Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Cykelhjälm – ett skämt

Cykelhjälm – ett skämt

Visst är det bra att barn lär sig att ha cykelhjälm.
Visst är det bra att vuxna som vill, använder cykelhjälm men att ställa ett krav på det kommer att medföra att ännu fler personer kommer att undvika den fina motion som cykling innebär för att det är struligt att bli av med hjälmen eller att den förstör den fina frisyren. Vi blir fetare och fetare. Finns det ingen variant på hjälm som vi skulle kunna ha för att bli smalare? Det skulle verkligen rädda liv. Tänk om vi skulle kunna få fler människor att motionera bort sin fetma – det skulle spara mer pengar än rökningen kostar samhället.
En annan sak om hjälmtvång som jag hörde av en taxichaffis. Han menade att inte något barn kan fällas för att inte ha hjälm, inte heller för att inte ha bilbälte. Under 15 år är man inte straffmyndig och föräldrarna har inget straffansvar för sina barn. Dvs, en fullständigt tandlös lag som ingen ens tekniskt kan fällas för.
Låt människor få ta ansvar för sina egna liv.
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag tycker det vore bra om det blev lag på det!

skulle rädd mer liv än att fler skulle dö av fetma, tror jag i alla fall.

Då blir det ju lika för alla, att alla måste förstöra "frisyren" och bla bla bla... då kan ju ingen "skämmas" om det är nu det som är det stora problemet!

Ja, man kan väl försöka "ta ansvar" för att motionera lite istället!
När det finns lag om reflexer och lyse på cykel och inte
efterlevs så varför då hjälm?
Kan säga så här röker du? = skyll dig själv!
Ingen hjälm? = skyll dig själv!
Och belasta inte andra skattebetalare!
...skall det vara frivilligt med bilbälten också frille?
Annons
givetvis en fråga riktad till andra också och inte enbart till frille...
Naturligtvis ska alla bära hjälm när man cyklar. Men en lag, det känns inte bra.
Snart blir det lagar som styr allt vad vi gör. Vi kanske använder fel hjälm, skor eller något annat och det måste ju påpekas!
Jag befarar att det är en fråga om tid innan övervakningen av oss blir total.



Sorry, det blev två inlägg av samma sak.
"Shit bakom tangenterna".
ja ok, lag är kanske inte rätta ordet... men tydligen är vi inte tillräckligt smarta av oss så att vi tar på oss hjälmen när vi skall ut och cykla... Vad ska vi då göra, för att undvika att det måste bli lag för cykelhjälm?

Självklart skall det inte vara frivilligt med bilbälte. tycker jag i alla fall

/Johan
Jag håller helt med dig "ahnmarker", men ibland måste vårt egna sunda förnuft råda.

Det jag är rädd för är att vi blir övervakade i allt vad vi gör. Men man kan ju också säga att "om man har rent mjöl i påsen" så spelar övervakningen ingen roll.

Bilbälte på är är dock ett MÅSTE!

Kan också tycka att lag är onödig men hur ska vi få folk att använda hjälm (inkl mig)? Lag är nog det enklaste sättet för cyklar man utan hjälm så svider det i plånboken och det känns ju.
Vanheden tycker "skyll dig själv! Och belasta inte andra skattebetalare!"
Du har inte tänkt tanken klar.
Om du cyklar utan hjälm, kör omkull och hamnar på akuten så belastar du ju andra skattebetalare. Förhoppningsvis blir samhällets kostnader lägre om hjälm används jfr utan hjälm.
Det går nog inte att hitta en lösning som skulle bara drabba den enskilde ekonomiskt. Vi får nog finna oss i att kollektivt betala för olycksfallen.
Men ett hjälmtvång kan ju få den effekten att folk slutar cykla och det vore ju synd ur folkhälsosynpunkt. Frågan blir då - hur ska man få folk att cykla med hjälm? Belöna dessa slumpvis utvalda med Trisslotter betalda av minskade sjukvårdskostnader?
Måste nog själv leta fram hjälmen fast jag har en känsla av att den inte var så bekväm för cykeln ska jag nog fortsätta att använda.
Birger: Du säger att Vanheden inte tänkt tanken klart. Hmmmm, hur är det då med folk som håller på med farliga sporter, boxning? Eller fotboll eller skidåkning med alla knäskador? Ska det då förbjudas för att undvika höga kostnader på sjukhus?

Bilbälte, visst. Ett modernt (nu ganska gamalt) rullbälte hindrar ingen i trafiken och det sitter fast monterat. Man kan inte glömma att ta med sig ett bälte, man kan låna en bil och bältet passar. Cykel är helt annorlunda och den används i så olika fall. I trafiken i en storstad tillhör det självbevarelsedriften att ha hjälm. På en grusväg på landet, när man cyklar för att hämta posten, ska jag inte tvingas ha en hjälm. Skapa inte lagar som urholkar vår tro på de lagar som verkligen är viktiga.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem