Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kärnkraft JA TACK.

Kärnkraft JA TACK.

Fakta :

Världen slukar allt mer energi, och elförbrukningen slår rekord på rekord för varje år som går.

Kina och andra s.k utvecklingsländer ligger i sin linda och håller på att explodera och genomgå industrialismens stora tillverknings fas. Fler fabrikar byggs, och mer energi kommer att slukas.

Oljan, som är en fossil produkt har inom 25 års tid nått sin max produktions topp, och kommer därefter att börja sina, samt att priset för att utvinna olja hela tiden ökar. Oljan kommer säkerligen vara vår främsta energikälla till mobila transportmedel under många fler år än så, men den kommer att ta slut så småningom.

Sverige! håller på att avveckla den enda "rena" och tillförlitliga produkt för elproduktion som vi har till hands, bortsett från vattenkraften.

Varför ?

Genom en folkomröstning för 26 år sedan, så bestämdes att kärnkraft var dåligt och att framtiden skulle utvecklas med fokus på andra energialternativ. Detta är 26 ÅR SEDAN.

Sedan dess så har världen utvecklats och vår energiförbrukning i många avseenden fördubblats, vilket sätter energi produktionen i ett helt annat ljus!

Socialdemokraterna framhärdar i följandet av folkomröstningen för att till varje pris inte förlora sina allianser med V och Mp.

Vad ingen tycks tänka på är det faktum att vi inte längre kan producera tillräckligt med ström för att klara vår egen förbrukning. Istället så köper vi in elen från kärnkraftsproducerande länder som inte alls tar det ansvar för avfall och säkerhet som vi själva gör ?

Jag är övertygad om att Sverige måste utveckla kärnkraften och se till att vi blir självförsörjande, och gärna exporterande av Kärnkraft, för att säkerställa vår suveränitet inom teknik och framtid.

Sverige är fortfarande fantastiskt! Men med nuvarande utveckling, så kommer vi att befinna oss i en helt annan situation om några år bara.....

Tänk på det när ni röstar i år........

Det måste till en förändring!

// Xenix
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Nja..jag tror det måste till mycket bättre än nåt annat vi har just nu över huvudtaget inkl. kärnkraft.

Men det forskas ju inom det.
Om bara Centern hade kunnat förstå det förträffliga med kärnkraften - ingen koldioxid, inga andra utsläpp - hade den borgliga alliansen varit ett alternativ som kunnat gått ut med "Ja til kärnkraft". Det är beklämmande att ett parti som Centern, som företräder de största miljöbovarna i Sverige - Bönderna, kan ha lyckats att lura oss alla med att de har en miljöprofil.

Bönderna är de största miljöbovarna. Genom sin aggresiva gödsling av åkrar och dränering för att få ut så många skördar som möjligt, skapas övergödning av sjöar och inte minst av Östersjön. Sedan sittar de där, oemotsagda, och av miljöskäl ville de inte bygga Öresundsbron. De vill lägga ner kärnkraften etc. Hyckleri!!!

10-procentsspärr till riksdagen och ut med partierna som låser svensk energipolitik!

Hoppas, hoppas hoppas att bondepartiet i alla fall blir ett av de partier som åker ur så att alliansen får en möjlighet att driva en effektiv politik.

Xenix, mycket väl sammanfattat och skrivet. Står helt bakom vad du säger.

Varför inte, nu när alla jobb försvinner utomlands, fortsätta att på vår stabila berggrund, utan risk för jordbävningar, bygga många många fler kärnkraftsverk och bli världens experter och världens största exportör av el?

Sverige, världens El-Shieker?
Jobb till många och utländsk valuta in i Sverige!

Annons
Den kärnkraft som är i dag är INTE säker men om man kan lyckas med fussionskraft istället för som i dag fissionskraft är det superbra!

En dator kan aldrig göras 100% säker.
Att flyga, kan aldrig bli 100% säkert.
Att gå över gatan är inte heller helt säkert.
Hela vårt liv består av kalkylerade risker. Ett kärnkraftverk i Sverige har minst trippla separata säkerhetssystem, som var och ett är fullt tillräckligt att stoppa kärnklyvningsprocessen.

Ignalina ligger närmare Stockholm än vad Ringhals gör.

Ignalina har inte i närheten samma säkerhetssystem. Dessutom är reaktorn uppbygd med ett betydligt mer komplicerad sätt att stoppa processen.

Med rätt teknik och rätt prioriteringar kring säkerhet, litar jag mer på svenska kärnkraftsverk än på polska kolkraftverk. Men, det är till de polska kolkraftsverken som statliga Vattenfalls pengar går. - Våra pengar!

Alltså, jag flyger med en kalkylerad risk för att jag vill komma fram i tid.
Jag går över gatan, trots risken, för att jag vill komma över.
Jag vill ha kärnkraft, för att alternativen med kolkraft, naturgas, pelletsverk etc är den största miljöförstöraren i vår närmiljö.

Jag vill kunna fortsätta att bada och segla i Östersjön utanb risk för algförgiftning.
Vad skall vi rösta på då? Hitler Svensson som inte vet vad han talar om eller? (OBS jag menar ingen här) Men jag håller med till 100% vad det gäller kärnkraften.
Bubben: om de någonsin lyckas att göra en fussionsreaktor så är jag imponerad!
i en fussionsreaktor så ska man nämligen hålla in brinnande väte i en temperatur av 100milj grader. Det finns inget material på jorden som tål den hettan. Men om de skulle lyckas så skulle den vara överlägsen dagens fissionsreaktorer. Oändligt material eftersom väte är så vanligt plus att avfallet är helium som inte är farligt.
Sveriges har väl världens säkraste kärnkraftverk...sossarna är idioter...
Micke:

Man kan ju alltid hoppas men det är som sagt var svårt tydligen.

Micke det är just därför det inte kommer ha kontakt med något matreal när det är plasma.

De håller på och bygger en fussionsreaktor i tyskland just nu den beräknas vara färdig till 2010.

Sedan är det inte realistitska att lägga ned kärnkraftverk för att vänta fussionskraft eftersom det inte är här innom detta år 20:e
om fusion:
som sagt det är mkt varm plasma som hålls innesluten i ett kraftigt magnetfält så att värmen inte kommer i kontakt med ngt material, ca 100 miljoner grader, en temperatur som man väl har uppnått flera gånger.
de ämnen man använder är deterium och tritium. dessa ämnen finns i enorma mängder på jorden, ex världshaven.

den storan anläggningen som man nu bygger i frankrike är ett stort samarbetsprojekt mellan olika länder. man räknar med att de första försöken gör år 2016 och att man kan producera kommerciellt år 2050.

i vanliga fissionskraftverk får vi inte avgsaer som syns men vi får enorma mängder radioaktivt avfall som vi inte vet vad vi ska göre med de kommande 100 000 åren. bergrummen är inte så säkra plus att det finns bakterier långt nere i bergen som lever på yttersta existensminimum.

i ett fusionkraftver är den enda avfallsprodukten helium plus någor annat som slutar vara radioaktivt efter ca 100 år.

ett fusionskraftverk kan inte explodera: den stannar bara.


kall fusion där man får nya neutroner har ännu inte lyckats, gör man det vore det drömmen, annars är det bara att vänta till den varma fusionen är lönande.

fusion är framtid, fission är stenålder.

www.iter.org
http://europa.eu.int/comm/research/leaflets/fus
ion/page_89_sv.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem