Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Övrigt

Hagamannen på bild i Expressen

Hagamannen på bild i Expressen

Jag såg i Expressen att den sk. Hagamannen har tagits av polisen. Expressen pubicerar genast bild & namn samt frågar ut de anhöriga hur det känns. Tänk om mannen i fråga är oskyldig och ingen annan gärningsman hittas. Vad händer då? Jag försvarar inte på något sätt denne man, men ska man inte dömas i en rättegång innan man hängs ut offentligt?
Vad tycker ni IS medlemmar om saken?
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Har man rent mjöl i påsen så är väl DNA-register inget att oroa sig för. Snarare så kan du snabbt frias och det ser jag som en stor fördel.
Dessutom så är det kostnadseffektivt för utredningarna och blir mer och mer kostnadseffektivt ju fler som finns i registret för många "förbrytare" fortsätter ju.
Desto trevligare för honom att få sin bild andra gången där tidningen får tala om att det inte var han,eller betala ut ett skadestånd så blir dom mera försiktiga.Och aktar sig för att lägga ut felaktiga bilder.
Birger:

Du är en klok man.
Det är mindre risk att bli oskyldigt anklagad om man lämnar DNA. Som det var förr kunde det vara mycket pressande för de som visste att de var helt oskyldiga men inte kunde bevisa det. Nu kan dom det tack vare att polisen har blivit bättre på att säkra DNA. Dessutom motiverar det poliser ute på fältet att säkra fler spår om det ger resultat och resultaten kommer att öka i takt med att fler "oskyldiga" eller oskyldiga lämnar DNA enligt den nya lagstiftningen.


Håller för övrigt med om att det är förkastligt av tidingarna att lägga ut bilder på den misstänkte. Detta är inte bra journalistik utan snarare en häxjakt.

Karre
Annons
Som vanligt blir det lite avstickare från ämnet men det är ju intressant att diskutera DNA-register också. Vi har ju haft fingeravtrycksregister länge nu och det har väl fungerat bra. DNA som bevisföring måste väl va ännu bättre, eller? Är man inte brottsling och inte hamnat i registret har man ju inget att frukta. Att samla in DNA generellt för att bygga ett register över gemene man däremot det är något helt annat. Det ska vi inte ställa upp på tycker jag. Har just läst en kriminalroman om ämnet som var bra (Bevisbörda av Per Källén) som både var spännande och framställde DNA-problem i insamlandet av bevis.

Men tillbaka till ämnet, nämligen publicering av bilder på misstänkta gärningsmän, före de är dömda enligt svea rikes lag.
Det är inte OK tycker jag.
Dels med tanke på familj som får lida för något de inte har gjort.
Dels om de skulle va oskyldiga, då är det ju horribelt att ha valsat runt i pressen som våldtäktsman eller mördare.
De flesta tänker väl inte högt men många menar att "ingen rök utan eld" osv. så är den persons liv förstört.
Är man däremot dömd utan tvivel kan de gott hamna på första sidan som varningsexempel för andra att vara försiktig i sitt umgänge med denna person.
Tyvärr tejay4u så har tidningarna börjat agera domstol enbart för att få sälja lösnummer. Det som är konstigt i hela ekvationen är att dessa drakar tror att dom är först - för det är ju det som gäller- trots att det är av underordnande betydelse. Nätet har tagit över den rollen och därför borde de kunna ha en betydligt bättre pressetik och vänta på domstolsutslag.
Karre/Birger/m.fl.

Jag fortsätter utveckla problematiken kring DNA i en ny tråd.
Det enda som för övrigt är beklagligt, är O-pålästa människor.


Vad gäller bildpubliceringen så står jag fast vid att Expressen gör rätt i sin kalkylerade risktagning. Dessutom, OM det skulle vara fel person så skulle med stor sannolikhet alla andra tidningar gotta sig i expressens misstag och låta den felaktigt utpekade komma till tals i diverse olika snyftreportage.
Love så lång förstår jag dig att egen framgång är guld värd men andras motgång är heller inte så illa! Tyvärr kan jag inte hålla med dig eftersom maka och barn hamnar i en nästan ohållbar sits och de straffas indirekt. Om det skulle visa sig att mannen är oskyldig så finns hos folk ändå ett frö av tvivel så länge inte den rätta gärningsmannen haffas.
Du Love som verkar vara insatt i juridiken varför tycker du det är rätt att tidningarna får vara en dömande instans? Det går inte att komma ifrån detta faktum även om vissa redaktörer dribblar med värdelösa ordvändningar och dessutom tillhör det heller inte god publicistisk sed!
Jag anser inte att bildpubliceringen av en misstänkt gör en tidning till en dömande instans. Personligen anser jag att bildpubliceringen är fel eftersom den försvårar polisens utredningsarbete och kommer försvåra åklagarens arbete. Eventuella vittnesuppgifter kan komma att tillmätas väsentligt lägre bevisvärde än om bildpubliceringen icke ägt rum.

Emellertid tror jag att många är naiva. Oavsett bildpubliceringen så noterar nog mannens arbetskamrater gripandet, sannolikt berättar de om detta för sina fruar, vänner och släktingar. Dessa i sin tur sprider ordet vidare och inom loppet av 24 timmar så vet familjens grannar och vänner och halva Umeå vem det är som polisen gripit. Det blir knappast någon större skillnad för familjen.

P.S.
Aftonbladet skall inte stå som ett helgon och fördöma Expressen, de pekade själva felaktigt ut en löst bekant till mig på bild som Anna Lindhs mördare, vilket de fick betala för.
Love tänk dig då in i situationen att de inte fått fast mördaren som med fallet Pettersson hur har det varit för din kompis?
Nej tidningen dömer inte det har du rätt i, men gatans parlament som läser den dömer desto hårdare.
Visst får arbetskamrater och grannar reda på det som inträffat, men familjen kan åtminstone flytta till annan ort och om det skulle visa sig vara fel gärningsman då har de åtminstone en rimlig chans att komma igen. När en bild går ut över riket blir det betydligt svårare.
Ja så ser jag på saken, men för att inte bli klassens URBAN så tänker jag nu vila mig från att skriva på ett tag. Kul att få byta lite åsikter med dig Love, men vi hade häftigare, hetsigare och i många stycken betydligt roligare debatter förr även om det blev överhettat ibland.
Hej so long, men jag kommer åter!
Expressen anmäld till pressombudsmannen för publicering av bilderna på Hagamannen. Detta blir intressant oavsett hur det går. Detta kan avgöra hur våra tidningar ska se ut i framtiden.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem