kamror har de tvingat fram korrigeringar i styrsystem. Bland annat kan inte längre piloten tvinga fram ett fullt utslag. Det finns alltid lite utrymme kvar för datorn att agera.
Det kallar jag, ett tekniskt fel!
Även om JAS-flygsystemet är ett system som vi svenskar borde vara betydligt mer stolta över.
mrTACO:

Softa ner lite..

Ok..jag kan inte allt..

Jag skrev nyss att jag INTE satt mig in i all teknik och jämfört alla olika flygplan osv..osv..


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem