Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kärnkraft JA TACK.

Kärnkraft JA TACK.

Fakta :

Världen slukar allt mer energi, och elförbrukningen slår rekord på rekord för varje år som går.

Kina och andra s.k utvecklingsländer ligger i sin linda och håller på att explodera och genomgå industrialismens stora tillverknings fas. Fler fabrikar byggs, och mer energi kommer att slukas.

Oljan, som är en fossil produkt har inom 25 års tid nått sin max produktions topp, och kommer därefter at...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Hur skall man kunna alstra fussion på ett någorlunda ekonomiskt sätt då?

Det krävs en oerhörd mängd energi för att alstra fussion. Dom försök som forskare har lyckats med krävde mer energi en vad fussionen själv gav, så det blev alltså en energiförlust, hehe.. :P

Solen har ju en enorm dragningskraft, vars ennergi driver själva fussionen, och vätebomben, som också drivs av fussion använder ju en atombomb som "tändhatt". Vad skall man då ha för energikälla som klarar av att alstra fussion i ett fussionskraftverk?
fajjer.
vid en viss temperatur och tryck blir deterium och tritium "upplösta". de atomer och neutroner som svävar fritt bildar ett nytt grundämne, helium. då blir det en neutron över och den ska ge energin. än så länge kan vi inte fixa detta med vinning men vi har teorin om hur det kan gå till, finns flera alternativ. att uppnå rätt förhållande är inte så svårt för forskarna.

jag tror personligen att vi måste se framåt och inte hållas tillbaks av enkelhet o lathet.
att fortsätta med vårt slöseri o förorening för framtidens barn är inte ett alternativ..
Det är inte kärnkraften i sig själv som är problemet.
Det är avfallet. Att bara "gräva ner" det är fullkomligt ansvarslöst
gentemot kommande släkten. Det tar lång, lång tid innan det är
ofarligt. Vad vet vi om vad som händer om 3-4000 år?
Arkeologerna gräver och forskar om hur världen såg ut när vi
började vår tideräkning och förundras över fynden. Var det så det var? Det hade vi ingen aaaning om!
Så länge det inte finns metoder att oskadliggöra avfallet är jag
helt emot kärnkraft. När väl den metoden finns, är jag villig att ta
övriga risker.
Annons
fred:
varje gång du sätter dig i en bil, eller nyttjar fossila bränslen på något annat sätt sprids farligt avfall som inte går att gräva ner. Det sprids i luften, för alla att andas in. Jag kan inte förstå att man är så negativ till kärnkraft när de alternativa energikällorna är så smutsiga.
Jag förstår inte heller varför man envisas att tala om att avfallet är farligt i så många år. Med dagens teknik och kunnande är det farligt för människan i den tiden javisst. Men, med morgondagens teknik är säkert avfallet en energikälla. Därför är jag helt emot att gräva ner det så långt. Se istället till att avfallet kan var tillgängligt för framtida generationer så att de kan välja att ta hand om avfallet på alternativa sätt. På sätt som vi ännu inte har en aaaning om. Se dock till att kostnaden för att ha bevakning och underhåll på dylik lagringsanläggning tas idag, dvs man fonderar pengar för avfallshanteringen så att inte framtida generationer ska betala för detta.

Läste nångång nånstans att det ska gå att bestråla det farliga avfallet så att det inte längre blir lika farligt men kommer inte ihåg hur..

Nån som kommer i håg?

Fast som med allt annat kostar det väl för mycket och då gör dom inget åt det..

*suck*
Frille instämmer helt med det du skriver! Nu köper vi in el från koleldade verk vilka släpper ut massor av giftiga ämen. Detta kan vi likna vid strutsmentalitet bara vi inte ser varifrån kraften kommer så är allt okey. I Polen får hela samhällen flytta på sig enbart för att exporten av kol till bla. Sverige kan fortgå. Nej bygg ut kärnkraften och börja exportera kraft istället för som nu importera. Finland är ett bra föregångsland på många sätt inte minst vad gäller eneriganskaffning.
Nu vet jag inte om detta räknas som ett politiskt inlägg i så fall är det bara för moderatorn att radera inlägget!
Frille!
Självklart! Med morgondagens teknik odlar vi jordgubbar på mars! För fantasin finns inga gränser.
Visste du förresten att hela jordens befolkning får plats på en yta av Vänerns storlek?
Överbefolkning, va då? Skulle en så liten klick levande varelser
kunna orsaka den s.k. växthuseffekten?
Jag tvivlar och fortsätter att ifrågasätta allt jag ser och hör.
fred:
det är inte fantasier jag talar om. Det är ju löjligt att säga att "allt är möjligt i framtiden". Försök att förstå vad jag menar. Man bör inte gömma det material som är farligt på ett sätt som gör det omöjligt för framtidens teknik att ta hand om det. OM de iframtiden kommer på en lösning för att upparbeta eller bearbeta avfallet så att halveringstiden minskar till en bråkdel, men vi har gömt materialet på flera kilometers djup, gjutit in det i cypriotisk lera och betong gör det saken så mycket svårare för framtida generationer. Och, även om man inte kommer på någon bättre hantering av avfallet anser jag ändå att detta avfall, hanterat i en sluten miljö är avsevärt mycket bättre än utsläppen från, ex vis koleldning i Polen. De utsläppen påverkar vår miljö idag och våra barns miljö på ett oacceptabelt sätt. Det är för mig helt horibelt hur s k miljöaktivister är så trångsynta att inte kunna se kärnkraft som det bästa för miljön. Ingen koldioxid, kolmonoxid eller andra partikelutsläpp. Snacka om att kunna uppnå Koyoto-avtalet. OM vi bara kunde riva upp en 25-år gammal folkomröstning.
Frille!
Jag är helt ense med dig om att det är fel att gömma avfallet i berggrunden. Man vilka alternativ finns det med dagens
terroristfara? Att ha det liggande åtkomligt, även med skarp
bevakning hindrar inte en terrorist att komma åt det.
Appropå utsläpp så finns det alternativ, dock inte så lönsamma.
Det är ju trots allt kapitalet som styr vår värld.
Fred:
Bra att vi är överens om att inte gömma avfallet så att det är otillgängligt. (-;

Men, visst kan det vara säkert. Det är inte mer intressant än de kärnvapen som redan finns, eller guldet i Fort Knox. Och kostnaden för bevakningen, bör som jag sa tidigare fonderas så att kostnaden tas ut för de som förbrukar elen idag. (typ 12 miljarder i vinst för vattenfall i år)

Dina säkra alternativ skulle jag vilja höra mer om. Bortsett från Vattenkraften har jag ännu inte sett något miljövänligt alternativ som genererar mer el än det kostar att producera elverket, så som ett vindkraftverk. Möjligtvis kan man se solenergin som ett alternativ, på soligare breddgrader än hos oss. Våra solalternativ, tar upp ett helt villatak för delar av EN villas energiförbrukning. Hur blir det på ett hyreshus?



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem